P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz.... - Interpretacja - PP.443/1/76/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.12.2005, sygn. PP.443/1/76/05, Urząd Skarbowy w Głogowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm. - ost. zm. Dz. U. Nr 143, poz. 1199) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głogowie stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej sposobu wystawiania faktur VAT z tytułu świadczenia usług budowlanych w ramach konsorcjum, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 października 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głogowie wpłynął wniosek Spółki, o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła, jako Lider Konsorcjum, umowę konsorcjum z inną firmą budowlaną (Partnerem Konsorcjum), w celu wspólnego ubiegania sie o udzielenie zamówienia publicznego w przetargu nieograniczonym. Po wyborze przez zamawiającego oferty Konsorcjum została podpisana umowa o wykonanie robót budowlanych między zamawiającym, a Liderem Konsorcjum i Partnerem Konsorcjum wchodzących w skład konsorcjum i wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, reprezentowanych przez Lidera Konsorcjum, zwanego w treści umowy wykonawcą. Wynagrodzenie za roboty wykonane przez obu podatników wchodzących w skład Konsorcjum ustalono ryczałtowo i ma być ono płatne na rachunek bankowy wykonawcy. Dalej Spółka wskazuje, że Partner udzielił Liderowi Konsorcjum pełnomocnictwa do prowadzenia negocjacji warunków kontraktu i jego podpisania, jak również do zgłoszenia do odbioru, rozliczenia i pobierania wynagrodzenia za jego realizację. Lider i Partner ustalili ponadto w umowie konsorcjum, że podpiszą umowę dwustronną na wykonany przez Partnera zakres robót, ustalając jako wynagrodzenie wartość kosztorysową robót pomniejszoną o 3% z tytułu pełnienia roli generalnego wykonawstwa przez Lidera.
W tym stanie faktycznym Spółka pyta, czy powinna, jako Lider Konsorcjum wystawić fakturę VAT zamawiającemu z tytułu sprzedaży robót budowlanych na całą wartość kontraktu, a Partner powinien wystawić na rzecz Lidera fakturę VAT za wykonywany przez siebie zakres robót, czy też Lider i Partner powinni wystawić faktury VAT za wykonany przez siebie zakres robót bezpośrednio zamawiającemu. Zdaniem wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym Lider Konsorcjum powinien wystawić zamawiającemu fakturę na całą wartość robót wynikających z zawartej umowy, a Partner powinien wystawić fakturę VAT za wykonany przez siebie zakres robót Liderowi Konsorcjum.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu przedstawione przez Spółkę stanowisko jest prawidłowe. Zasady zawierania umowy konsorcjum nie są wprost uregulowane w polskim prawodawstwie, w tym również w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - ost. zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199), należy ją zatem zaliczyć na gruncie prawa cywilnego do tzw. umów nienazwanych. Zawarcie umowy konsorcjum dla wspólnego pozyskania i wykonania roboty budowlanej nie stworzyło swoistej jednostki organizacyjnej, będącej odrębnym podatnikiem VAT, brak jest bowiem takiej regulacji w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, definiującym podatnika dla jej potrzeb. Oznacza to, że w opisanym stanie faktycznym działanie Lidera i Partnera konsorcjum na gruncie podatku od towarów i usług powinno być rozpatrywane, jako dokonywane przez odrębnych podatników. Cechy przydane Liderowi Konsorcjum opisane przez wnioskodawcę (generalny wykonawca odpowiedzialny przed zamawiającym kompleksowo za wykonawstwo, rozliczenie i otrzymujący całość zapłaty za wykonane na jego rzecz roboty) oraz zawarcie między Partnerami konsorcjum odrębnej umowy o świadczenie robót budowlanych, powodują, że Partner powinien wystawić na rzecz Lidera fakturę VAT za wykonany przez siebie zakres robót (jako podwykonawca, zgodnie z zawartą pomiędzy nimi umową), a Lider wystawić zamawiającemu fakturę na całość wykonanych przez Lidera i Partnera robót.
Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Głogowie