Czy Gmina Miasto będąca podatnikiem podatku VAT czynnym, ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. kampanii? - Interpretacja - ITPP2/443-200/11/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2011, sygn. ITPP2/443-200/11/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Gmina Miasto będąca podatnikiem podatku VAT czynnym, ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. kampanii?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 11 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku realizacją kampanii promocyjno-informacyjnej pn. Festiwal ryby - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku realizacją kampanii promocyjno-informacyjnej pn. Festiwal ryby.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Jest w trakcie procedury ubiegania się o środki zewnętrzne w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 - środek 3.4 Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne. W ramach powyższej operacji Gmina Miasto zamierza zorganizować w sierpniu 2011 r. kampanię promocyjno-informacyjną, która będzie miała charakter festiwalu promującego ryby i produkty rybne, który odbędzie się w porcie (tereny będą nieodpłatnie użyczone przez Gminę Miasto od Urzędu Morskiego).

W związku z przyszłą realizacją operacji zaplanowano następujące działania:

  1. Promocja festiwalu w lokalnym radio;
  2. Promocja w prasie lokalnej i ogólnokrajowe;
  3. Reklama Telebim na 2 nośnikach;
  4. Projekt i wykonanie baneru promującego festiwal;
  5. Projekt oraz wydruk plakatów promocyjno-informacyjnych;
  6. Projekt oraz wydruk ulotek promocyjno-informacyjnych;
  7. Koszt opracowania oraz wydruku;
  8. Gadżety promocyjne: długopisy, baloniki z nadrukiem i patyczkami, kubki (opatrzone nadrukiem: logotypami Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013, flagę UE, informację o dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rybackiego;
  9. Projekt oraz wykonanie jednokolorowych koszulek: T-shirt z nadrukiem zawierającym logotyp Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013, flagę UE, informację o dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rybacki, herb Miasta;
  10. Usługa nagłośnienia i oświetlenia wraz z obsługą: aparatura nagłośnieniowa (moc 2x12 kW) oraz oświetleniowa (12 kW);
  11. Przygotowanie scenografii (w cenie ujęty montaż i demontaż, tematyką nawiązującą do charakteru festiwalu t.j.: złożonej ze:


    1. sprzętu rybackiego;
    2. sieci;
    3. plansz z rybami;
    4. zdjęć potraw z ryb.
  12. Wynajem koncesjonowanej agencji ochrony;
  13. Wynajem punktu medycznego (karetka, obsługa medyczna);
  14. Ustawienie barierek ochronnych;
  15. Usługa sprzątania oraz wywozu nieczystości;
  16. Wynajem sanitariatów typu TOI-TOI 8 sztuk standard normalny (w tym 2 sztuki przystosowane dla osób niepełnosprawnych);
  17. Ubezpieczenie festiwalu;
  18. Koszt obsługi elektryki 2 osoby;
  19. Konferansjerzy;
  20. Przeprowadzenie autorskiego bloku tematycznego przez mistrza kuchni;
  21. Przygotowanie oraz dystrybucja porcji degustacyjnych: 4 rodzaje po 500 sztuk;
  22. Akwaria z żywymi rybami;Przygotowanie oraz emisja filmu edukacyjnego o zdrowotnych właściwościach ryb i produktów rybnych na zdrowie człowieka (min. 20 minut);
  23. Organizacja orszak Neptuna.

Celem kampanii informacyjno-promocyjnej pn. Festiwal Ryby jest wzrost spożycia ryb i produktów rybnych na terenie Miasta, poprzez:

  • pobudzenie świadomości konsumentów o atrakcyjności ryb oraz produktów rybnych;
  • uświadomienie o korzyściach zdrowotnych ryb i produktów rybnych na zdrowie konsumenta;
  • przybliżenie odbiorcom walorów smakowych ryb i produktów rybnych;
  • ukazanie prostych i szybkich sposobów na przyrządzanie potraw rybnych (w sposób ekonomiczny, bez zbędnego obciążania budżetu domowego).

W ramach realizowanej kampanii Gmina Miasto nie będzie czerpała żadnych korzyści finansowych, gdyż nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej organizacja całego festynu jest nieodpłatna.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Miasto będąca podatnikiem podatku VAT czynnym, ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. kampanii...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie ma żadnych możliwości odliczenia, a tym samym odzyskania podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją festiwalu promującego ryby i produkty rybne zorganizowanego w porcie, z uwagi na to, że nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej. Wskazała również na treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, że Gmina Miasto jest podatnikiem VAT czynnym. Jest w trakcie procedury ubiegania się o środki zewnętrzne w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 z których zamierza zrealizować festiwal promujący ryby i produkty rybne. W związku z tym poniesie szereg wydatków związanych z jego organizacją. Realizacja kampanii nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy