
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60)Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowiskoPodatnika, przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 18.04.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zapytania o podstawę prawną obowiązku instalacji kasy fiskalnej w przypadku, kiedy podatnik jest podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 01 stycznia 2002r. i składa tzw. "zerowe" deklaracje VAT-7 jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.04.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Podatnik pismem z dnia 23.05.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.05.2005r.) uzupełnił przedmiotowy wniosek.
Zgodnie z brzmieniem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 14.04.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 18.04.2005r.) i jego uzupełnieniu wynika, iż podatnik:
- zgłosił do tut. organu podatkowego rozpoczęcie działalności gospodarczej od dnia 01.01.2002r.,
- nie wybrał zwolnienia od podatku od towarów i usług,
- jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,
- składał do dnia 18.04.2005r. zerowe deklaracje VAT-7, gdyż w okresie od 01.01.2002r. do 31.12.2004r. brak było obrotów a w okresie od 01.01.2005r. do 30.04.2005r. obrót netto wyniósł 677,05 zł przy czym podatnik osiągnął obrót w kwocie 667,05 zł w dniu 30.04.2005r. z tytułu usług fryzjerskich i kosmetycznych - pierwsza sprzedaż usług fryzjerskich i kosmetycznych wystąpiła w miesiącu kwietniu 2005r.,
- w całym okresie działalności gospodarczej nie wystąpił u podatnika obowiązek posiadania kas fiskalnych - tj. ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących,
- działalność spółki polega na świadczeniu usług fryzjerskich i kosmetycznych oraz sprzedaży kosmetyków dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej.
Zdaniem podatnika, na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 14.04.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 18.04.2005r.) oraz w świetle przepisów prawa podatkowego w przypadku Spółki znajduje zastosowanie § 3 ust. 1 pkt 3 w powiązaniu z § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706), zgodnie z którym do dnia 31.12.2005r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania (...) podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z tym że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu 2005r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Tutejszy organ dokonuje oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska jak niżej:
Od 01.01.2005r. ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących reguluje:
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 273, poz. 2706) a tym samym przestało obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23.12.2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2002r. Nr 234, poz. 1971 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, poz. 948 ze zm.).
Obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w myśl którego podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z § 2 pkt 1 wyżej cytowanego rozporządzenia z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30.04.2005r. czynności objęte do dnia 31.12.2004r. zwolnieniem od ewidencjonowania. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z załącznikiem nr 1 poz. 41 do rozporządzenia z dnia 23.12.2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971) usługi fryzjerskie i kosmetyczne zwolnione były z obowiązku ewidencjonowania niezależnie od wysokości uzyskanego obrotu (§ 2 pkt 1 cytowanego rozporządzenia z 2002r.).
W myśl art. 2 ust. 22 ww. ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ilekroć w jej przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatna dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Spółka zgłosiła prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług fryzjerskich i kosmetycznych od dnia 01.01.2002r. z tym, że rozpoczęcie wykonywania czynności, o których mowa w cytowanym wyżej art. 2 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług miało miejsce w chwili dokonania pierwszej sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. w dniu 30.04.2005r.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania wynikające z § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia z dnia 23.12.2004r. do dnia 31.12.2005r. dotyczy podatników, u których w poprzednim roku podatkowym obrót na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych nie przekroczył kwoty 40.000 zł i, którzy nie byli wcześniej objęci obowiązkiem ewidencjonowania z zastrzeżeniem § 3 ust. 7 rozporządzenia. Powyższy przepis dotyczy więc podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym wykonywali czynności sprzedaży, jednakże obrót z tytułu ich wykonania nie przekroczył kwoty 40.000 zł.
Natomiast zgodnie z § 3 ust. 5 w/cyt. rozporządzenia z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 31.12.2005r. - podatników rozpoczynających sprzedaż w 2005r.
Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie wyżej cytowany § 3 ust. 5 rozporządzenia z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących, gdyż spółka rozpoczęła sprzedaż w 2005r. Wprawdzie dzień 30.04.2005r. jest datą graniczną obowiązywania zwolnienia przedmiotowego, któremu podlegała Spółka z racji zakresu działalności gospodarczej ale wg kryterium obrotów do rozpoczęcia ewidencjonowania Spółka winna stosować limit obrotów w kwocie 20.000 zł, gdyż rozpoczęła sprzedaż w 2005r.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 ustawy - Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach, Ośrodek Zamiejscowy w
Bielsku-Białej: 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) wniesione zażalenie winno zawierać znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł.
