
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 30 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Pan (…) (dalej: „Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG pod firmą „(…)”.
Od sierpnia 2022 r. Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy za wynagrodzeniem usługi doradcze na rzecz spółek współpracujących w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych obejmujących m.in. wdrożenie i zarządzanie projektem (…) (dalej: „Spółki”).
W tym zakresie, w okresie od sierpnia 2022 r. do lutego 2024 r., Wnioskodawca współpracował ze spółką (…) – korporacji utworzonej zgodnie z prawem stanu (…).
Od lutego 2024 r. Wnioskodawca współpracuje ze spółką (…) GmbH – spółki utworzonej zgodnie z prawem (…).
Ponadto, od 1 stycznia 2025 r. Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, rozpoczął również świadczenie za wynagrodzeniem usług doradczych na rzecz (…) – korporacji z siedzibą (…).
Począwszy od 1 stycznia 2025 r., zaangażowanie czasowe Wnioskodawcy w świadczenie usług na rzecz obydwu Spółek wynosi w przybliżeniu 25% na rzecz (…) GmbH oraz 75% na rzecz (…). Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, pomiędzy Spółkami nie występują powiązania kapitałowe.
Usługi doradcze świadczone na rzecz Spółek są świadczone na podstawie umów (kontraktów B2B) zawartych z daną spółką.
Zgodnie z treścią umów zawartych ze spółkami (…) GmbH oraz (…) zakres usług Wnioskodawcy obejmuje: wdrażanie procesów zarządzania (...) i procesów (…). Wcześniejsza umowa ze spółką (…), w ramach zakresu usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę obejmowała również: wdrażanie nowych narzędzi analitycznych i budżetowych (…).
W ramach wskazanych umów, usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę obejmowały i obejmują wykonywanie następujących zadań:
·zarządzanie projektami, obejmujące koordynację i nadzór w zakresie przygotowania, uruchomienia i przeprowadzenia danego projektu, w tym także piecza nad kwestiami budżetowymi i rachunkowymi, planowanie czasu pracy i warunków działania;
·opracowywanie konspektu organizacyjno-technicznego prowadzącego do decentralizacji struktury korporacyjnej i utworzenia organizacji zdecentralizowanej i autonomicznej, działającej za pomocą technologii (…) i technologii informatycznych (…);
·analizy i modelowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju nowej technologii i systemów IT;
·pracowywanie strategii zwiększania adaptacji nowej technologii;
·analizy i zbieranie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych) związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemach IT;
·opracowywanie metod organizacyjnych i technologicznych prowadzących do jak najszybszej adaptacji nowej technologii;
·wdrażanie i optymalizacja narzędzi do (...);
·opracowywanie i wdrażanie procesów (...);
·wdrażanie planów (...);
·wdrażanie i modelownie procesów związanych z zarządzaniem systemami (...);
·analizy i modelowanie związanych z zarządzaniem (...);
·opracowywanie i wdrażania modeli budżetowania, raportowania, dashboards dla poszczególnych działów w organizacji;
– zwane dalej: „Usługami”.
Efektem świadczonych Usług nie jest powstanie programu komputerowego ani innego dzieła materialnego, lecz zastosowanie specjalistycznej wiedzy oraz przedstawienie rekomendacji o charakterze analitycznym, strategicznym i organizacyjnym. W wyniku wykonywania Usług przez Wnioskodawcę powstają w szczególności: raporty doradcze i prezentacje (np. modele operacyjne, schematy organizacyjne, analizy „(...)”); opracowane procedury i propozycje wdrożeń (np. ...); zestawienia wymagań biznesowych i analiz funkcjonalnych dla zespołów technicznych; plany reorganizacji i optymalizacji działalności operacyjnej i finansowej Spółek; dokumenty wewnętrzne wspierające podejmowanie decyzji zarządczych (...); opisy docelowych architektur procesów organizacyjnych, w tym w kontekście decentralizacji (...); dokumentacja wdrożeniowa i operacyjna wspierająca korzystanie z zewnętrznych narzędzi; plany i harmonogramy zmian organizacyjnych i technologicznych (np. ...).
W ramach świadczonych Usług Wnioskodawca nie tworzy oprogramowania oraz nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego oprogramowania (programów komputerowych). Efektem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę nie jest oprogramowanie.
Wnioskodawca traktuje świadczone Usługi jako jedną ekonomiczną całość. Usługi dokumentowane są fakturami VAT. Na fakturze widnieje jedna pozycja określana przez Wnioskodawcę jako „usługi doradcze” lub „usługi doradztwa biznesowego w zakresie systemów IT” oraz wskazanie miesiąca lub innego okresu, którego dane Usługi dotyczą.
Wnioskodawca nie ubiegał się o wydanie przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi informacji o klasyfikacji świadczonych Usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy, świadczone Usługi powinny być sklasyfikowane do kodu PKWiU 62.09.20 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy, świadczone Usługi nie podlegają klasyfikacji jako:
·usługi związane z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
·usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Wnioskodawca kwalifikuje wynagrodzenie otrzymywane z tytułu świadczenia Usług na rzecz Spółki jako przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT – tj. przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. W tym zakresie Wnioskodawca korzysta z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o ZPD.
Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na potrzeby podatku dochodowego Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów dla potrzeb ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Wnioskodawca pragnie wskazać, że spełnia warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W szczególności Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy o ZPD, tzn. w roku poprzedzającym rok podatkowy, uzyskał przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o ZPD, ponieważ Wnioskodawca:
·nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;
·nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
·nie osiąga, nawet w części, przychodów z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
·nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
·nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wnioskodawca świadczy Usługi na rzecz Spółki w całości zdalnie z terytorium Polski.
Wnioskodawca kwalifikuje prowadzoną przez siebie pozarolniczą działalność gospodarczą jako działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ZPD. Wynagrodzenie otrzymywane z tytułu świadczonych Usług, Wnioskodawca kwalifikuje jako przychody z działalności usługowej, do których stosuje stawkę ryczałtu 8,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD.
Wnioskodawca planuje stosować w przyszłości te same zasady rozliczenia podatku dochodowego z tytułu przychodów otrzymywanych z tytułu świadczonych Usług.
Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że w ramach umów o świadczenie Usług na rzecz spółek (…) GmbH oraz (…), oprócz otrzymywania wynagrodzenia określonego we wskazanych umowach, jest również objęty programem motywacyjnym – na podstawie umowy zawartej ze spółką (…). W ramach programu motywacyjnego Wnioskodawca mógł przystąpić do umów, na podstawie których mógł nabyć tokeny cyfrowe. Nabyte tokeny stanowiły swego rodzaju bonus, z którego Wnioskodawca miał prawo skorzystać. Tokeny same w sobie nie stanowiły jednak, ani w całości, ani w części, wynagrodzenia z tytułu świadczonych Usług na rzecz wskazanych Spółek. Wnioskodawca wskazuje również, że w zakresie określenia skutków podatkowych nabycia tokenów w ramach programu motywacyjnego otrzymał indywidualną interpretację prawa podatkowego (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 marca 2025 r., sygn. (...)). Skutki podatkowe nabycia tokenów w ramach programów motywacyjnego nie są przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Biorąc pod uwagę cały opisany stan faktyczny, Wnioskodawca pragnie potwierdzić, czy w odniesieniu do Usług świadczonych na rzecz Spółek – począwszy od sierpnia 2022 r., prawidłowo stosuje stawkę 8,5% zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD oraz czy będzie uprawniony do kontynuowania tych samych zasad rozliczenia podatku dochodowego z tytułu przychodów otrzymywanych z tytułu świadczonych Usług, w przypadku spełnienia ustawowych warunków do stosowania zasad opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Pytania
1.Czy przychody z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem Usług, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD?
2.Czy przychody z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem Usług Spółek w roku podatkowym 2024 i następnych, przy spełnieniu ustawowych warunków do stosowania zasad opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, będą mogły być opodatkowane przy zastosowaniu stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD?
Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem Usług, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD.
Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem Usług w roku podatkowym 2025 i następnych, przy spełnieniu ustawowych warunków do stosowania zasad opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, będą mogły być opodatkowane przy zastosowaniu stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD.
Uzasadnienie
I. Ramy prawne
Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy o ZPD – ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Z kolei art. 2 ust. 1 Ustawy o ZPD stanowi, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Artykuł 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o ZPD stanowi, że przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT. Stosownie do art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu, wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 wskazanej ustawy.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ZPD, za działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 Ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano, że jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ZPD, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 Ustawy o ZPD.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 Ustawy o ZPD, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
II. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W ocenie Wnioskodawcy, działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmująca świadczenie Usług, w tym:
·zarządzanie projektami, obejmujące koordynację i nadzór w zakresie przygotowania, uruchomienia i przeprowadzenia danego projektu, w tym także piecza nad kwestiami budżetowymi i rachunkowymi, planowanie czasu pracy i warunków działania;
·opracowywanie konspektu organizacyjno-technicznego prowadzącego do decentralizacji struktury korporacyjnej i utworzenia organizacji zdecentralizowanej i autonomicznej, działającej za pomocą technologii (…) i technologii informatycznych (…);
·analizy i modelowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju nowej technologii i systemów IT;
·pracowywanie strategii zwiększania adaptacji nowej technologii;
·analizy i zbieranie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych) związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemach IT;
·opracowywanie metod organizacyjnych i technologicznych prowadzących do jak najszybszej adaptacji nowej technologii;
·wdrażanie i optymalizacja narzędzi do (...);
·opracowywanie i wdrażanie procesów (...);
·wdrażanie planów (...);
·wdrażanie i modelownie procesów związanych z zarządzaniem systemami (...);
·analizy i modelowanie związanych z zarządzaniem (...);
·opracowywanie i wdrażania modeli budżetowania, raportowania, dashboards dla poszczególnych działów w organizacji;
– stanowi działalność usługową w rozumieniu Ustawy o ZPD, mieszczącą się w grupowaniu „pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane” (62.09.20.0 PKWiU).
Z uwagi na fakt, że Usługi stanowią dla Wnioskodawcy jedną ekonomiczną całość, nie należy dokonywać ich sztucznego podziału i kwalifikacji do większej liczby kodów PKWiU.
W myśl Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), kod PKWiU 62.09.20.0 obejmuje: usługi odzyskiwania danych, tj. ratowania danych klienta z uszkodzonego lub niestabilnego dysku twardego lub innego nośnika do przechowywania danych oraz wykonywania duplikatów oprogramowania w oddzielnych miejscach, umożliwiających klientowi przemieszczenie wykwalifikowanego personelu w celu podjęcia i wykonywania rutynowych operacji komputerowych w takich przypadkach jak: pożar lub powódź, usługi instalowania oprogramowania, pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane; z wyłączeniem usług w zakresie oprogramowania, sklasyfikowanych w 62.01.1, usług konsultacyjnych w zakresie sprzętu komputerowego, sklasyfikowanych w 62.02, usług w zakresie przetwarzania danych i hostingu, sklasyfikowanych w 63.11.1.
W zakresie usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.09.20.0, Wnioskodawca wskazuje, że nie zostały one bezpośrednio przyporządkowane do którejś ze stawek podatku wymienionych w art. 12 Ustawy o ZPD, jak i w przepisach szczególnych, wobec czego - odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług, będących przedmiotem wniosku, będzie stawka właściwa dla działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD, tj. 8,5%.
W ocenie Wnioskodawcy, działalność usługowa Wnioskodawcy mieszcząca się w grupowaniu „pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane” (62.09.20.0 PKWiU), może być objęta opodatkowaniem zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD.
W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do przychodów z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem Usług w roku podatkowym 2025 i następnych, będzie on również uprawniony do kontynuowania tych samych zasad rozliczenia podatku dochodowego z tytułu przychodów otrzymywanych z tytułu świadczonych Usług, w przypadku spełnienia ustawowych warunków do stosowania zasad opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o uznanie wskazanego przez siebie stanowiska za prawidłowe.
III. Rozstrzygnięcia organów podatkowych potwierdzające prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy
Prawidłowość stanowiska przedstawionego powyżej znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora KIS z 16 października 2024 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.418.2024.3.NC, wydanej w analogicznym stanie faktycznym. W przywołanej interpretacji Dyrektor KIS potwierdził, że przychody osiągane przez wnioskodawcę z tytułu wynagrodzenia w związku ze świadczeniem usług kwalifikowanych do grupowania PKWiU 62.09.20.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki ryczałtu 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD.
Podobnie, Dyrektor KIS zajmował analogiczne stanowiska w innych wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo:
1)interpretacja Dyrektora KIS z dnia 29 września 2023 r., sygn. 0115-KDST2- 2.4011.312.2023.2.AJZ, w której organ wskazał, że: „przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 62.09.20, które – jak wynika z opisu sprawy – nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz doradztwem w zakresie oprogramowania, a także nie są usługami instalowania oprogramowania, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług (w szczególności usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu”.;
2)interpretacja Dyrektora KIS z dnia 18 lutego 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.995.2021.1.AS, w której organ wskazał, że: „w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że zakres świadczonych przez Panią usług sklasyfikowany jest wg symboli PKWiU: 62.01.12.0, 62.02.30 i 62.09.20. Wskazała Pani także, że nie świadczy obecnie i nie zamierza świadczyć w przyszłości usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) oraz w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu ww. usług podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.;
3)interpretacja Dyrektora KIS z dnia 3 czerwca 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.257.2022.2.WS, w której organ wskazał, że: „Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, świadcząc usługi następująco sklasyfikowane:
– PKWiU 62.01.12 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,
– 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, ale niebędące ani doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, ani związane z doradztwem w zakresie oprogramowania,
– 62.09.20 - Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane,
– 63.11.19 - Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych.
Jednocześnie nie świadczy Pan klasycznych usług programistycznych, takich jak tworzenie oprogramowania sensu stricte (pisanie kodu). Podczas realizacji zadań nie uczestniczy Pan bezpośrednio w pracach związanych z oprogramowaniem - z doradztwem, testowaniem, bezpieczeństwem, infrastrukturą, projektowaniem. Świadczone przez Pana usługi nie są i nie będą związane z: doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), a także nie będą prowadzone w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0). Wskazał Pan również, że w roku poprzedzającym złożenie wniosku nie osiągnął Pan przychodów przekraczających 2.000.000 EURO.
Stąd stwierdzamy, że właściwą stawką do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Pana jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w całości zasługuje na uznanie za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że jest Pan osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, w której od sierpnia 2022 r. świadczy za wynagrodzeniem usługi doradcze na rzecz spółek współpracujących w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych obejmujących m.in. wdrożenie i zarządzanie projektem (…) (dalej: Spółki). W tym zakresie, w okresie od sierpnia 2022 r. do lutego 2024 r. współpracował Pan ze spółką (…) – korporacji utworzonej zgodnie z prawem stanu (…). Od lutego 2024 r. współpracuje Pan ze spółką (…) GmbH – spółki utworzonej zgodnie z prawem (…). Ponadto od 1 stycznia 2025 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, rozpoczął Pan również świadczenie za wynagrodzeniem usług doradczych na rzecz (…) – korporacji z siedzibą (…). Zgodnie z Pana wiedzą, pomiędzy Spółkami nie występują powiązania kapitałowe. Usługi doradcze świadczone na rzecz Spółek są świadczone w całości zdalnie z terytorium Polski na podstawie umów (kontraktów B2B) zawartych z daną spółką.
Zgodnie z treścią umów zawartych ze spółkami (…) GmbH oraz (…) zakres Pana usług obejmuje: wdrażanie procesów zarządzania (...) i procesów (…). Wcześniejsza umowa ze spółką (…), w ramach zakresu usług doradczych świadczonych przez Pana obejmowała również: wdrażanie nowych narzędzi analitycznych i budżetowych (…).
W ramach wskazanych umów, usługi doradcze świadczone przez Pana obejmowały i obejmują wykonywanie następujących zadań:
·zarządzanie projektami, obejmujące koordynację i nadzór w zakresie przygotowania, uruchomienia i przeprowadzenia danego projektu, w tym także piecza nad kwestiami budżetowymi i rachunkowymi, planowanie czasu pracy i warunków działania;
·opracowywanie konspektu organizacyjno-technicznego prowadzącego do decentralizacji struktury korporacyjnej i utworzenia organizacji zdecentralizowanej i autonomicznej, działającej za pomocą technologii (…) i technologii informatycznych (…);
·analizy i modelowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju nowej technologii i systemów IT;
·pracowywanie strategii zwiększania adaptacji nowej technologii;
·analizy i zbieranie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych) związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemach IT;
·opracowywanie metod organizacyjnych i technologicznych prowadzących do jak najszybszej adaptacji nowej technologii;
·wdrażanie i optymalizacja narzędzi do (...);
·opracowywanie i wdrażanie procesów (...);
·wdrażanie planów (...);
·wdrażanie i modelownie procesów związanych z zarządzaniem systemami (...);
·analizy i modelowanie związanych z zarządzaniem (...);
·opracowywanie i wdrażania modeli budżetowania, raportowania, dashboards dla poszczególnych działów w organizacji;
– zwane dalej: „Usługami”.
Efektem świadczonych Usług nie jest powstanie programu komputerowego ani innego dzieła materialnego, lecz zastosowanie specjalistycznej wiedzy oraz przedstawienie rekomendacji o charakterze analitycznym, strategicznym i organizacyjnym. W wyniku wykonywania przez Pana Usług powstają w szczególności: raporty doradcze i prezentacje (np. modele operacyjne, schematy organizacyjne, analizy „(...)”); opracowane procedury i propozycje wdrożeń (np. ...); zestawienia wymagań biznesowych i analiz funkcjonalnych dla zespołów technicznych; plany reorganizacji i optymalizacji działalności operacyjnej i finansowej Spółek; dokumenty wewnętrzne wspierające podejmowanie decyzji zarządczych (...); opisy docelowych architektur procesów organizacyjnych, w tym w kontekście decentralizacji (np. ...); dokumentacja wdrożeniowa i operacyjna wspierająca korzystanie z zewnętrznych narzędzi; plany i harmonogramy zmian organizacyjnych i technologicznych (np. ...).
W ramach świadczonych Usług nie tworzy Pan oprogramowania oraz nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego oprogramowania (programów komputerowych). Świadczone Usługi traktuje Pan jako jedną ekonomiczną całość.
Nie ubiegał się Pan o wydanie przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi informacji o klasyfikacji świadczonych Usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Według najlepszej Pana wiedzy, świadczone Usługi powinny być sklasyfikowane do kodu PKWiU 62.09.20 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Według Pana najlepszej wiedzy, świadczone Usługi nie podlegają klasyfikacji jako:
·usługi związane z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
·usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Spełnia Pan warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W szczególności spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. w roku poprzedzającym rok podatkowy, uzyskał Pan przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Do działalności wykonywanej przez Pana nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Prowadzoną pozarolniczą działalność gospodarczą kwalifikuje Pan jako działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Prowadzi Pan ewidencję przychodów dla potrzeb ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Planuje Pan stosować w przyszłości te same zasady rozliczenia podatku dochodowego z tytułu przychodów otrzymywanych z tytułu świadczonych Usług.
W odniesieniu do powyższego, wskazać należy, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.09 – Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. Obejmuje ona grupowania:
· 62.09.10.0 – Usługi instalowania komputerów i urządzeń peryferyjnych. Grupowanie to nie obejmuje usług instalowania komputerów dużej mocy i podobnych, sklasyfikowanych w 33.20.39.0.
·62.09.20.0 – Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane
Grupowanie PKWiU 62.09.20.0 obejmuje natomiast:
·usługi odzyskiwania danych, tj. ratowania danych klienta z uszkodzonego lub niestabilnego dysku twardego lub innego nośnika do przechowywania danych oraz wykonywania duplikatów oprogramowania w oddzielnych miejscach, umożliwiających klientowi przemieszczenie wykwalifikowanego personelu w celu podjęcia i wykonywania rutynowych operacji komputerowych w takich przypadkach jak: pożar lub powódź,
·usługi instalowania oprogramowania,
·pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Grupowanie to nie obejmuje:
·usług w zakresie oprogramowania, sklasyfikowanych w 62.01.1,
·usług konsultacyjnych w zakresie sprzętu komputerowego, sklasyfikowanych w 62.02,
·usług w zakresie przetwarzania danych i hostingu, sklasyfikowanych w 63.11.1.
Zwracam w tym miejscu uwagę, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów m.in. ze świadczenia usług instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0). Zatem, w grupowaniu tym (Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane), wyłącznie usługi w zakresie instalowania oprogramowania objęte są 12% stawką ryczałtu ewidencjonowanego.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody ze wskazanych usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.09.20.0 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane” (nie stanowiących usług instalowania oprogramowania), podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku w wysokości 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przychody z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Pana w związku ze świadczeniem tych usług, przy spełnieniu ustawowych warunków do stosowania zasad opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, będą mogły być opodatkowane przy zastosowaniu stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne również w kolejnych latach podatkowych, o ile zmianie nie ulegnie przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Organ nie jest bowiem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
