
Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 12 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ....
W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Lokalna Grupa Działania (Wnioskodawca) jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem stowarzyszeń i innych osób prawnych o celach niezarobkowych działających na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich . Działa jako LGD w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.U. Nr 64 poz. 427 z późn. zm.), rozporządzenia Rady (We) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie Wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich Przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.Urz. Ue L227 z 2005 r. z późn. zm.).
4 czerwca 2013 r. złożono wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach Działania 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013. W ramach tego działania Wnioskodawca będzie realizować projekt współpracy .. Koordynującą Lokalną Grupą Działania jest LGD Z, natomiast Lokalne Grupy Działania: B, S oraz K są partnerami współodpowiedzialnymi za realizację projektu. W związku z powyższym, dnia 24 maja 2013 r. w K podpisano umowę partnerską pomiędzy ww. Lokalnymi Grupami Działania.
Projekt współpracy będzie obejmował następujące zadania:
A.opracowanie dokumentacji projektowej wytyczenia i oznakowania szlaku, w tym: wybór loga szlaku,
B.oznakowanie i wyposażenie szlaku rowerowego w terenie, w tym:
- wykonanie oznakowania szlaku rowerowego,
- wykonanie i montaż tablic informacyjnych,
- zorganizowanie miejsc odpoczynku na szlaku, w postaci wiat turystycznych wraz z koszami na śmieci i stojakami na rowery,
D.opracowanie i wydanie materiałów promujących szlak, w tym
- mapa turystyczna,
- przewodnik turystyczny i ulotki informacyjne,
- czapki i koszulki oraz gadżety promocyjne (buttony, breloki),
E.organizacja rajdu rowerowego w związku z otwarciem szlaku.
Zgodnie z § 5 pkt 3.4. umowy, Lokalna Grupa Działania B jest odpowiedzialna za:
- wykonanie koszulek i czapek promocyjnych oraz gadżetów reklamowych,
- budowa 1 wiaty turystycznej na obszarze swojej LGD.
Wszystkie faktury (za materiały promocyjne oraz wiatę turystyczną) będą przedłożone do refundacji. Wszystkie efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Z tytułu projektu nie będą osiągane przychody.
Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność w ramach PROW, Działanie 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy.
Wnioskodawca realizuje projekt pn. w okresie od września 2013 r. do września 2014 r. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.
Każdy z partnerów realizuje projekt we własnym zakresie, każdy swoją część i każdy z partnerów w zakresie swojej części dokonuje zakupu towarów i usług.
W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanej przez niego części dokona zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.
Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie i stanowisko Wnioskodawcy dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych na Wnioskodawcę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 4.21. Wdrażanie Projektów Współpracy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 4.21. Wdrażanie Projektów Współpracy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach Działania 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy Wnioskodawca będzie realizować projekt współpracy . Koordynującą Lokalną Grupą Działania jest LGD Z, natomiast Lokalne Grupy Działania: B, S oraz K są partnerami współodpowiedzialnymi za realizację projektu. W związku z powyższym, dnia 24 maja 2013 r. w K podpisano umowę partnerską pomiędzy ww. Lokalnymi Grupami Działania. Wnioskodawca realizuje projekt pn. w okresie od września 2013 r. do września 2014 r. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Każdy z partnerów realizuje projekt we własnym zakresie, każdy swoją część i każdy z partnerów w zakresie swojej części dokonuje zakupu towarów i usług. W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanej przez niego części dokona zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, przez złożenie deklaracji VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Mając na uwadze powyższe ustalenia, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 4.21. Wdrażanie Projektów Współpracy, jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
