w zakresie opodatkowania dostawy niezabudowanej nieruchomości - Interpretacja - IBPP2/443-555/13/KO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2013, sygn. IBPP2/443-555/13/KO, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania dostawy niezabudowanej nieruchomości

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2013r. (data wpływu 17 czerwca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2013r. (data wpływu 11 lipca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy niezabudowanej nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2013r. (data wpływu 11 lipca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy niezabudowanej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina - Miasto przed wejściem w życie ustawy z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych usług (Dz.U.2013.35) ogłosiła przetarg na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości. Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży położona jest w obszarze o braku planu zagospodarowana przestrzennego, jak również dla tej nieruchomości nie została do dnia przetargu wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W przetargu przeprowadzonym w dniu 7 maja 2013r. został wyłoniony nabywca nieruchomości.

W związku z tym, że przetarg został ogłoszony przed wejściem życie nowelizacji ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w ogłoszeniu o przetargu została podana informacja, że do ceny wylicytowanej w przetargu zostanie doliczony 23% podatek VAT. W konsekwencji tego w protokole z przetargu, cena zakupu została powiększona o podatek VAT w wys. 23%. Termin notarialnej umowy przeniesienia własności został wyznaczony na dzień 3 lipca 2013r.

W dotychczas stosowanej praktyce decyzja o opodatkowaniu podatkiem VAT terenu niezabudowanego podejmowana była na podstawie zapisów ewidencji gruntów i budynków. Znajdowało to odzwierciedlenie w dotychczasowym brzmieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, które rozumiane zgodnie z brzmieniem wyroku NSA z 17 stycznia 2011 sygn. I FPS 8/10: w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla klasyfikacji terenu niezabudowanego, wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy w opisanym stanie faktycznym Gmina jako czynny podatnik podatku VAT może dla ww. czynności sprzedaży zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina może zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zawarcie umowy notarialnej z wyłonionym w przetargu nabywcą nastąpi w czasie, w którym obowiązuje już ustawa z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), a tym samym skutki zmiany ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie art. 2 pkt 33 i art. 43 ust 1 pkt 9 już występują.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w kwestii objętej pytaniem nr 1, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa

w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 33 ustawy o VAT).

Z powyższego wynika, iż zwolnieniu od podatku podlega dostawa terenu niezabudowanego nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

W przedstawionym opisie zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż Gmina ogłosiła przetarg na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości. Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży położona jest w obszarze o braku planu zagospodarowana przestrzennego, jak również dla tej nieruchomości nie została do dnia przetargu wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W związku z tym, że przetarg został ogłoszony przed wejściem życie nowelizacji ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w ogłoszeniu o przetargu została podana informacja, że do ceny wylicytowanej w przetargu zostanie doliczony 23% podatek VAT. W konsekwencji tego w protokole z przetargu, cena zakupu została powiększona o podatek VAT w wys. 23%. Termin notarialnej umowy przeniesienia własności został wyznaczony na dzień 3 lipca 2013r.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, iż dostawa niezabudowanej nieruchomości dla której nie został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu i nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Jednocześnie zauważyć trzeba, że w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy obowiązujące w dacie zaistnienia zdarzenia jakim jest zbycie ww. nieruchomości, które jak wynika z wniosku miało miejsce w dniu 3 lipca 2013r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zdarzenia przyszłego (pytanie nr 2) zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach