
Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, niebędąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - rozliczająca się ryczałtem, dokonująca zakupu produktów i usług w związku z realizacją projektów w ramach operacji Małe Projekty w ramach działania 413 PROW 2007-2013, może odzyskiwać podatek VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2013 r. (data wpływu 26 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT. Wniosek uzupełniono w dniu 26 listopada 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania odnoszącego się do konkretnych praw lub obowiązków w podatku od towarów i usług w zakresie przedstawionego stanu faktycznego oraz sprecyzowanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zadanego pytania.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest beneficjentem pomocy finansowej w ramach działania pn. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju operacja Małe Projekty - w ramach PROW 2007-2013. Zainteresowany rozlicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów, klientom wystawia rachunki bez podatku VAT. Za zakupione przedmioty Zainteresowany otrzyma faktury VAT. Ponieważ Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT, wartość podatku VAT jest dla Niego kosztem, którego nie może odzyskać w związku z tym może on być zaliczony do kosztów kwalifikowanych w ramach ponoszonych przez Zainteresowanego kosztów związanych z realizacją projektów w ramach operacji Małe Projekty.
Ponadto z pisma z dnia 21 listopada 2013 r. stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Towary i/lub usługi zakupione w celu realizacji projektów będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, niebędąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - rozliczająca się ryczałtem, dokonująca zakupu produktów i usług w związku z realizacją projektów w ramach operacji Małe Projekty w ramach działania 413 PROW 2007-2013, może odzyskiwać podatek VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektów w ramach operacji Małe Projekty (PROW 2007-2013) nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe Zainteresowany nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7, ponieważ nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Zainteresowany stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT w omawianej sprawie. Warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi zakupione za otrzymaną dotację nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odzyskania podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem pomocy finansowej w ramach działania pn. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju operacja Małe Projekty - w ramach PROW 2007-2013. Zainteresowany rozlicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów, klientom wystawia rachunki bez podatku VAT. Za zakupione przedmioty otrzyma faktury VAT. Ponieważ Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT, wartość podatku VAT jest dla Niego kosztem, którego nie może odzyskać w związku z tym może on być zaliczony do kosztów kwalifikowanych w ramach ponoszonych przez Zainteresowanego kosztów związanych z realizacją projektów w ramach operacji Małe Projekty. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i/lub usługi zakupione w celu realizacji projektów będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług.
W rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i/lub usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W zakresie ponoszonych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Podsumowując, Zainteresowany na podstawie powołanych przepisów nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektów, ponieważ jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i/lub usługi w celu realizacji projektów nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 540 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
