
Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Wzmocnienie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Wzmocnienie .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.). w związku z powyższym, zgodnie z art. 96 ust. 3 wymienionej ustawy nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy, do właściwego urzędu skarbowego. Zainteresowany nie będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług nie dokonuje zatem czynności opodatkowanych.
Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. Wzmocnienie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, Działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.
W ramach projektu będzie on ponosił wydatki na zakup sprzętu komputerowego i fotograficznego, materiałów papierniczych, przewóz osób oraz na wynagrodzenia dla osób prowadzących zajęcia i koła zainteresowań.
Wnioskodawca nie będzie jednocześnie dokonywał sprzedaży towarów i usług a zatem nie powstanie obowiązek zarejestrowania go jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Zainteresowany nie będąc czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie miał możliwość w wyniku rozliczeń podatkowych do odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenach towarów i usług nabytych w związku z realizacją w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 projektu pn. Wzmocnienie ...
Zdaniem Wnioskodawcy, w żaden sposób nie będzie miał on możliwości odzyskania w wyniku rozliczeń podatkowych podatku od towarów i usług zawartego w cenach usług lub towarów nabytych w związku z planowaną realizacją projektu pn. Wzmocnienie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Zainteresowany nie będzie bowiem odpłatnie świadczył usług ani sprzedawał towarów, z czym mógłby wiązać się obowiązek zarejestrowania jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Skutkiem zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu. Wynika to wprost z przepisu art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. Wzmocnienie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, Działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów. w ramach projektu Zainteresowany będzie ponosił wydatki na zakup sprzętu komputerowego i fotograficznego, materiałów papierniczych, przewóz osób oraz na wynagrodzenia dla osób prowadzących zajęcia i koła zainteresowań. Wnioskodawca poinformował, że korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy i w związku z tym, zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy, nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy do właściwego urzędu skarbowego. Zatem nie jest on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. w związku z powyższym, nie dokonuje czynności opodatkowanych.
Zainteresowany wskazał jednocześnie, że nie będzie dokonywał sprzedaży towarów i usług, a zatem nie powstanie obowiązek zarejestrowania go jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.
Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni.
Natomiast jak wynika z przedstawionych informacji, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. w związku z powyższym, nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełni on tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca w myśl powołanych przepisów nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w cenach towarów i usług nabytych w związku z realizacją w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 projektu pn. Wzmocnienie .
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.
W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT, związanego z realizacją danego projektu. Nie dokonano natomiast analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie obligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
