Możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/4512-744/15/KK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.07.2015, sygn. ITPP2/4512-744/15/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2015 r. (data wpływu 21 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie nr z dnia 22 grudnia 2009 r. wraz z aneksami, zawartą pomiędzy województwem z siedzibą w ... przy ul. ., reprezentowanym przez Zarząd Województwa, a Powiatem, został zrealizowany projekt pn.: ".".

Zgodnie z ostatnim podpisanym aneksem nr 6 do w/w umowy:

Całkowita wartość zrealizowanego projektu wyniosła: 1 662 988,01 zł

Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wyniosły: 1 652 008,01 zł

  • Środki europejskie (EFRR) wyniosły: 1 156 405,60 zł
  • wkład własny Powiatu wyniósł: 495 602,41 zł

Efektem realizacji zadania jest wybudowana droga o długości 3,640 km z nawierzchni MMA. W ramach w/w zadania wykonano: regulację pionową studzienek, odwodnienie, poszerzenie jezdni do 5,5 m, nakładkę na istniejącą nawierzchnię, zatoki autobusowe, zjazdy, przejścia dla pieszych - obniżenie chodnika, przebudowę istniejących zjazdów utwardzonych, wzmocnienie pobocza, wymianę oznakowania pionowego.

Realizacja zadania wymagała poniesienia kosztów w tym kwalifikowanych. Wydatki kwalifikowane zostały w 70% zrefundowane przez instytucję zarządzającą t.j. Urząd Marszałkowski. W ramach zrealizowanego projektu poniesiono wydatki na: roboty budowlane, nadzór inwestorski, badanie nośności nawierzchni, promocję, badanie wskaźnika zagęszczenia i wytrzymałości betonu oraz audyt zewnętrzny.

Przedmiotowa droga stanowi majątek Powiatu, który zapewni trwałość projektu przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia rzeczowego projektu. Projekt nie generuje dochodu. Na drodze nie ma płatnych miejsc parkingowych oraz nie świadczy się też jakichkolwiek płatnych usług, a także nie prowadzi się czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wydatki związane z realizacją projektu dokonywane były zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Płatnikiem wszystkich faktur był Powiat.

Powiat nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania poniesionego podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu. Powiat nie jest płatnikiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, złożono także pisemne oświadczenie, że zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, którego wysokość została określona w punkcie D4 wniosku o dofinansowanie projektu jako kwalifikowany.

Środki z EFRR przyznane na realizację tego projektu nie są środkami, o których mowa w rozdziale 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. 2013, poz. 1656).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odzyskania VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadania publiczne w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów (sprzedaży) związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Korzystanie z efektów projektu jest nieodpłatne, w związku z tym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, projekt nie jest wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej. Powiat oraz urząd obsługujący ten organ tj. Starostwo Powiatowe, realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, a zakupy towarów i usług przez Powiat w ramach zrealizowanej inwestycji, nie są bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi, wykorzystywanymi przez niego. Powiat przystępując do takiej inwestycji wykonał jedynie czynności w ramach zadań własnych, a takie czynności są zwolnione od podatku i pozbawiają Powiat prawa do odliczenia i tym samym VAT zostaje zaliczony do kosztów kwalifikowanych zrealizowanej inwestycji w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) omawianego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 4 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy czynności wykonywane przez Powiat w ramach zadań własnych są czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania.

Końcowo należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 923 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy