1. Czy odpłatne udostępnianie IPR zwiedzającym podlega opodatkowaniu VAT?2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1, czy czynność ta podlega ... - Interpretacja - ILPP1/443-37/13-4/AI

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.04.2013, sygn. ILPP1/443-37/13-4/AI, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy odpłatne udostępnianie IPR zwiedzającym podlega opodatkowaniu VAT?
2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1, czy czynność ta podlega opodatkowaniu według stawki obniżonej (obecnie 8%)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępniania obiektu historycznego zwiedzającym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępniania obiektu historycznego zwiedzającym. Wniosek uzupełniono w dniu 14 marca 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest właścicielem obiektu historycznego (dalej: IPR). IPR jest obiektem wykorzystywanym w celach kulturowych, turystycznych, rozrywkowych. IPR jest najstarszym budynkiem w mieście. Obiekt ten posiada wyjątkowe walory historyczne, m. in. dzięki temu, iż w przeszłości zamieszkiwały go wybitne postacie. Obecnie jest on miejscem wystawy historycznych zbiorów, w którym zwiedzający mogą podziwiać m. in. starą broń, meble, radia, telewizory, dawny sprzęt gospodarstwa domowego, archeologię regionu, izbę z rzadkimi ludowymi ręcznie malowanymi meblami oraz studnię o głębokości 20 m znajdującą się wewnątrz domu. W ogrodzie IPR znajduje się kartusz herbowy (). Na parterze mieści się natomiast Laboratorium ().

Przedmiotowy obiekt jest czynny w określonych godzinach w trakcie dnia i jest wyłącznie odpłatnie udostępniany przez Gminę zwiedzającym.

Ponadto, z pisma z dnia 12 marca 2013 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż do dnia 1 stycznia 2013 r. na możliwość zwiedzania przedmiotowego obiektu wydawano bilety wstępu. Natomiast obecnie tę funkcję spełniają paragony drukowane na kasie fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy odpłatne udostępnianie IPR zwiedzającym podlega opodatkowaniu VAT...

  • W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1, czy czynność ta podlega opodatkowaniu według stawki obniżonej (obecnie 8%)...

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    1. Odpłatne udostępnianie obiektu zwiedzającym podlega opodatkowaniu VAT.
    2. Czynność ta podlega opodatkowaniu według obniżonej stawki VAT (obecnie 8%).

    Uzasadnienie

    Ad 1)

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność odpłatnego udostępniania IPR w celach jej zwiedzania przez zainteresowanych nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu VAT.

    Ad 2)

    W świetle art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7. art. 120 ust. 213, art. 122 i art. 129 ust. 1 (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku wynosi zasadniczo 23%). Natomiast w ust. 2 ww. artykułu określono, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 ustawy o VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku wynosi zasadniczo 8%).

    Zgodnie z poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

    1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
    2. do obiektów kulturalnych - bez względu na symbol PKWiU - podlegają opodatkowaniu według obniżonej stawki VAT, tj. obecnie według stawki 8%.

    Jako, że IPR jest niewątpliwie obiektem o charakterze historycznym i kulturalnym, zdaniem Gminy, czynność jej odpłatnego udostępniania zwiedzającym stanowi świadczenie usług kulturalnych i rozrywkowych, świadczone przez Gminę w tym zakresie usługi można porównać do działalności prowadzonej przez muzea. Zgodnie natomiast z poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU) stanowią czynności opodatkowane obniżoną stawką VAT, tj. obecnie 8%.

    IPR nie jest wprawdzie muzeum w ścisłym tego słowa znaczeniu, niemniej jednak obiekt ten pełni analogiczną funkcję. Dlatego też, zdaniem Gminy, świadczone przez nią usługi w zakresie wstępu do IPR można traktować jako pozostałe usługi w zakresie kultury, o których mowa w poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i stosować wobec nich obniżoną stawkę VAT.

    Dodatkowo, z uwagi na fakt, iż w ustawie o VAT nie zdefiniowano pojęcia wstęp, zdaniem Gminy, należy posiłkować się w takim przypadku wykładnią językową. Według Słownika Języka Polskiego PWN, (źródło http://sjp.pwn.pl/slownik/2538149/wstęp), wstęp to możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś. Gmina poprzez udostępnianie budynku IPR zwiedzającym zapewnia możliwość wejścia do budynku i obejrzenia wystawy zgromadzonych tam zbiorów, tj. przedmiotów, urządzeń, mebli.

    W konsekwencji, zdaniem Gminy, oferowane przez nią usługi wstępu do Izby Pamiątek Regionalnych, podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W oparciu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Wskazać należy, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług czynności, które podlegają opodatkowaniu, tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług powinny mieć charakter odpłatny, z tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem powinien istnieć związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia, a zatem wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

    Stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Przy czym, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
    2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (...).

    W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m. in. usługi:

    • poz. 182 bez względu na symbol PKWiU - Usługi kulturalne i rozrywkowe wyłącznie w zakresie wstępu:
      1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
      2. do obiektów kulturalnych.
    • poz. 184 - bez względu na symbol PKWiU - Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury wyłącznie w zakresie wstępu.

    Z objaśnienia do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

    Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż stawką podatku w wysokości 8% objęte zostały m. in. usługi kulturalne, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych.

    Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy nie definiuje się pojęcia wstęp. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

    Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem obiektu historycznego IPR. IPR jest obiektem wykorzystywanym w celach kulturowych, turystycznych, rozrywkowych i jest najstarszym budynkiem w mieście. Obiekt ten posiada wyjątkowe walory historyczne, m. in. dzięki temu, iż w przeszłości zamieszkiwały go wybitne postacie. Obecnie jest on miejscem wystawy historycznych zbiorów, w którym zwiedzający mogą podziwiać m. in. starą broń, meble, radia, telewizory, dawny sprzęt gospodarstwa domowego, archeologię regionu, izbę z rzadkimi ludowymi ręcznie malowanymi meblami oraz studnię o głębokości 20 m znajdującą się wewnątrz domu. W ogrodzie IPR znajduje się kartusz herbowy (). Na parterze mieści się natomiast Laboratorium (). Przedmiotowy obiekt jest czynny w określonych godzinach w trakcie dnia i jest wyłącznie odpłatnie udostępniany przez Gminę zwiedzającym. Do dnia 1 stycznia 2013 r. na możliwość zwiedzania przedmiotowego obiektu wydawano bilety wstępu. Natomiast obecnie tę funkcję spełniają paragony drukowane na kasie fiskalnej.

    Biorąc zatem pod uwagę treść cytowanych przepisów oraz opisany we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, za które pobierane są opłaty za wstęp, podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymienione w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy.

    Interpretacja dotyczy:

    • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
    • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 543 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu