
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego xxx, działając na podstawie :- art. 14a § l oraz § 4 ustawy z dnia 29 stycznia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, z 14.01.2005 r. poz. 60),
po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 10.05.2005 r. (data stempla Urzędu 11.05.2005 r.) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11.05.2005 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, który został następnie uzupełniony pismem z dnia 12.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 13.05.2005 r.).
Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest rozstrzygnięcie kwestii, czy zachodzi możliwość stosowania stawki 7 % w podatku od towarów i usług przy dostawie sprzętu, który wg Podatnika może służyć ochronie przeciwpożarowej na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W ocenie Podatnika dostawę towarów stanowiących sprzęt ochrony przeciwpożarowej tj.
- tuleje fotoluminescencyjne : PKWiU 25.24.24. - 00.20,
- taśmy samoprzylepne : PKWiU 25.24.21.- 90.00,
- farby fotoluminescencyjne : PKWiU 24.30.11. - 70.00,
- znaki dróg ewakuacyjnych, ostrzegawcze i informacyjne
fotoluminescencyjne : PKWiU 24.24.28.-70.90
należy opodatkować wg stawki 7 %.
Tutejszy Organ na podstawie doręczonych informacji nie potwierdza stanowiska przedstawionego przez Podatnika, w złożonym zapytaniu.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżoną stawkę podatku do wysokości 7 % stosuje się do dostawy na terytorium kraju towarów, wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku VAT dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Taki zapis oznacza, że dostawca ww. wyrobów nie korzysta w każdym przypadku z obniżonej stawki. Obniżona stawka uzależniona jest od nabywcy oraz przeznaczenia towarów. Nabywcą muszą być wyłącznie jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r., Nr 14, poz.
1229), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
- jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
- jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej,
- zakładowa straż pożarna,
- zakładowa służba ratownicza,
- gminna zawodowa straż pożarna,
- powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
- terenowa służba ratownicza,
- ochotnicza straż pożarna,
- związek ochotniczych straży pożarnych,
- inne jednostki ratownicze.
Z uwagi na powyższe Podatnik dokonując sprzedaży sprzętu ochrony przeciwpożarowej ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 7% wyłącznie w przypadku, gdy sprzedaż odbywa się dla ww. jednostek. Dla pozostałych nabywców, Podatnik winien stosować stawkę podstawową, tj. w wysokości 22 %.
Jednakże mając na uwadze opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, przekazaną przez Podatnika do tut. Organ w dniu 29.06.2005 r. stwierdza się, że towary, o których mowa w złożonym przez Podatnika piśmie nie zostały wymienione w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT. Z uwagi na powyższe nawet gdyby ich nabywcami były jednostki ochrony przeciwpożarowej dostawa tych towarów winna być opodatkowana zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o podatku VAT. Mając na uwadze przedłożoną klasyfikacje statystyczną ww. towarów stwierdza się, że nie korzystają one z preferencyjnej stawki podatku VAT i winny być opodatkowane stawką podstawową, o której mowa w art. 41 ww. ustawy tj. 22%.
Na podstawie wyżej wymienionych przepisów stanowisko Podatnika należy uznać za nieprawidłowe.
