
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 05.05.2005 r., wpływ do US 10.05.2005 r. znak: SP/670/2005 (uzupełnionym pismem z dnia 29.06.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.05.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, uzupełniony pismem z dnia 29.06.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Podatnik występuje do tut. organu z zapytaniem dot. miejsca świadczenia (opodatkowania) niżej wymienionych usług wykonywanych na rzeczowym majątku zleceniodawcy: a) usługi w zakresie wyceny spektometrów oraz innych aparatów i urządzeń kontrolno - pomiarowych (PKWiU 74.87.1)b) usługi polegające na instalacji, naprawie, konserwacji, modernizacji spektometrów oraz innych aparatów i urządzeń kontrolno - pomiarowych oraz inne usługi serwisowe związane z ww. urządzeniami np. zabezpieczanie i przygotowywanie do transportu, zmiana parametrów technicznych (PKWiU 33.20.9). Podatnik w swoim wniosku wymienia następujące sytuacje:1. Usługi wykonywane są na terytorium państwa członkowskiego, innego niż Polska na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, 2. Usługi wykonywane są na terytorium państwa trzeciego na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, 3. Usługi wykonywane są na terytorium państwa członkowskiego, innego niż Polska na rzecz podmiotu nie będącego podatnikiem, 4. Usługi wykonywane są na terytorium państwa trzeciego na rzecz podmiotu nie będącego podatnikiem.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach dokonał oceny prawnej stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu uzasadnionej w sposób następujący:
W opinii tut. organu na tle przepisów regulujących miejsca świadczenia (opodatkowania) usług, czynności wymienione we wniosku Podatnika należy zakwalifikować następująco: - wycena spektometrów oraz innych aparatów i urządzeń kontrolno - pomiarowych (PKWiU 74.87.1) - jako usługi w zakresie wyceny majątku rzeczowego ruchomego, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.); - usługi polegające na instalacji, naprawie, konserwacji, modernizacji spektometrów oraz innych aparatów i urządzeń kontrolno - pomiarowych oraz inne usługi serwisowe związane z ww. urządzeniami np. zabezpieczanie i przygotowywanie do transportu, zmiana parametrów technicznych (PKWiU 33.20.9) - jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d cytowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Na podstawie ww. przepisów art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług: - w zakresie wyceny majątku rzeczowego ruchomego, - na ruchomym majątku rzeczowym , - miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 7 i 8. Jak wynika z pisma Wnioskodawcy, w rozpatrywanym przypadku nie zaistniały okoliczności wskazane w cyt. art. 28 ust. 7 i 8 ustawy tzn. towary po wykonaniu usług nie zostaną wywiezione poza terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. Wobec powyższego tut. organ stwierdza, że we wszystkich przypadkach wymienionych we wniosku Podatnika (pkt 1 - 4), miejscem świadczenia (opodatkowania) usług jest miejsce (kraj), gdzie usługi są faktycznie świadczone, stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. Tut. organ potwierdza również prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy odnośnie sposobu dokumentowania świadczenia usług, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju. Stosownie do przepisów art. 106 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku VAT z dnia 11.03.2004 r. oraz § 30 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 97, poz. 971, (w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku) w przypadku usług, które nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, faktury wystawia się na zasadach określonych w § 12 § 14-26 § 29 rozporządzenia, z tym że: - nie zawierają one danych określonych w § 12 w zakresie stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, - nie muszą zawierać numerów identyfikacji podatkowej nabywców w przypadku nabywców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, czyli poza obszarem Wspólnoty, - powinny zawierać numer pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy nabywcą jest podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty. W stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.06.2005 r. ww. zasady uregulowano w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Dz. U. z dnia 31.05.2005 r. Nr 95, poz. 798.
POUCZENIE
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w powiązaniu ze stanem prawnym obowiązującym w dniu złożenia wniosku oraz w dniu wydania postanowienia; interpretacja dotyczy również przedstawionych przez Wnioskodawcę grupowań statystycznych usług, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31.12.2005 r.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cytowanej ustawy interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika i inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
