Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika:Miasto D jako osoba prawna (podatnik podatku VAT) wykonuje swoją działalność na podstawie ustawy z dnia ... - Interpretacja - US.IV-443/15/2005/VAT

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.10.2005, sygn. US.IV-443/15/2005/VAT, Urząd Skarbowy w Rykach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika:Miasto D jako osoba prawna (podatnik podatku VAT) wykonuje swoją działalność na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z ustawą gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Art. 7 ust. 1 tej ustawy mówi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują m.in. sprawy:utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy zadania własne gminy są zadaniami użyteczności publicznej tzn., że utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych należy do tych zadań. Także par. 8 Statutu Miasta D stanowi, że do zadań własnych Miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym a ust. 2 pkt 18 wskazuje, że zadania własne obejmują m.in.:utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. W dalszym ciągu, powołując się na ustawę z 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), Miasto wykonuje zadania z zakresu gospodarki komunalnej, które obejmują w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwalne zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy stanowi, że organy jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o:wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego.W oparciu o ww. przepisy prawne oraz na podstawie uchwały Nr XL/283/97 Rady Miejskiej z dnia 27 maja 1997r., oraz uchwały Nr XXI/133/99 z dnia 2 grudnia 1999r., Burmistrz Miasta D wydał zarządzenie Nr 1/2004 z dnia 2 stycznia 2004r. w sprawie ustalenia opłaty za korzystanie z gminnych przystanków komunikacji miejskiej. Opłata ta stanowi cenę za usługę utrzymania w porządku i czystości gminnych przystanków komunikacji miejskiej i wynosi 40 zł. miesięcznie. Opłata powyższa pobierana jest przez Miasto D od przewoźników wykonujących na terenie Miasta krajowy zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi nie będącymi taksówkami, na podstawie zawartych z nimi umów na korzystanie z gminnych przystanków komunikacji miejskiej.

Czy pobieranie przez Miasto opłat za korzystanie z gminnych przystanków komunikacji miejskiej na podstawie umów zawartych z przewoźnikami wykonującymi zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% czy korzysta ze zwolnienia, jako usługa z zakresu administracji publicznej wg klasyfikacji PKWiU 75?

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z 2004r. ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Par. 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. , nr 97 poz. 970 ze zm.) stanowi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Miasto usługi wykonywane są na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z przewoźnikami wykonującymi zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi oraz że na podstawie tych umów pobierane są opłaty za korzystanie z gminnych przystanków komunikacji miejskiej. W związku z powyższym wymienione czynności należy uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu stawką 22%, zgodnie z art. 41 cyt. ustawy. Stanowisko strony, iż przedmiotowa usługa jest zwolniona od podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe z uwagi na fakt, że pod poz. 6 załącznika nr 4 do ww. ustawy jako zwolnione wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 75 "Usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych". Przy czym "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania, w tym przypadku, w ocenie organu podatkowego, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Urząd Skarbowy w Rykach