POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443 -20 /06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.04.2006, sygn. PP/443 -20 /06, Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005 roku, poz. 60 ze zmianami / po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03 lutego 2006 roku Spółdzielni Mleczarskiej "L."

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie czy zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy część zapłaty za te produkty zostaje przekazana na rachunek bankowy Agencji Rynku Rolnego uznaje stanowisko podatnika

za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2006 roku Spółdzielnia Mleczarska złożyła do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji w sprawie czy zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, jeżeli część zapłaty zostaje przekazana na rachunek Agencji Rynku Rolnego zgodnie ze zobowiązaniem zawartym w art. 33 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 20.04.2004 roku o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych / Dz. U. Nr 93, poz. 897 ze zmianami/.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mleczarska "L." zakupuje u producentów / rolników ryczałtowych /mleko, stosując przepisy Działu XII , rozdział 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 116 ust. 6 ustawy zryczałtowany zwrot podatku VAT zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego i w konsekwencji uprawnia do rozliczenia z podatkiem należnym, pod warunkiem m. in. dokonania zapłaty na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego.

Obrót mlekiem podlega jednak unormowaniu szczególnemu - ustawa z dnia 20.04.2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Artykuł 33 w/w ustawy w sposób jednoznaczny i bezwzględny, zobowiązuje podmiot skupujący /Spółdzielnię "L."/ do obliczenia przekroczonych ilości referencyjnych , dokonania potrącenia przy zapłacie należności za mleko oraz przekazania potrąconej kwoty na rachunek Agencji Rynku Rolnego. Konfrontacja tego przepisu, z dosłownym brzmieniem art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług prowadzić może do wniosku, że w takim przypadku podmiot skupujący od kwoty, która nie jest przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a jest przekazana na rachunek bankowy Agencji Rynku Rolnego nie ma prawa zwiększania podatku naliczonego. Zdaniem Spółdzielni Mleczarskiej wniosek taki nie jest słuszny, gdyż podmiot skupiający winien być uprawniony do zwiększenia podatku naliczonego od sum przekazanych na rachunek Agencji Rynku Rolnego.

W związku z tym powstała wątpliwość dotycząca kwestii, czy zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy część zapłaty za te produkty zostaje przekazana na rachunek bankowy Agencji Rynku Rolnego.

Po przeanalizowaniu obowiązującego stanu faktycznego oraz stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim stwierdza, co następuje;

W myśl art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami/ zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określające dłuższy termin płatności.

Szczególna sytuacja w kwestii spełnienia warunku zapłaty na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego może powstać w przypadku skupu mleka, z uwagi na regulacje ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych / Dz. U. Nr 93, poz. 897 ze zmianami/.

Jeżeli spełnione zostanie założenie art. 33 ust. 1 w/w ustawy dotyczące ilości wprowadzonego przez producenta do obrotu mleka, to zgodnie z dyspozycją tego przepisu producent jest obowiązany do uiszczenia stosownej opłaty. Na poczet opłaty dostawca hurtowy jest obowiązany, stosownie do ust. 2 w/w normy, do wnoszenia określonej zaliczki. Z kolei z zapisu art. 33 ust. 3 i ust. 4 w/w ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych wynika, że podmiot skupujący jest obowiązany do obliczenia tej zaliczki, potrącenia jej przy zapłacie należności za mleko dostarczone przez dostawcę hurtowego i przekazania kwoty pobranej zaliczki na poczet opłaty na rachunek bankowy Agencji Rynku Rolnego.

Z wyżej przedstawionych unormowań wynika, że podmioty skupujące mleko - realizujące zadania nałożone w/w ustawą o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych - dokonują wpłaty na rachunek bankowy Agencji Rynku Rolnego, uprzednio obliczonych i pobranych od dostawców mleka, zaliczek na poczet opłaty należnej od producenta mleka. W ten sposób ustawodawca czynnościami związanymi z uiszczeniem zaliczki na poczet opłaty należnej od producentów obciążył podmioty skupujące mleko. Zatem potrącona przy zapłacie należności za mleko kwota zaliczki, jest kwotą należną od dostawcy mleka na rzecz Agencji Rynku Rolnego. Podmiot skupujący mleko kwotę tę wpłaca na rachunek bankowy Agencji, dokonując tej czynności za dostawcę, na poczet należnej od niego opłaty.

Powyższe potwierdza art. 36 w/w ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych regulujący kwestię ustalenia wysokości należnej opłaty oraz rozliczenia zaliczek poprzez określenie należnych dopłat albo zwrotów całości lub części wpłaconych zaliczek.

Należne z tytułu zwrotu zaliczek kwoty podmiot skupujący przekazuje dostawcom mleka.

W odniesieniu do przedstawionej regulacji stwierdzić należy , iż nie ma przeszkód prawnych, aby podmiot skupujący mleko będąc, z mocy w/w ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, swego rodzaju pośrednikiem między dostawcą mleka a Agencją Rynku Rolnego w realizacji poboru przedmiotowych opłat w formie zaliczek potrąconych przy zapłacie za mleko - zwiększał kwotę podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku przysługujący rolnikowi ryczałtowemu z tytułu dostawy mleka. Rolę podmiotu skupującego mleko przy realizacji zadań związanych z przedmiotowymi opłatami można porównać do instytucji płatnika podatku.

Podmiot ten nie może być z tego tytułu pozbawiony prawa wynikającego z art. 116 ust. 6 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. Wyżej opisane potrącenie przy zapłacie należności za mleko nie powoduje, że rolnik - dostawca nie otrzymuje zapłaty za dostarczony produkt na rachunek bankowy.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia interpretacji (...).

Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim