POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP1-443/36/05/2

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.06.2005, sygn. PP1-443/36/05/2, Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Fundacji z dnia 29 marca 2005 r. (data wpływu: 31 marca 2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - w części dotyczącej odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z prowadzoną inwestycją - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Na podstawie podanych we wniosku informacji ustalono, że Fundacja jest jednostką utworzoną przez Gminę (...), która to zobowiązała się do udzielania stałych dotacji na pokrycie kosztów działalności oraz przekazała nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia, majątek trwały. Fundacja prowadzi ewidencję majątku trwałego oraz nalicza odpisy amortyzacyjne. Amortyzacja od majątku Gminy nie jest dla Fundacji kosztem uzyskania przychodu, ale stanowi jego przychód, który został wyłączony z podstawy opodatkowania. W 2004 r. Fundacja otrzymała, oprócz dotacji celowej, środki finansowe z budżetu Miasta (...) na modernizację Miejskiego Parku Zoologicznego. Środki te przekazywane były po przedłożeniu faktur za wykonanie kolejnych etapów inwestycji. Natomiast Fundacja przekazywała ww. środki bezpośrednio wykonawcy.

Zapytanie Fundacji dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z prowadzoną inwestycją, zgodnie z proporcją określoną przez Podatnika, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Fundacji art. 90 ust. 2-7 ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie również w przypadku wydatków inwestycyjnych finansowych z dotacji przekazanych przez Gminę na cele inwestycyjne.

Stanowisko Fundacji nie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (zastrzeżenia te nie mają zastosowania do opisanej sytuacji).

W myśl art. 90 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnik, wykonujący czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą może proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art. 90 ust. 3 ww. ustawy powyższą proporcję ustala się na podstawie rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie. Z powyższych przepisów wynika, iż określenie części podatku podlegającej proporcjonalnemu odliczeniu stosuje się wyłącznie do towarów i usług, których zakup ma służyć zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że powyższe zasady stosuje się wyłącznie do podatników dokonujących zarówno czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku od towarów i usług. Pomimo tego, że Fundacja wykonuje zarówno czynności opodatkowane (sprzedaż biletów wstępu), jak i zwolnione z opodatkowania (działalność statutowa) to Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na cele inwestycyjne, sfinansowane z dotacji celowej oraz dodatkowych środków finansowych przekazanych przez Gminę (...). Zgodnie z pismem Fundacji środki te przekazywane były po przedłożeniu faktur za wykonanie kolejnych etapów inwestycji (w obcym środku trwałym) co oznacza, że Fundacja na pokrycie kosztów związanych z prowadzoną inwestycją otrzymywała całą kwotę wynikającą z faktury wraz z kwotą podatku naliczonego. Stosownie bowiem do art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Nabywane przez Fundację towary i usługi związane z realizacją inwestycji ?Modernizacja Miejskiego Parku i Ogrodu Zoologicznego", o czym mowa we wniosku, nie będące dla Fundacji kosztem uzyskania przychodu, są towarami i usługami, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i dlatego Fundacja nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z tą inwestycją (w konsekwencji do tych zakupów nie będą miały zastosowania uregulowania zawarte w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko zaprezentowane w piśmie przez Fundację nie jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Dodatkowo wyjaśnia się, że przedmiotem wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego może być jedynie skonkretyzowana sytuacja prawno-podatkowa. Nie jest właściwym składanie jednego wniosku dotyczącego kilku sytuacji prawno-podatkowych. Jeżeli wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji dotyczących kilku zagadnień tworzących odrębne sytuacje prawno-podatkowe to do każdego zagadnienia winien złożyć odrębny wniosek. Interpretacja przepisów prawa podatkowego wydawana jest bowiem w formie postanowienia, w którym Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza (bądź nie) prawidłowość stanowiska zaprezentowanego przez podatnika.

Ponieważ wniosek z dnia 29 marca 2005 r. obejmuje dwa zagadnienia prawno-podatkowe, na drugie zagadnienie przedstawione we wniosku zostało wydane odrębne postanowienie.

Pouczenie:

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w terminie 7 dni od daty doręczenia.

Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza