
Temat interpretacji
Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 19 sierpnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 czerwca 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 sierpnia 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Szpital . (dalej jako Szpital) jako beneficjent środków unijnych uzyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 realizuje projekt pn. . Nadrzędnym celem projektu jest rozwój dostępu do usług medycznych on-line w zakresie udostępniania dokumentacji medycznej pacjentom Szpitala przez internet. Dostęp społeczności Powiatu do dokumentacji medycznej on-line z pewnością pozytywnie wpłynie zarówno na zdrowie i samopoczucie pacjentów, którzy nie będą musieli spędzać zbędnych godzin w Szpitalu. Celem jest również zwiększenie dostępu pacjentów Szpitala do Internetu, którzy podczas pobytu będą mogli nieodpłatnie z niego skorzystać przez laptopa, tablet lub telefon. Celem jest również wprowadzenie systemu identyfikacji pacjentów poprzez opaski z kodami kreskowymi. Projekt będzie służył również usprawnieniu archiwizacji badań pracowni RTG (automatyczne pobieranie płyty CD, nagrywanie na niej całego badania i nadruk danych pacjenta i jednostki wykonującej) oraz poprawie funkcjonowania działów Szpitala, tj. immunologii transfuzjologicznej i pracowni mikrobiologii. Celem projektu jest również optymalizacja kosztów leczenia (JGP) oraz kontrola nad pracą lekarzy. Główne działania projektu polegają na zakupie sprzętu komputerowego, zakupie licencji na użytkowanie oprogramowania oraz instalacji oprogramowania. Projekt jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, nazwa i numer osi priorytetowej: 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego; nazwa i numer działania: 7.2 Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych; poddziałanie: 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli. Usługi i towary, które Szpital nabędzie w ramach projektu, nie będą służyły do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Dostęp do informacji dotyczący projektu będzie nieodpłatny. Nabyty sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane będą przy realizacji usług z grupy PKWiU 86.10.1 usługi świadczone przez szpitale.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Szpital ma możliwość odliczenia VAT w całości lub części od towarów i usług nabytych, w związku z realizacją przedmiotowego projektu...
Zdaniem Szpitala, w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje odliczenie VAT od zakupionego sprzętu, oprogramowania i usług w ramach realizowanego projektu, bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Wyłącza się natomiast możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (usługi medyczne zwolnione do podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, skoro usługi i towary nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane na co wskazuje treść wniosku do wykonywania przez Szpital czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie będzie miał on możliwości odliczenia podatku naliczonego (w całości lub w części) od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego projektu.
Należy przy tym zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Zagadnienie to bowiem regulują przepisy dotyczące zasad korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
