Gminie jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi kosztami bud... - Interpretacja - IPPP2/443-1080/11-4/JO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2011, sygn. IPPP2/443-1080/11-4/JO, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Gminie jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi kosztami budowy oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji ściekowej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7.09.2011r. (data wpływu 12.09.2011r.) uzupełnione pismem z dnia 14.11.2011r. (data wpływu 16.11.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7.11.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT od poniesionych kosztów budowy oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji deszczowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT od poniesionych kosztów budowy oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji deszczowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14.11.2011r. (data wpływu 16.11.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7.11.2011r. znak IPPP2/443-1080/11-2/JO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2010 r. Gmina rozpoczęła budowę oczyszczalni ścieków ze środków własnych i pożyczki. W 2011 r. zaciągnięto kredyt z Banku na wyprzedzające finansowanie tej budowy. Urząd Marszałkowski zrefunduje nam koszt wybudowania oczyszczalni ścieków na wydatki kwalifikowane do wysokości 75 % kosztów budowy. Budowa ta zostanie zakończona i oddana do użytku po odbiorze do 30 września 2011 r.

W 2011 r. Gmina rozpoczęła budowę kanalizacji ściekowej dla mieszkańców części L. - I etap ze środków własnych i pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Budowa zostanie zakończona w miesiącu wrześniu 2011 r. zgodnie z planowanym terminem. Kanalizacja i oczyszczalnia będą służyły do czynności opodatkowanych dla osób fizycznych i prawnych.

W uzupełnieniu z dnia 14.11.2011r. Wnioskodawca przekazał informację, że oczyszczalnia ścieków i kanalizacja deszczowa zostały już uruchomione. Część mieszkańców miejscowości L. podłączona jest do kanalizacji ściekowej zgodnie z planowanym terminem. Opłata za oddawane ścieki przez gospodarstwa domowe została uchwalona przez Radę Gminy od m3 i będzie pobierana przez Gminę łącznie z podatkiem VAT 8% jako czynność opodatkowana.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, osiada swój NIP, nadany przez Urząd Skarbowy oraz REGON nadany przez US.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Gmina może odliczyć sobie naliczony podatek VAT z poniesionych kosztów budowy / środki własne, pożyczka i kredyt / oczyszczalni ścieków, która będzie służyła osobom fizycznym i prawnym po odbiorze...

  • Czy Gmina może odliczyć sobie naliczony podatek VAT z poniesionych kosztów budowy/ środki własne i pożyczka/ kanalizacji ściekowej, która będzie służyła do czynności opodatkowanych dla osób fizycznych i prawnych...

    Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina może odliczyć sobie naliczony podatek VAT z wybudowanej oczyszczalni ścieków i kanalizacji ściekowej, ponieważ koszt budowy poniesiono ze środków własnych, pożyczki i kredytu, które Gmina musi spłacić i budowle te będą służyły do czynności opodatkowanych dla osób fizycznych i prawnych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

    Według art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96.

    Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego.

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż w 2010 r. Gmina rozpoczęła budowę oczyszczalni ścieków ze środków własnych i pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Budowa zostanie zakończona we wrześniu 2011r. i oddana do użytku. Budowle te będą służyły do czynności opodatkowanych dla osób fizycznych i prawnych. Opłata za oddawane ścieki przez gospodarstwa domowe została uchwalona przez Radę Gminy i będzie pobierana przez Gminę łącznie z podatkiem VAT jako czynność opodatkowana. Ponadto Gmina wskazała, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

    Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, powołane przepisy oraz fakt, iż treść wniosku wskazuje, iż prowadzona inwestycja ma służyć czynnościom opodatkowanym, stwierdzić należy, iż Gminie jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi kosztami budowy oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji ściekowej.

    Zatem, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi kosztami budowy oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji deszczowej.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie