
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, oceniając stanowisko Strony przedstawione we wniosku nr RRiRG - 7224/06/2006 z dnia 03.04.2006r. (uzupełnionym pismem z dnia 26.04.2006r.), o udzielenie interpretacji, jako nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie sprzedaży działki nr 47, - w drodze bezprzetargowej, na podstawie art. 231 Kodeksu cywilnego, na rzecz Kółka Rolniczego. Działka ta stanowi własność Gminy, natomiast naniesienia zostały wybudowane w latach 70-tych i stanowią własność Kółka Rolniczego. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków, działka ta figuruje jako użytki rolne zabudowane. Zgodnie z ogólnym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Bielsk, który stracił ważność z dniem 31.12.2003r. działka ta położona była na terenach zabudowy produkcyjnej, baz, składów, obsługi rolnictwa, gospodarki komunalnej oraz rzemiosła produkcyjno-usługowego itp. o uciążliwości nie przekraczającej granic lokalizacji
Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawca uważa, iż w związku ze stanem faktycznym nieruchomości oraz wieloletnim użytkowaniem działki, nie powinien naliczać podatku od towarów i usług, przy przeniesieniu jej własności.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 i ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą.Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak i również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Gmina przeniesie na podstawie art. 231 Kodeksu cywilnego własność działki na rzecz Kółka Rolniczego - za odpłatnością. Art. 231 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, iż samoistny posiadacz gruntu w dobrej wierze, który wzniósł na powierzchni lub pod powierzchnią gruntu budynek lub inne urządzenie o wartości przekraczającej znacznie wartość zajętej na ten cel działki, może żądać aby właściciel przeniósł na niego własność zajętej działki za odpowiednim wynagrodzeniem.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem przy dostawie gruntów, decydującym jest jego przeznaczenie. O tym czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę, czy też nie decydują władze gminne, które określają to w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem przeniesienia własności jest grunt, zakwalifikowany zgodnie z wpisem do ewidencji gruntów jako użytek rolny zabudowany, położony zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego (który utracił ważność w 2003r.) na terenie zabudowy produkcyjnej, baz, składów, obsługi rolnictwa, gospodarki komunalnej oraz rzemiosła produkcyjno-usługowego, na której inny podmiot wybudował budynki i budowle. W związku z powyższym dostawa przedmiotowej działki opodatkowana jest zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Natomiast w sytuacji, gdy wraz z gruntem następuje nieodpłatne przeniesienie własności budynków położonych na tym gruncie, wybudowanych z własnych środków osoby, na rzecz której następuje przeniesienie własności - to czynność przeniesienia budynków nie podlega opodatkowaniu.
Naczelnik Urzędu Skarbowego nie rozpatrywał załączonych do wniosku dokumentów, ponieważ interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy indywidualnej sprawy podatnika przedstawionej we wniosku.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku. (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).
