
Temat interpretacji
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż dokonuje sprzedaży następujących towarów:
- Mączki z piór, symbol PKWiU ex 15.12.20-00.30,
- Mączki drobiowej, symbol PKWiU ex 15.13.13-00.10,
- Mączki rybnej paszowej, symbol PKWiU 15.20.17-00.00,
- Mączki rybnej stabilizowanej, symbol PKWiU 15.20.17-00.00,
- Oleju rybnego, symbol PKWiU 15.41.11-50.90,
- Tłuszczu utylizacyjnego, symbol PKWiU 15.41.11-90.40,
- Śruty sojowej, symbol PKWiU 15.41.31-30.10,
- Glutenu kukurydzianego, symbol PKWiU 15.62.22.
W świetle powyższych okoliczności Spółka wnosi zapytanie, jaką stawką podatku od towarów i usług winna być opodatkowana sprzedaż wskazanych powyżej towarów.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 41 ust. 1 i 2 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535).
Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3 % w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku Nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.
Sprzedaż towarów wymienionych w załączniku Nr 6 do ustawy, a mianowicie:
- w pozycji 18 - mączki z piór o symbolu PKWiU ex 15.12.20-00.30 zawartej w PKWiU 15.12 - "mięso pozostałe (w tym drobiowe i królicze), świeże, konserwowane chłodzone lub mrożone oraz produkty uboczne uboju",
- w pozycji 19 - mączki drobiowej o symbolu PKWiU ex 15.13.13-00.10 zawartej w mączki, grysiki i granulki z mięsa i podrobów, nienadające się do spożycia przez człowieka - wyłącznie mączki pastewne mięsno-kostne,
- w pozycji 21 - mączki rybnej paszowej i mączki rybnej stabilizowanej o symbolu PKWiU 15.20.17-00.00 zawarte w PKWiU ex 15.20.17 - "mączki, grysiki i granulki z ryb, skorupiaków, mięczaków i innych wodnych bezkręgowców, nienadające się do spożycia przez ludzi, z wyłączeniem produktów ubocznych (surowców i przetworów) z ryb oraz innych zwierząt wodnych pozostałych",
- w pozycji 26 - oleju rybnego o symbolu PKWiU 15.41.11-50.90 zawartego w PKWiU 15.41.11 - "oleje i tłuszcze zwierzęce, surowe i rafinowane, z wyjątkiem tłuszczy wołowych, owczych, kozich, wieprzowych i drobiowych - z wyłączeniem stearyny smalcowej do zastosowań przemysłowych (PKWiU 15.41.11-30.11), stearyny smalcowej pozostałej (PKWiU 15.41.11-30.21), oleiny (PKWiU 15.41.11-30.31), tłuszczy i olejów zwierzęcych wraz z frakcjami niemodyfikowanych chemicznie pozostałych, rafinowanych, technicznych (PKWiU 15.41,11-90.20), tłuszczy i olejów zwierzęcych innych wraz z frakcjami, nie modyfikowanych chemicznie pozostałych, nierafinowanych, technicznych (PKWiU 15.41.11-90.40),
opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług wg stawki 3 %.
Z uwagi na to, iż w myśl przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, sprzedaż towarów wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, a mianowicie - w pozycji 23 - glutenu kukurydzianego o symbolu PKWiU 15.62.22 zawartego w PKWiU 15.6 - "produkty przemiału zbóż, skrobie i produkty skrobiowe", opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług wg stawki 7%.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej powołanej ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym sprzedaż towarów pozostałych niewymienionych w załącznikach do ustawy, a mianowicie:
- tłuszczu utylizacyjnego o symbolu PKWiU 15.41.11-90.40,
- śruty sojowej o symbolu PKWiU 15.41.31-30.10, opodatkowana jest podstawową stawką podatku tj. 22 %.
Ponadto tut. organ informuje, iż w świetle unormowań zawartych w przepisach prawnych o statystyce państwowej oraz w ustawie o podatku od towarów i usług, obowiązek prawidłowego zakwalifikowania swoich produktów, towarów do określonego symbolu klasyfikacji statystycznej, należy do zainteresowanego podmiotu. Organy podatkowe nie są upoważnione do wydawania opinii dotyczącej klasyfikowania według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Spółka może zwrócić się o pomoc w zaklasyfikowaniu towaru do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.
