
Temat interpretacji
Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2015 r. (data wpływu 8 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. P jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. P.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmin, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest Beneficjentem projektu pn: P, dofinansowywanym ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Oś Priorytetowa 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2 Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli. Za wdrożenie projektu odpowiedzialny jest Ośrodek Sportu i Rekreacji. OSiR jest jednostką organizacyjną Gminy realizującą jej zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, jest odpowiedzialny za promowanie sportu i aktywnego spędzania czasu, organizuje imprezy sportowe i kulturalne na terenie Miasta i Gminy, posiada NIP i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Gmina odpowiedzialna jest za wybór wykonawców i podpisanie z nimi umów, natomiast OSIR odpowiedzialny jest za przyjęcie i opłatę wystawionych na niego faktur związanych z realizacją ww. projektu. Projekt obejmuje wdrożenie e-usług takich jak: e hala, e-imprezy, e-siłownia, e-orlik, e-sauna pomiędzy OSiR a mieszkańcami Miasta i Gminy. Osoba rezerwująca otrzyma informacje o wolnych terminach, kosztach wynajmu, przyjęciu rezerwacji. Głównym celem projektu jest:
- przygotowanie OSiR do przyjmowania i realizacji spraw zainicjowanych drogą elektroniczną zgodnie z wymaganiami ustawowymi;
- przygotowanie OSiR do realizacji nowych funkcji informatycznych na rzecz instytucji,
- podmiotów gospodarczych, obywateli i mieszkańców regionu.
Właścicielem zmodernizowanej infrastruktury, jak również środków trwałych i wartości niematerialno-prawnych zakupionych w ramach projektu będzie Gmina. Po zakończeniu realizacji projektu będzie również zarządcą zmodernizowanej infrastruktury oraz zakupionego sprzętu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma lub miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących ww. projektu.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z ww. przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do treści ust. 6 przywołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013, poz. 594, z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Gmina nie dokonuje i nie będzie dokonywała sprzedaży usług korzystania ze zmodernizowanej infrastruktury powstałej w wyniku realizacji opisanego projektu (sprzedaży tych usług będzie dokonywał OSIR). Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. projektu, pozostają bez związku z czynnościami powodującymi powstanie po stronie Gminy podatku należnego. Nie służą one czynnościom opodatkowanym, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i generują podatek należny. Dlatego też nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku towarów i usług ponieważ obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić na ściśle określonych zasadach, a jedną z nich jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W związku z przywołanymi przepisami i przestawionym stanem faktycznym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją opisanego projektu, gdyż dokonane zakupy nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do treści art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
