Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-325/14/LŻ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.06.2014, sygn. IBPP3/443-325/14/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji przedmiotowej na prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, sprzątanie przestrzeni publicznej, zamiatanie chodników, dróg i placów gminnych, utrzymanie oznakowania dróg gminnych, utrzymanie zieleni gminnej jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem VAT czynności i usług wykonywanych na rzecz Gminy za które otrzymuje wynagrodzenie jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji przedmiotowej na prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, sprzątanie przestrzeni publicznej, zamiatanie chodników, dróg i placów gminnych, utrzymanie oznakowania dróg gminnych, utrzymanie zieleni gminnej, opodatkowania podatkiem VAT czynności i usług wykonywanych na rzecz Gminy za które otrzymuje wynagrodzenie, prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 10 czerwca 2014 r. znak: IBPP3/443-325/14/MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 17 czerwca 2014 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Z) jest samorządowym zakładem budżetowym utworzonym zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych przez jednostkę samorządu terytorialnego Gminę ... (dalej: Gmina), zarejestrowanym do celów VAT jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności Z jest zaopatrzenie mieszkańców w wodę, odbiór ścieków, odbiór odpadów komunalnych od instytucji, przedsiębiorców oraz właścicieli nieruchomości na stałe niezamieszkałych na terenie gminy. Te usługi świadczy na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, za które pobiera opłaty na podstawie wystawianych przez Z faktur VAT.

Dodatkowo Z wykonuje w imieniu i na zlecenie Gminy zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie: prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, sprzątania przestrzeni publicznej, zamiatania chodników, dróg i placów gminnych, utrzymania oznakowania dróg gminnych, utrzymania zieleni gminnej, na które to zadania Z otrzymuje od Gminy dotację przedmiotową która nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług, nie stanowi więc podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a, ust.1. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 117, poz. 1054 z późn. zm.)

Z wykonuje także w imieniu i na zlecenie Gminy inne czynności z zakresu zadań własnych Gminy, które w momencie planowania kwoty dotacji przedmiotowej są niemożliwe do przewidzenia i wyceny. Za te czynności Z rozlicza się z Gminą na podstawie wystawianych faktury VAT.

Zakład wykonuje zadania o charakterze użyteczności publicznej na podstawie uchwały nr XXVI 11/308/13 Rady Gminy ... z dnia 28 listopada 2013r. w sprawie uchwalenia Statutu Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej. § 5 ww. uchwały brzmi: Z prowadzi działalność w zakresie:

  1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  2. dróg, mostów, placów oraz organizacją ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, w tym z przestrzeni publicznej oraz prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych,
  4. zieleni gminnej i zadrzewień,
  5. utrzymania terenów rekreacyjnych i sportowych.

Uchwałą nr XXVI 11/309/13 Rady Gminy ... z dnia 28 listopada 2013 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej w na 2014 rok ustalono przedmiot dotowanej w 2014 r. działalności (tzn.: prowadzenie PSZOK; sprzątanie przestrzeni publicznej; zamiatanie chodników, dróg i placów gminnych; utrzymanie oznakowania dróg gminnych; obcinanie żywopłotów; koszenie zieleńców oraz zieleni wzdłuż chodników z wywozem trawy; grabienie zieleńców z wywozem) oraz stawki dotacji za jednostkę miary wykonanego zadania. Plan finansowy obejmujący m.in. ogólną kwotę dotacji dla Zakładu ustalono w uchwale budżetowej Gminy ... na 2014 r. W tym zakresie nie są zawierane żadne dodatkowe porozumienia z Gminą.

Otrzymana dotacja przedmiotowa jest traktowana jako zwrot kosztów poniesionych na realizację wymienionych w uchwale zadań o charakterze użyteczności publicznej.

W zakresie, w jakim środki z otrzymanej dotacji nie zostaną wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, podlegają zwrotowi do budżetu Gminy.

Za wykonywanie zadań o charakterze użyteczności publicznej finansowanych dotacją przedmiotową Gminy ... Zakład nie pobiera żadnych dodatkowych opłat.

Dotacja jest przekazywana wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji zadań wymienionych w uchwale nr XXVI 11/309/13 Rady Gminy ... z dnia 28 listopada 2013r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej w .na 2014 rok, na podstawie wniosku, w ilości wykonanej w miesiącu poprzednim.

Na zlecenie Gminy Zakład wykonuje inne zadania nie objęte dotacją, gdyż konieczności ich wykonania nie da się przewidzieć w momencie ustalania planu dotacji na kolejny rok, a co za tym idzie ustalenia stawki za ich wykonanie. Są to np.: sprzątanie lokali wyborczych, montaż barier energochłonnych przy drogach, urządzenie rowów przydrożnych itp.

Wykonywanie tych zadań odbywa się na podstawie porozumienia z Gminą w formie zlecenia.

Za wykonanie tych zadań Zakład otrzymuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej w porozumieniu/ zleceniu.

Za wykonanie ww. zadań Zakład otrzymuje wynagrodzenie wyłącznie od Gminy.

Zakład wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług w zakresie:

  • odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na stałe niezamieszkałych oraz od przedsiębiorców, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych,
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
  • kanalizacji i odprowadzania ścieków komunalnych,
  • innych zadań zleconych przez Gminę ....

Jednocześnie Zakład prowadzi działalność polegającą na realizacji zadań własnych gminy w zakresie:

  • prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych,
  • utrzymania porządku w przestrzeni publicznej,
  • utrzymania zieleni gminnej i zadrzewień,
  • dróg, placów, utrzymania oznakowania dróg

w ramach przyznanej dotacji z Gminy ..., które nie podlegają opodatkowaniu, gdyż Zakład nie pobiera za realizację ww. zadań innych opłat, a otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonej usługi i stanowi zwrot poniesionych w związku z wykonaniem zadania kosztów.

Zakład zakupuje usługi przyjmowania odpadów na składowiska, gdzie przywożone są zarówno odpady z przestrzeni publicznej, z punktu PSZOK oraz od odbiorców indywidualnych i przedsiębiorców.

Do wykonywania zadań w ramach dotacji jak i do świadczenia usług opodatkowanych Zakład wykorzystuje te same samochody, do których zakupuje części do napraw oraz materiały eksploatacyjne, w tym paliwo. Ponadto Zakład ponosi koszty ogólne w postaci energii elektrycznej, zużycia materiałów biurowych, rozmów telefonicznych, dostępu do sieci Internet, pozycjonowania samochodów z systemem GPRS, przeglądów technicznych pojazdów itp.

Nie jest możliwe wyodrębnienie tej części kosztów składowania odpadów, które dotyczą czynności niepodlegających opodatkowaniu od czynności podlegających opodatkowaniu, gdyż samochód pokonując tę samą trasę odbiera odpady zarówno od klientów indywidualnych, przedsiębiorców jak i z przestrzeni publicznej, które są przywożone do bazy w łącznej masie. Stąd też nie ma możliwości stwierdzenia ile z masy odpadów podlega, a ile nie podlega opodatkowaniu.

Samochody służą zarówno do przewożenia odpadów jak i do przewożenia narzędzi do utrzymania zieleni, a także do wykonywania napraw na sieciach kanalizacyjnych i wodociągowych oraz innych zleceń wykonywanych dla Gminy. Najczęściej odbywa się to podczas tej samej trasy, dlatego nie ma możliwości wydzielenia i przyporządkowania tych kosztów, które dotyczą działalności podlegającej i niepodlegającej opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy otrzymana dotacja przedmiotowa na prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, sprzątanie przestrzeni publicznej, zamiatanie chodników, dróg i placów gminnych, utrzymanie oznakowania dróg gminnych, utrzymanie zieleni gminnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ...
  2. Czy zlecane przez Gminę zadania, (znajdujące się poza zakresem dotacji przedmiotowej, których nie dało się objąć dotacją w momencie tworzenia planu dotacji, ze względu na trudność w oszacowaniu ich wielkości i rodzaju) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych... Wątpliwości budzi wyrok WSA we Wrocławiu z 17 stycznia 2014 r. (sygn. akt I SA/Wr 1797/13), który mówi, że czynności i usługi, które zakład budżetowy wykonuje na rzecz tworzącej go gminy nie są usługami w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, zatem są poza zakresem ustawy o VAT.
  3. Czy Z przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług służących zarówno wykonywaniu czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu (np. objętych dotacją)...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie zmodyfikowane w zakresie pytania nr 3 w piśmie z dnia 17 czerwca 2014 r.):

  1. Zdaniem Z dotacja przedmiotowa otrzymywana od Gminy na prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, sprzątanie przestrzeni publicznej, zamiatanie chodników, dróg i placów gminnych, utrzymanie oznakowania dróg gminnych, utrzymanie zieleni gminnej nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług, nie stanowi więc podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1.
  2. Zlecane przez Gminę zadania są odpłatne, nie podlegają zwolnieniu z § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia MF z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2013 r. poz. 1722), zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.
  3. Z może odliczyć w całości VAT naliczony od zakupów, których nie jest w stanie przyporządkować do poszczególnych czynności wykonywanych przez siebie, gdyż służą zarówno czynnościom podlegającym jaki i niepodlegającym VAT (np. usługi składowania odpadów zarówno z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, ze sprzątania przestrzeni publicznej sfinansowanych dotacją, jak i odebrane w ramach zawartych umów cywilnoprawnych z kontrahentami indywidualnymi i przedsiębiorcami, zakup paliwa do samochodów, części i naprawy pojazdów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie

  • opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji przedmiotowej na prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, sprzątanie przestrzeni publicznej, zamiatanie chodników, dróg i placów gminnych, utrzymanie oznakowania dróg gminnych, utrzymanie zieleni gminnej jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem VAT czynności i usług wykonywanych na rzecz Gminy za które otrzymuje wynagrodzenie jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji pojęcia świadczenie usług wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do brzmienia art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. zadania obejmujące: gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizację ruchu drogowego, wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizacje, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej uregulowano w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236).

W oparciu o art. 2 cytowanej ustawy gospodarka komunalna, może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach: samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Zatem w przypadku, gdy są to jednostki prawnie niewyodrębnione, tzn. pozostające w strukturze gminy, dla celów podatkowych traktuje się je tak samo jak gminne jednostki pomocnicze. Wykonywane przez nie czynności winna rozliczać gmina.

Jeśli jednak znajdą się one poza strukturą gminy, jako tzw. jednostki prawnie wyodrębnione (np. w formie spółki prawa cywilnego lub handlowego lub zakładu budżetowego, fundacji), będą miały odrębną od gminy zdolność prawnopodatkową.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, zarejestrowanym do celów VAT jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności Z jest zaopatrzenie mieszkańców w wodę, odbiór ścieków, odbiór odpadów komunalnych od instytucji, przedsiębiorców oraz właścicieli nieruchomości na stałe niezamieszkałych na terenie gminy .... Te usługi świadczy na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, za które pobiera opłaty na podstawie wystawianych przez Z faktur VAT. Otrzymana dotacja przedmiotowa jest traktowana jako zwrot kosztów poniesionych na realizację wymienionych w uchwale zadań o charakterze użyteczności publicznej. W zakresie, w jakim środki z otrzymanej dotacji nie zostaną wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, podlegają zwrotowi do budżetu Gminy. Za wykonywanie zadań o charakterze użyteczności publicznej finansowanych dotacją przedmiotową Gminy ... Zakład nie pobiera żadnych dodatkowych opłat. Dotacja jest przekazywana wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji zadań wymienionych w uchwale nr XXVI 11/309/13 Rady Gminy ... z dnia 28 listopada 2013r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej w .na 2014 rok, na podstawie wniosku, w ilości wykonanej w miesiącu poprzednim.

Dodatkowo Z wykonuje w imieniu i na zlecenie Gminy zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie: prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, sprzątania przestrzeni publicznej, zamiatania chodników, dróg i placów gminnych, utrzymania oznakowania dróg gminnych, utrzymania zieleni gminnej, na które to zadania Z otrzymuje od Gminy dotację przedmiotową która nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług,

Z wykonuje także w imieniu i na zlecenie Gminy inne czynności z zakresu zadań własnych Gminy, które w momencie planowania kwoty dotacji przedmiotowej są niemożliwe do przewidzenia i wyceny. Za te czynności Z rozlicza się z Gminą na podstawie wystawianych faktury VAT.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć wątpliwości Wnioskodawcy dotyczące kwestii opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji, przyznanej na realizację opisanych we wniosku zadań (zagadnienie opatrzone we wniosku numerem 1).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.), w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

W tym miejscu wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2014 r. weszły w życie przepisy dotyczące m.in. podstawy opodatkowania wprowadzone ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35). Art. 1 pkt 23 ww. ustawy zmieniającej, z dniem 1 stycznia 2014 r. uchyla art. 29 ustawy i art. 1 pkt 24 wprowadza do ustawy art. 29a.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Generalnie ustawa o VAT, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. (art. 29 ust. 1) jak i od 1 stycznia 2014 r. (art. 29a ust. 1), jako podstawę opodatkowania podatkiem VAT wskazuje to, co otrzymuje dostawca/usługodawca od nabywcy za dostarczone towary/wykonane usługi, a więc za dokonaną sprzedaż.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Odnosząc wyżej przedstawiony opis sprawy do powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że wbrew stwierdzeniu Wnioskodawcy, że dotacja nie będzie stanowić zapłaty za usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy, w niniejszej sprawie pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą występuje świadczenie wzajemne, gdyż Wnioskodawca zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej został zobowiązany do świadczenia usług w zakresie prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, sprzątania przestrzeni publicznej, zamiatania chodników, dróg i placów gminnych, utrzymania oznakowania dróg gminnych, utrzymania zieleni gminnej, za które to świadczenie Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie. Odnosząc się do powyższego wskazać należy zatem, że realizowane czynności w zakresie prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, sprzątania przestrzeni publicznej, zamiatania chodników, dróg i placów gminnych, utrzymania oznakowania dróg gminnych, utrzymania zieleni gminnej noszą znamiona odpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca co prawda wykonuje czynności związane z realizacją zadania własnego gminy, ale wykonuje te czynności jako odrębny podmiot posiadający status podatnika VAT na rzecz gminy, za które to usługi otrzymuje wynagrodzenie. A zatem pomiędzy płatnością, którą otrzymuje Wnioskodawca w ramach dotacji od Gminy, a świadczeniem na rzecz Gminy, zachodzi związek bezpośredni, bowiem płatność następuje w zamian za to świadczenie. Z uwagi na powyższe dotacja, którą otrzymuje Wnioskodawca stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a od 1 stycznia 2014 r. zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku VAT, a tym samym podlega opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę zadań zleconych przez Gminę i na jej rzecz, znajdujących się poza zakresem dotacji przedmiotowej (zagadnienie opatrzone we wniosku numerem 2) przypomnieć należy, że jak już wskazano na wstępie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. 2013, poz. 1722 ze zm.).

Na mocy ww. przepisu zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

-z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Wnioskodawca wskazał, że oprócz opisanych we wniosku usług świadczonych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (za które pobiera opłaty i dokumentuje takie transakcje wystawiając faktury VAT) oraz zadań o charakterze użyteczności publicznej wykonywanych na zlecenie Gminy za których wykonanie otrzymuje od Gminy dotację przedmiotową, wykonuje także inne czynności w imieniu i na zlecenie Gminy z zakresu zadań własnych Gminy, które nie zostały objęte zakresem przedmiotowej dotacji. Za te czynności Wnioskodawca rozlicza się z Gminą na podstawie wystawianych faktur VAT. Wykonywanie tych zadań odbywa się na podstawie porozumienia z Gminą w formie zlecenia. Za wykonanie tych zadań Zakład otrzymuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej w porozumieniu/zleceniu. Za wykonanie ww. zadań Zakład otrzymuje wynagrodzenie wyłącznie od Gminy.

Zatem należy stwierdzić że skoro Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wykonującym zadania na rzecz Gminy, odrębnego podatnika podatku VAT za które otrzymuje wynagrodzenie i wystawia faktury VAT, to czynności takie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych jako odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług służących zarówno wykonywaniu czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu (np. objętych dotacją).

Zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści powyższego przepisu wynika zatem, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Powyższe oznacza, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Co do zasady, w przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi. Obowiązkiem podatnika jest bowiem przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Zatem zawsze powinien on przede wszystkim poszukiwać możliwości wyodrębnienia kwot podatku.

Obowiązek wynikający z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, polega na faktycznym wyodrębnieniu wskazanych kwot w oparciu o rzeczywiste i racjonalne kryteria. Wyodrębnienie to winno nastąpić zgodnie ze stanem rzeczywistym, aby określić jaką część danego towaru czy usługi podatnik rzeczywiście wykorzystuje do wskazanych czynności. Zatem istotne jest, czy podatnik ma realną możliwość przyporządkowania określonych towarów i usług danym czynnościom.

Ocena ta musi być dokonana w oparciu o obiektywną analizę ogółu okoliczności towarzyszących przedmiotowym czynnościom.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy o VAT, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zatem obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami dającymi prawo do odliczenia czy też czynnościami niedajacymi takiego prawa, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 3 u.p.t.u. sformułowanie czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku należy zatem rozumieć jako czynności zwolnione od podatku oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Należy podkreślić, że w świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Jak wskazano w powyższych rozważaniach podatnikowi co do zasady przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w takim zakresie w jakim zakupy służą czynnościom opodatkowanym. W istocie jest to prawo, które podatnikowi przysługuje i nie może być ograniczane bardziej niż wynika to wprost z przepisów podatkowych, które winny być spójne z ustawodawstwem europejskim. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w części, w jakiej dokonane zakupy (poniesione wydatki) służą do realizacji działalności opodatkowanej podatkiem VAT tj. implikującej podatek należny.

Zasadą jest to, że podatnik jest zobowiązany w pierwszej kolejności dołożyć należytych starań, aby odpowiednio przyporządkować podatek naliczony do poszczególnych czynności, aby prawa do odliczenia nie nadużyć. Nie można również rozszerzająco przyjmować braku możliwości dokonania takiego przyporządkowania.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z występującymi po stronie Wnioskodawcy czynnościami opodatkowanymi. Warto nadmienić iż metody, czy też sposoby, na podstawie których dokonywane jest wydzielenie odpowiedniej kwoty podatku naliczonego muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. To zawsze na Wnioskodawcy spoczywa ciężar rzetelnego ustalenia jaka część realizowanych zakupów związana będzie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a jaka część wykorzystywana będzie do występujących po jego stronie czynności niedających prawa do odliczenia.

Z treści wniosku wynika, ze Wnioskodawca prowadzi działalność, a w ramach tej działalności świadczy następujące rodzaje usług:

  • wykonuje czynności polegające na zaopatrzeniu mieszkańców w wodę, odbiorze ścieków, odbiorze odpadów komunalnych od instytucji, przedsiębiorców oraz właścicieli nieruchomości na stałe niezamieszkałych na terenie gminy, a usługi te usługi świadczy na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, za które pobiera opłaty,
  • wykonuje w imieniu i na zlecenie Gminy zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie: prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, sprzątania przestrzeni publicznej, zamiatania chodników, dróg i placów gminnych, utrzymania oznakowania dróg gminnych, utrzymania zieleni gminnej, na które to zadania otrzymuje od Gminy dotację przedmiotową,
  • wykonuje w imieniu i na zlecenie Gminy inne czynności z zakresu zadań własnych Gminy, które nie są objęte zakresem przedmiotowej dotacji za te czynności Wnioskodawca otrzymuje od Gminy wynagrodzenie.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest możliwe wyodrębnienie tej części kosztów składowania odpadów, które dotyczą czynności niepodlegających opodatkowaniu od czynności podlegających opodatkowaniu, gdyż samochód pokonując tę samą trasę odbiera odpady zarówno od klientów indywidualnych, przedsiębiorców jak i z przestrzeni publicznej, które są przywożone do bazy w łącznej masie. Stąd też nie ma możliwości stwierdzenia ile z masy odpadów podlega, a ile nie podlega opodatkowaniu. Samochody służą zarówno do przewożenia odpadów jak i do przewożenia narzędzi do utrzymania zieleni, a także do wykonywania napraw na sieciach kanalizacyjnych i wodociągowych oraz innych zleceń wykonywanych dla Gminy. Najczęściej odbywa się to podczas tej samej trasy, dlatego nie ma możliwości wydzielenia i przyporządkowania tych kosztów, które dotyczą działalności podlegającej i niepodlegającej opodatkowaniu.

Tak przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego wskazuje, że towary i usługi, które Wnioskodawca nabył na potrzeby realizacji ww. działalności zostały wykorzystane do dwóch kategorii czynności tj. usług opodatkowanych generujących po jego stronie podatek należny oraz występujących u niego czynności niepodlegających opodatkowaniu czyli co do zasady czynności niedających prawa do doliczenia. Takiego rozgraniczenie Wnioskodawca dokonuje na co jednoznacznie wskazuje opis stanu faktycznego na podstawie założenia, że czynności polegające na realizowaniu zadań własnych gminy w ramach przyznanych dotacji nie podlegają opodatkowaniu, gdyż Zakład nie pobiera za realizację ww. zadań innych opłat, a otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonej usługi i stanowi zwrot poniesionych w związku z wykonaniem zadania kosztów.

Należy wyjaśnić, że w przedmiotowej sprawie Organ dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1 i uznał, że Wnioskodawca co prawda wykonuje czynności związane z realizacją zadania własnego gminy, ale wykonuje te czynności na rzecz gminy za wynagrodzeniem, które otrzymuje w postaci opisanej we wniosku dotacji jako odrębny podmiot posiadający status podatnika VAT. Zatem dotacja stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku VAT, a tym samym podlega opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Wobec uznania przez Organ, że otrzymana dotacja przedmiotowa na prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, sprzątanie przestrzeni publicznej, zamiatanie chodników, dróg i placów gminnych, utrzymanie oznakowania dróg gminnych, utrzymanie zieleni gminnej oraz że zlecone przez Gminę zadania (znajdujące się poza zakresem dotacji przedmiotowe) podlegają opodatkowaniu, jak również faktu wykonania czynności opodatkowanych na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z kontrahentami indywidualnymi oraz przedsiębiorcami, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług związanych z wykonywaniem ww. czynności.

W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych wskazanych we wniosku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym może odliczyć w całości VAT naliczony od zakupów, co do zasady należało uznać za prawidłowe, jednak w oparciu o inną argumentację niż wskazana we wniosku.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie

  • opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji przedmiotowej na prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, sprzątanie przestrzeni publicznej, zamiatanie chodników, dróg i placów gminnych, utrzymanie oznakowania dróg gminnych, utrzymanie zieleni gminnej jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem VAT czynności i usług wykonywanych na rzecz Gminy za które otrzymuje wynagrodzenie jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach