
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku nr KH/21/2005 z dnia 24.03.2005 r. uzupełnionym pismem nr KH/25/2005 z dn. 12.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24.03.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek Podatnika - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem nr KH/25/2005 z dnia 12.04.2005 r. Jak stanowi art. 14a par. 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a par. 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par. 1, następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie.
Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny :
Podatnik zamierza przystąpić do przetargu nieograniczonego na uzyskanie zamówienia publicznego tj. "Rewitalizacja bielskiej starówki I etap - I etap modernizacji i rozbudowy sieci uzbrojenia terenu na bielskiej starówce wraz z przebudową rynku starego miasta w Bielsku-Białej". Ze sporządzonej przez Zamawiającego Specyfikacji wynika, że wartość robót przy infrastrukturze będącej przedmiotem przetargu i służącej budownictwu mieszkaniowemu wynosi 87,5 %, a obsługującej budynki niemieszkalne wynosi 12,5%. Powyższe procentowe zróżnicowanie wynika z przyjęcia przez zamawiającego, że skoro w ogólnej liczbie 48 budynków którym ma służyć przedmiot zamówienia, 42 szt. należy zgodnie z przepisami PKOB sklasyfikować jako budynki mieszkalne (więcej niż 50% powierzchni użytkowej budynku, stanowią lokale mieszkalne) to wielkość przypadającej na te budynki infrastruktury obsługującej wynosi 87,5%, oraz przyjmując, że pozostała część budynków tj. 6 szt. to budynki niemieszkalne (zgodnie z PKOB mniej niż połowa powierzchni użytkowej stanowią lokale niemieszkalne) to wartość obsługującej je infrastruktury należy ocenić w stosunku procentowym na 12,5%. Ponadto Podatnik wskazał, iż Zamawiający dokonał niniejszego zróżnicowania przyjmując, że nie ma możliwości wydzielenia z dokumentacji kosztorysowo-projektowej dokładnej części infrastruktury, która obsługiwałaby wyłącznie budynki mieszkalne oraz takiej która służyłaby tylko budynkom niemieszkalnym.
Własne stanowisko w sprawie :
Podatnik uznaje, że skoro w ogólnej liczbie 48 budynków, 42 szt. należy sklasyfikować jako budynki mieszkalne (więcej niż 50% powierzchni użytkowej budynku, stanowią lokale mieszkalne) to wielkość przypadającej na te budynki infrastruktury obsługującej wynosi 87,5%, oraz przyjmując, że pozostała część budynków, tj. 6 sztuk to budynki niemieszkalne (zgodnie z PKOB mniej niż połowa powierzchni użytkowej stanowią lokale niemieszkalne) to wartość obsługującej je infrastruktury należy ocenić w stosunku procentowym na 12,5%. Zatem Podatnik uznał stosowanie stawki 7% podatku VAT do wartości robót prowadzonych przy infrastrukturze towarzyszącej, a obsługującej budynki mieszkalne, przyjmując że dotyczy to 87,5% wartości tych robót (stosownie do procentowego udziału budynków mieszkalnych do całości istniejącej zabudowy), oraz stawki 22% podatku VAT do wartości robót prowadzonych przy infrastrukturze obsługującej budynki niemieszkalne przyjmując że dotyczy to 12,5% wartości tych robót ( stosownie do procentowego udziału budynków niemieszkalnych do całości istniejącej zabudowy).
Ocena prawna :
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do regulacji zawartej w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a powołanej wyżej ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do: #61485; robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Pod pojęciem "obiekt budownictwa mieszkaniowego", zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. wyżej ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 146 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT przez "roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą" o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast pojęcie "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu", o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a obejmuje: #61485; sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, #61485; urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, #61485; urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego, Jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, inwestycje w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 7%. Stawka opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzależniona jest w szczególności od precyzyjnego ustalenia identyfikacji zarówno czynności, którą podatnik wykonuje, jak i identyfikacji przedmiotu tej czynności, towaru lub usługi.
Właściwa identyfikacja budynku powinna być dokonana - zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - według zasad klasyfikacji statystycznej, tzn. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. z 1999 roku Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.). W powoływanym wyżej rozporządzeniu przytoczono m. in. definicje budynków mieszkalnych oraz budynków niemieszkalnych. Zgodnie z tymi definicjami budynkami mieszkalnymi są obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Z powyższych definicji wynika, że o właściwej klasyfikacji statystycznej danego budynku przesądza jego główne, przeważające przeznaczenie. Jeżeli zatem wznoszony budynek w przeważającej swojej części ma służyć celom mieszkalnym, z przeznaczeniem mniejszej części na cele użytkowe, to budynek jako całość winien być zaliczony do grupowania PKOB 112.
Zatem zgodnie z wyż. cyt. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym. W związku z tym, w przypadku gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi, jak i obiektami niemieszkalnymi, na podstawie dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla obiektów stawkami tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.
Reasumując w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego tut. organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika, iż stawka 7% podatku VAT będzie miała zastosowanie do wartości robót prowadzonych przy infrastrukturze towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu przyjmując, że stanowi 87,5% jako obsługującej te budynki stosownie do procentowego udziału budynków mieszkalnych do całości istniejącej zabudowy - na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy o VAT, oraz stawka 22% podatku VAT będzie miała zastosowanie do wartości robót prowadzonych przy infrastrukturze towarzyszącej obsługującej budynki niemieszkalne przyjmując że dotyczy to 12,5% wartości tych robót stosownie do procentowego udziału budynków niemieszkalnych do całości istniejącej zabudowy - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 14a par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.Zgodnie z art. 14b par. 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
