
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 marca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Podatkowa Grupa Kapitałowa (dalej także: „PGK” lub „Podatnik”) jest polskim podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Umowa PGK została zarejestrowana przez Naczelnika (…).
PGK przyjęła jako rok podatkowy okres kolejnych 12 miesięcy kalendarzowych rozpoczynający się 1 stycznia a kończący się 31 grudnia danego roku kalendarzowego. Zgodnie z umową PGK, pierwszy rok podatkowy PGK rozpoczął się 1 stycznia 2022 r., a zakończył się 31 grudnia 2022 r.
Członkami PGK są B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: „B”) jako spółka dominująca oraz spółka reprezentująca, oraz C Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: „C” lub „Spółka”) jako spółka zależna. Tym samym, przychody i koszty uzyskania przychodów poszczególnych spółek (w szczególności C) są uwzględniane w kalkulacji podatku dochodowego PGK (zgodnie z art. 7a ustawy o CIT).
C świadczy szeroki zakres usług związanych z (…). C prowadzi działalność operacyjną od 2007 r. i obecnie zatrudnia ponad 1400 pracowników.
C kładzie duży nacisk na funkcjonowanie zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju, które znajdują odzwierciedlenie zarówno w przyjętej strategii działalności oraz w systemie zarządzania środowiskowego, który został wdrożony i jest utrzymywany w Spółce od blisko 10 lat. Konkretne działania w tym zakresie określane są jako działania CSR (z ang. „Corporate Social Responsibility”, czyli „Społeczna Odpowiedzialność Biznesu”), będących częścią działań z zakresu ESG (z ang. „Environmental, Social, Corporate Governance”). ESG można opisać jako zbiór praktyk (zasad, procedur, metryk itp.), które organizacje wdrażają w celu ograniczenia negatywnego wpływu lub zwiększenia pozytywnego wpływu na środowisko, społeczeństwo i organy zarządzające.
Spółka od 2019 r. publikuje roczne raporty zrównoważonego rozwoju, obejmujące najważniejsze inicjatywy Spółki na rzecz klimatu, środowiska czy odpowiedzialności społecznej. Raporty Spółki są dostępne na stronie: https://(...)
Aktualności w zakresie prowadzonej działalności w zakresie zrównoważonego rozwoju są publikowane na stronie internetowej Spółki: https://(...).
W zakresie działań CSR Spółka realizuje liczne inicjatywy np.:
1. działania na rzecz ochrony środowiska, w tym wdrożenie procedur minimalizujących ilość odpadów, podjęcie działań dot. redukcji spalin i zanieczyszczeń, przeprowadzanie akcji mających na celu segregację śmieci, modernizacja infrastruktury w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, wspieranie bioróżnorodności ekosystemu (…),
2. współpraca z przedstawicielami władz lokalnych np. poprzez zakup specjalistycznego sprzętu do (…),
3. wspieranie inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy poprzez np. organizowanie wydarzeń skierowanych do pracowników Spółki i społeczności lokalnej promujących bezpieczeństwo, pierwszą pomoc, wymianę doświadczeń z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej etc. (np. „…” organizowany przez Spółkę),
4. organizacja konkursów wspierających inicjatywy społeczności lokalnych (np. program grantowy „…”),
5. współpraca z jednostkami naukowymi, poprzez np. dofinansowanie konferencji oraz inicjatyw pozwalających na zdobywanie wiedzy o (…),
6. wspieranie edukacji i szkolnictwa poprzez np. organizacje/współfinansowanie programów skierowanych do dzieci w celu promowania cyberbezpieczeństwa, a także przekazywanie wyposażenia ułatwiającego edukację,
7. wsparcie seniorów poprzez np. dofinansowanie opieki, zakup niezbędnego sprzętu dla lokalnych szpitali, wsparcie finansowe hospicjów.
Wyżej przedstawione działania oraz inicjatywy są jedynie przykładem szerokiego wachlarza przedsięwzięć realizowanych przez Spółkę, stanowiących odpowiedź na wciąż rosnące wyzwania w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Wszystkie działania Wnioskodawcy podejmowane przez Spółkę są zgodne z obowiązującym prawem i są spójne z międzynarodowymi normami.
Powyższe inicjatywy są promowane przez Spółkę w ramach publikowanych raportów zrównoważonego rozwoju (dostępnych na stronie Spółki). Niezależnie, Spółka informuje o poszczególnych inicjatywach na łamach mediów społecznościowych (np. Facebook, Linkedin), informacje o podejmowanych przez Spółkę inicjatywach są opisywane przez portale internetowe (np. portal trójmiasto.pl), a ponadto inicjatywy Spółki są promowane podczas różnego rodzaju konferencji branżowych, spotkań biznesowych etc.
Wydatki ponoszone na CSR są łatwo identyfikowane i kwalifikowane przez Dział Finansowy Spółki. Wnioskodawca nie ma wątpliwości, że wydatki są ponoszone na cele zgodne z założeniami przyjętej polityki CSR.
Celem wydatków Spółki w zakresie działań CSR jest budowanie trwałych relacji z otoczeniem zewnętrznym (kontrahentami, społecznością lokalną etc.) oraz pracownikami, co operacyjnie przekłada się na wzrost konkurencyjności Spółki i pozwala na uzyskiwanie przychodów oraz zabezpieczenie ich źródła, w tym:
1) Spółka w ramach zawartej umowy kredytowej z zewnętrznymi instytucjami finansowymi ma wyznaczone cele zw. ze zrównoważonym rozwojem (ang. „Sustainability”) w zakresie dbania o środowisko, społeczność lokalną etc. tj. CSR. Banki udzielające Grupie finansowania kładą nacisk na wymogi związane z ochroną środowiska, redukcją spalin etc. Poszczególne działania Spółki w ramach CSR są uzgadniane z bankami zapewniającymi finansowanie Spółki. Tym samym, działania Spółki w zakresie CSR są związane z wymogami zewnętrznych instytucji finansowych, co przekłada się na korzystanie ze środków finansowych niezbędnych na realizację inwestycji Spółki w ramach jej podstawowej działalności;
2) działania w zakresie CSR wspierają rozwój Spółki. Inicjatywy oraz programy realizowane przez Spółkę minimalizują skutki negatywnego wpływu działalności Spółki na środowisko, co w konsekwencji przekłada się na redukcję ryzyka regulacyjnego oraz kosztów związanych z naprawą i odtworzeniem środowiska. Ponoszone wydatki zatem przyczyniają się do utrzymania rentowności podstawowej działalności operacyjnej Spółki,
3) współpraca z społecznością lokalną pozwala na budowanie długotrwałych relacji, co umożliwia ograniczenie ew. sporów ze społecznością lokalną, samorządem, ew. protestów czy skarg dotyczących inicjatyw lub procesów inwestycyjnych realizowanych przez Spółkę (w tym np. dotyczących budowy kolejnego terminala Spółki),
4) działania w zakresie CSR Spółki są zgodne z jej strategią biznesową, której elementem jest dbanie o minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Zgodnie z wiedzą Spółki strategia ta jest brana pod uwagę przez Klientów i kontrahentów Spółki w ramach podjęcia i kontynuowania współpracy ze Spółką. Wybrani klienci czy banki oczekują określonych standardów pracy, dbania o środowisko np. w ramach procedury selekcji kontrahentów. Tym samym, prowadzone działania przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności Spółki,
5) dbanie o społeczność lokalną oraz realizacja inicjatyw we współpracy z samorządem pozwala na promocję Spółki jako odpowiedzialnego podmiotu, co ma znaczenie z perspektywy pozyskiwania nowych pracowników Spółki, jak i utrzymanie i zaufanie obecnych pracowników. Ze względu na ciągły charakter działalności Spółki (terminal kontenerowy pracuje w trybie 24/7) oraz plany dalszego rozwoju Spółki, pracownicy (zwłaszcza operacyjni) stanowią kluczowy zasób pozwalający na utrzymanie ciągłości funkcjonowania Spółki;
6) działania związane z CSR od 2025 r. będą podlegały także obowiązkowej sprawozdawczości w ramach raportowania niefinansowego. Informacje o działaniach Spółki będą zatem ogólnodostępne i mogą być analizowane przez Klientów Spółki (…), kontrahentów czy pracowników Spółki. Ponadto, działania Spółki w tym zakresie należy uznać za zgodne z krajowymi i międzynarodowymi wymogami prawnymi i standardami ISO (np. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju).
W związku z powyższym C składa niniejszy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
W piśmie z 21 marca 2025 r., będącym uzupełnieniem wniosku, wskazali Państwo co następuje:
1. Czy w C obowiązuje polityka CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu), która opisuje cele służące jej zrównoważonemu rozwojowi.
Tak.
2. Jakie konkretnie działania CSR są wykonywane przez C w ramach inicjatyw:
- redukcji spalin i zanieczyszczeń, modernizacji infrastruktury w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, wspierania (…),
- w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- organizacji konkursów wspierających inicjatywy społeczności lokalnych?
Celem Wnioskodawcy było uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej szerokiego zakresu działań związanych z CSR. Spółka podejmuje wiele różnorodnych inicjatyw w zakresie CSR i utrudnione jest wskazanie wszystkich możliwych formy realizacji polityki CSR (szczególnie w przyszłości).
Tym niemniej zgodnie z wezwaniem Wnioskodawca wskazuje poniżej wybrane inicjatywy, co do których wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej. Należy przy tym wskazać, że Spółka może realizować w przyszłości podobne inicjatywy.
W zakresie redukcji spalin i zanieczyszczeń, modernizacji infrastruktury w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, wspierania (…):
Spółka aktualnie współpracuje z przedstawicielami władz lokalnych w celu redukcji zanieczyszczeń i poprawy stanu środowiska.
W ramach tej współpracy Spółka kupuje specjalistyczny sprzęt do oczyszczania (…), a następnie udostępnia go jednostkom samorządowym w ramach współdziałania. Obecnie planowany jest zakup w szczególności: koszy na śmieci „…” do (…) oraz zakup specjalistycznego robota umożliwiającego sprzątanie (…). Zakupy sprzętu będą dokonywane od zewnętrznego podmiotu zajmującego się produkcją takiego sprzętu.
Przedstawiciele władz lokalnych będą zobowiązani do optymalnego wykorzystania sprzętu oraz jego utrzymania i konserwacji, a także do przekazywania bieżących informacji dotyczących pracy tych urządzeń (np. ilość śmieci, jakie udało się zutylizować dzięki pracy urządzeń). Pełna odpowiedzialność związana z bieżącym utrzymaniem urządzeń Spółki będzie po stronie przedstawicieli władz lokalnych. Ponadto, podmioty te będą także zobowiązane do współpracy ze Spółką w zakresie promocji zw. z wykorzystaniem przekazanego sprzętu. W całym okresie współpracy Spółka pozostaje właścicielem urządzeń i ma możliwość wypowiedzenia umowy w przypadku np. stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości zw. z wykorzystaniem sprzętu.
Inicjatywy w tym zakresie są związane z działalnością Spółki polegającą na prowadzeniu (…). Spółka jako podmiot odpowiedzialny społecznie chce redukować negatywny wpływ zanieczyszczeń na środowisko (w tym zanieczyszczeń (…)). Działania te są spójne z innymi inicjatywami Spółki np. organizacją wydarzeń dla pracowników związanych ze zbieraniem śmieci w pobliżu terminala, wprowadzaniem procedur zmierzających do redukcji spalin, testowaniu i analizie urządzeń zasilanych elektrycznie zamiast urządzeń spalinowych etc.
Niezależnie, współpraca z samorządem lokalnym, czy władzami (…) pozwala na budowanie relacji i dobrej współpracy w zakresie inicjatyw podejmowanych przez Spółkę.
Spółka w ramach zawartej umowy kredytowej z zewnętrznymi instytucjami finansowymi ma wyznaczone cele zw. z zrównoważonym rozwojem (ang. „Sustainability”) w zakresie dbania o środowisko, społeczność lokalną etc. tj. CSR. Banki udzielające Grupie finansowania kładą nacisk na wymogi związane z ochroną środowiska i redukcją spalin. Powyższe działanie (tj. współpraca z przedstawicielami władz lokalnych) jest uzgadniana z bankami zapewniającymi finansowanie Spółki. Tym samym działania Spółki w zakresie CSR są związane z wymogami zewnętrznych instytucji finansowych, co przekłada się na niezakłócone korzystanie ze środków finansowych niezbędnych na realizację inwestycji Spółki w ramach jej podstawowej działalności.
Dzięki realizacji np. ww. inicjatywy Spółka, jako wiodący podmiot w branży na terenie Polski oraz jeden z bardziej znaczących w Europie, może także zakładać, że inne podmioty z branży (w tym np. (…)) będą podejmowały podobne zobowiązania służące do redukcji negatywnego wpływu na środowisko, co pośrednio powinno pozwolić na zmniejszenie ryzyka regulacyjnego dla całej branży.
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:
Spółka organizuje wydarzenie skierowane do pracowników Spółki i społeczności lokalnej promującej bezpieczeństwo, pierwszą pomoc, wymianę doświadczeń z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej etc. tj. wydarzenie „…”. Zwyczajowo jednego dnia „…” jest organizowany dla pracowników Spółki, natomiast kolejnego dnia dla społeczności lokalnej. W ramach tego wydarzenia przewidziane są różne atrakcje dla uczestników, w tym koncerty, możliwość skorzystania z usług gastronomicznych, atrakcje dla dzieci pracowników i społeczności lokalnej. W ramach wydarzenia nie jest zapewniany alkohol.
Obowiązkiem wszystkich pracowników Spółki jest stosowanie się do wymogów bezpieczeństwa w trakcie pracy na terminalu, co jest surowo przestrzegane przez Spółkę. Organizacja „…” ma na celu ułatwić i oswoić nabywanie wiedzy oraz umiejętności związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, które są kluczowe dla działalności Spółki. Bezpieczeństwo i niska wypadkowość na terminalu są istotnymi kryteriami oceny działalności Spółki przez np. banki finansujące, czy Udziałowców Spółki (są to tzw. „KPI”, czyli mierniki efektywności Spółki).
W stosunku do społeczności lokalnej Spółka ma na celu budowanie długotrwałych relacji, co umożliwia ograniczenie ew. sporów ze społecznością lokalną, protestów czy skarg dotyczących inicjatyw lub procesów inwestycyjnych realizowanych przez Spółkę (w tym np. dotyczących budowy kolejnego terminala Spółki ), a także redukowanie ryzyka zakłóceń działalności operacyjnej . Spółka uzyskuje także w tym zakresie korzyści w zakresie promocji jej działalności.
Niezależnie, upowszechnianie wiedzy w zakresie bezpieczeństwa i działalności Spółki w najbliższej okolicy terminala kontenerowego jest ważne, ponieważ osoby zamieszkujące najbliższą okolice mogą zostać np. pracownikami Spółki w przyszłości (Spółka obecnie zatrudnia ponad 1400 pracowników, dynamicznie się rozwija i wykazuje duże zapotrzebowanie na nowych pracowników).
W zakresie inicjatyw wspierających społeczność lokalną:
Spółka organizuje konkurs „…” skierowany do społeczności lokalnej w pobliżu terminala Spółki. Celem konkursu jest wspieranie lokalnych inicjatyw takich jak dofinansowanie bibliotek gminnych, szkół oraz innych inicjatyw lokalnych zgłaszanych przez samą społeczność. Spółka posiada szczegółowy regulamin uczestnictwa w tym programie. Poszczególne inicjatywy są weryfikowane przez odpowiednią komisję w ramach struktur Spółki i wybierane są najbardziej potrzebne/najważniejsze/możliwe do zrealizowania inicjatywy. Zasady przeprowadzenia konkursu są ogólnodostępne na stronie Spółki.
Niezależnie od powyższego Spółka planuje także rewitalizację placu zabaw na dzielnicy Stogi przylegającej do terminala Spółki. Inicjatywa ta też jest objęta uzgodnieniami z zewnętrznymi instytucjami finansującymi ( podobnie jak współpraca z samorządem lokalnym opisywana powyżej).
Celem Spółki w zakresie tych inicjatyw jest budowanie długotrwałych relacji ze społecznością lokalną zgodnie z jej polityką CSR, co umożliwia ograniczenie ew. sporów, protestów czy skarg dotyczących inicjatyw lub procesów inwestycyjnych realizowanych przez Spółkę (w tym np. dotyczących budowy kolejnego terminala Spółki ). Spółka uzyskuje także w tym zakresie korzyści w zakresie promocji, jako odpowiedzialnego podmiotu, co przekłada się na pozyskiwanie nowych pracowników Spółki, jak i utrzymanie zaufania obecnych pracowników.
3. Czy podmioty, na rzecz których C realizuje inicjatywy wskazane we wniosku, są zobowiązane do jakichkolwiek czynności na rzecz C? Jeżeli tak to proszę wskazać jakie to czynności.
Tak:
a) w zakresie współpracy ze społecznością lokalną - przekazywanie bieżących informacji dot. wykorzystania urządzeń (np. ilości śmieci zutylizowanych dzięki pracy urządzeń), dbanie i konserwacja sprzętu Spółki, współpraca w zakresie promocji Spółki, zakaz wykorzystywania sprzętu niezgodnie z przeznaczeniem,
b) w zakresie organizacji wydarzenia „…” - pracownicy nie są zobowiązani do uczestnictwa w tym wydarzeniu, ale mają obowiązek zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy. Inicjatywa ta ma na celu ułatwienie i oswojenie zagadnień związanych bezpieczeństwem i higieną pracy wśród pracowników i społeczności lokalnej,
c) w zakresie inicjatyw wspierających społeczność lokalną (tj. konkurs „…” oraz rewitalizacja placu zabaw) - współpraca w zakresie promocji Spółki, przekazywanie raportów lub informacji dotyczących wykorzystania przekazanych środków.
4. Czy wydatki poniesione przez C w związku z realizacją inicjatyw wskazanych we wniosku są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Nie.
5. Czy wydatki związane z realizacją inicjatyw wskazanych we wniosku, zostaną poniesione przez C, tj. ze środków finansowych C i nie zostaną w żaden sposób zwrócone?
Wydatki nie będą w żaden sposób zwrócone C.
6. Jakie konkretnie wydatki ponosi/będzie ponosić C w ramach wskazanych we wniosku inicjatyw CSR, tj.:
- działań na rzecz ochrony środowiska,
- współpracy z przedstawicielami władz lokalnych,
- wspierania inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- organizacji konkursów wspierających inicjatywy społeczności lokalnych,
- współpracy z jednostkami naukowymi, o wsparcia seniorów.
Działania na rzecz ochrony środowiska i współpraca z przedstawicielami władz lokalnych - zakup specjalistycznego sprzętu tj. robota (…) .
Wspieranie inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy - wszelkie koszty zw. z organizacją „…”, w tym koszty zewnętrznej firmy eventowej, koszty poszczególnych atrakcji, zapewnienia zaplecza wydarzenia etc.
Wsparcie inicjatywy społeczności lokalnych - koszty zw. z organizacją konkursu „…” (w tym w szczególności nagrody finansowe przekazywane zwycięzcom konkursów na cele realizacji poszczególnych inicjatyw) oraz koszty zw. z rewitalizacją placu zabaw.
Współpraca z jednostkami naukowymi - dofinansowanie konferencji oraz inicjatyw pozwalających na zdobywanie wiedzy o roślinach, czy organizmach (…) - z uwagi na to, że te inicjatywy mogą być realizowane w różny sposób oraz mając na uwadze, że zgodnie z wezwaniem Spółka jest zobowiązana do szczegółowego opisania konkretnych inicjatyw, Spółka prosi o pominięcie tych inicjatyw w interpretacji indywidualnej.
Wsparcie seniorów - przekazywanie środków pieniężnych dla hospicjów - z uwagi na to, że te inicjatywy mogą być realizowane w różny sposób oraz mając na uwadze, że zgodnie z wezwaniem Spółka jest zobowiązana do szczegółowego opisania konkretnych inicjatyw, Spółka prosi o pominięcie tych inicjatyw w interpretacji indywidualnej.
7. Czy C umieszcza informację o Spółce (logo, nazwę) jako finansującego realizację poszczególnych inicjatyw wskazanych we wniosku, tak aby była ona ogólnodostępna? Jeśli tak proszę wskazać w jaki sposób umieszczanie informacji o C służy prowadzonej przez tą Spółkę działalności gospodarczej (wpływa na ogólne funkcjonowanie C) - należy wyjaśnić jaki jest związek pomiędzy umieszczaniem informacji o C a prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą (wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych)?
Tak, informacje dotyczące finansowania przez Spółkę jako finansującego realizację inicjatyw są ogólnodostępne i umieszczane na odpowiednich tablicach informacyjnych lub na samym sprzęcie (np. (…)). Poza tym informacje w tym zakresie są dostępne na stronie internetowej Spółki i/lub w raportach zrównoważonego rozwoju Spółki (w zależności od charakteru inicjatywy). Spółka informuje o poszczególnych inicjatywach na łamach mediów społecznościowych (np. Facebook, Linkedin), informacje o podejmowanych przez Spółkę inicjatywach są opisywane przez portale internetowe (np. portal trójmiasto.pl), a ponadto inicjatywy Spółki są promowane podczas różnego rodzaju konferencji branżowych, spotkań biznesowych etc.
Istnieje wiele korzyści biznesowych związanych z informowaniem o działaniach CSR podejmowanych przez Spółkę:
a) działania w zakresie CSR Spółki są zgodne z jej strategią biznesową, której elementem jest dbanie o minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko (dot. np. współpracy z samorządem lokalnym w zakresie redukcji zanieczyszczeń). Zgodnie z wiedzą Spółki strategia ta jest brana pod uwagę przez Klientów i kontrahentów Spółki oraz instytucje finansowe w ramach podjęcia i kontynuowania współpracy ze Spółką. Wybrani klienci czy banki oczekują określonych standardów pracy, dbania o środowisko np. w ramach procedury selekcji kontrahentów. Działania Spółki w tym zakresie podlegają ocenie przez różne podmioty na rynku, w tym np. instytucje finansowe, czy potencjalnych inwestorów. Tym samym prowadzone działania w zakresie CSR przyczyniają się do wzrostu rozpoznawalności i konkurencyjności Spółki;
b) dbanie o społeczność lokalną oraz realizacja inicjatyw we współpracy z samorządem pozwala na promocję Spółki jako odpowiedzialnego, także w ujęciu społecznym, podmiotu, co ma znaczenie z perspektywy pozyskiwania nowych pracowników Spółki, jak i utrzymanie i zaufanie obecnych pracowników (dot. wszystkich inicjatyw). Ze względu na ciągły charakter działalności Spółki (terminal kontenerowy pracuje w trybie 24/7) oraz plany dalszego rozwoju Spółki, pracownicy (zwłaszcza operacyjni) stanowią kluczowy zasób pozwalający na utrzymanie ciągłości funkcjonowania Spółki;
c) działania związane z CSR od 2025 r. będą podlegały także obowiązkowej sprawozdawczości w ramach raportowania niefinansowego. Informacje o działaniach Spółki będą zatem ogólnodostępne i mogę być analizowane przez Klientów Spółki (w tym w szczególności dużych (…)), kontrahentów czy pracowników Spółki (dot. wszystkich inicjatyw). Ponadto działania Spółki w tym zakresie należy uznać za zgodne z krajowymi i międzynarodowymi wymogami prawnymi (np. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju). Spółka jest także certyfikowana w zakresie standardów ISO 9001 (zarządzanie jakością), 14001 (zarządzanie środowiskiem), 45001 (zarządzanie BHP) i 50001 (zarządzanie energetyczne) oraz w systemie EMAS (zarządzanie środowiskowe). Spółka podkreśla, że aby odpowiednio poinformować rynek, pracowników, kontrahentów, potencjalnych inwestorów etc. o podejmowanych działaniach zw. z CSR - co stało się obowiązkiem Spółki w ramach corocznego raportowania niefinansowego - musi wcześniej te działania podejmować. Wydatki te są zatem związane z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródeł przychodów Spółki.
Spółka dodatkowo opisuje związek poszczególnych inicjatyw z jej działalnością gospodarczą w ramach odpowiedzi do pytań 10 i 11 poniżej.
8. Czy udział uczestników w prowadzonych przez C inicjatywach CSR ma charakter odpłatny czy nieodpłatny?
Spółka umożliwia udział w (…) pracownikom i społeczności lokalnej nieodpłatnie.
9. Jakie konkretnie środki trwałe nabywa/będzie nabywała C na cele związane z CSR, od których odpisy amortyzacyjne zalicza/będzie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów?
W zakresie ochrony środowiska i współpracy z przedstawicielami władz lokalnych - jest to zakup specjalistycznego sprzętu tj. (…).
10. Jaki jest związek przyczynowo-skutkowy poniesionych przez C wydatków na cele związane z CSR, z powstaniem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki? Proszę to dokładnie opisać w stosunku do każdego rodzaju kosztów, objętych zakresem pytania.
11. Czy wydatki poniesione przez C w ramach działań CSR mają na celu promocję Państwa firmy, jakie korzyści Państwa Spółka osiąga w związku z ich poniesieniem?
Wnioskodawca wskazuje, że istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi wydatkami na CSR, a powstaniem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki . Związek ten ma charakter pośredni tzn. jest utrudnione wskazanie konkretnych przychodów, które są uzyskiwane dzięki tym wydatkom, tym niemniej koszty te (jako koszty pośrednie) są istotne dla całej działalności Spółki i przyczyniają się do rozwoju jej biznesu.
Wnioskodawca wskazuje, że większość korzyści osiąganych przez Spółkę jest wspólna dla poszczególnych inicjatyw CSR. Niezależnie, czy Spółka realizuje projekty mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko, czy projekty w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, Spółka ma możliwość np. promocji własnej działalności, co jest istotne z perspektywy pozyskiwania nowych pracowników, jak też z perspektywy budowania długoterminowej wiarygodności wobec kontrahentów i współpracowników Spółki.
W poprzednich odpowiedziach na pytania Wnioskodawca opisał szerzej poszczególne inicjatywy. Wnioskodawca jednocześnie wskazuje wybrane korzyści, które można powiązać bezpośrednio z poszczególnymi inicjatywami Spółki:
a) dzięki współpracy z samorządem lokalnym w zakresie ochrony środowiska:
a. Spółka ma możliwość promocji swojej działalności wśród społeczności lokalnej, jako odpowiedzialnego społecznie podmiotu, co może się przekładać na pozyskiwanie nowych pracowników Spółki, jak i utrzymanie zaufania obecnych pracowników,
b. Spółka w związku z uzgodnieniem tej inicjatywy z instytucjami finansującymi może w sposób niezakłócony korzystać ze środków finansowych udostępnionych przez te instytucje. Środki te są niezbędne na realizację inwestycji Spółki w ramach jej podstawowej działalności,
c. Spółka nawiązuje dobre relacje z przedstawicielami władz lokalnych, co jest istotne z perspektywy przedsięwzięć i inwestycji realizowanych przez Spółkę,
d. Spółka staje się bardziej konkurencyjna, ponieważ jej kontrahenci i partnerzy oczekują określonych standardów pracy zw. z CSR (w tym w szczególności w zakresie ochrony środowiska) np. w ramach procedury selekcji kontrahentów,
e. Spółka w zw. z podejmowanymi działaniami w zakresie proekologicznym może liczyć na zainteresowanie potencjalnych inwestorów, czy podmiotów finansujących, co jest istotne z perspektywy dalszych planów rozwojowych Spółki,
f. Spółka może zakładać, że także inne podmioty z branży (w tym np. (…)) będą podejmowały podobne zobowiązania służące do redukcji negatywnego wpływu na środowisko, co pośrednio powinno pozwolić na zmniejszenie ryzyka regulacyjnego dla całej branży.
b) dzięki organizacji wydarzeń „…”:
a. Spółka ma możliwość promocji działań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy wśród swoich pracowników oraz w społeczności lokalnej (jest to jeden z kluczowych kryteriów oceny działalności Spółki przez Udziałowców oraz instytucje finansowe),
b. Spółka ma możliwość promocji swoich działań jako odpowiedzialnego społecznie podmiotu, co może się przekładać na pozyskiwanie nowych pracowników Spółki, jak i utrzymanie zaufania obecnych pracowników,
c. Spółka staje się bardziej konkurencyjna, ponieważ jej kontrahenci i partnerzy oczekują określonych standardów zw. z CSR np. w ramach procedury selekcji kontrahentów,
d. Spółka może skoncentrować się na ryzykach związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy i poprzez upowszechnianie wiedzy w tym zakresie wśród pracowników i społeczności lokalnej, może przeciwdziałać zagrożeniom związanym z nieprawidłowościami w tym zakresie,
e. Spółka ma możliwość budowania długotrwałych relacji ze społecznością lokalną, co umożliwia ograniczenie ew. sporów, protestów czy skarg dotyczących inicjatyw lub procesów inwestycyjnych realizowanych przez Spółkę (w tym np. dotyczących budowy kolejnego terminala Spółki), a także redukowanie ryzyka zakłóceń działalności operacyjnej.
c) dzięki modernizacji placu zabaw w dzielnicy sąsiadującej z terminalem Spółki:
a. Spółka ma możliwość promocji swoich działań jako odpowiedzialnego społecznie podmiotu, co może się przekładać na pozyskiwanie nowych pracowników Spółki, jak i utrzymanie zaufania obecnych pracowników,
b. Spółka w związku z uzgodnieniem tej inicjatywy z instytucjami finansującymi może w sposób niezakłócony korzystać ze środków finansowych udostępnionych przez te instytucje. Środki te są niezbędne na realizację inwestycji Spółki w ramach jej podstawowej działalności,
c. Spółka staje się bardziej konkurencyjna, ponieważ jej kontrahenci i partnerzy oczekują określonych standardów zw. z CSR np. w ramach procedury selekcji kontrahentów,
d. Spółka ma możliwość realizacji potrzeb i oczekiwań społecznych, które nie byłyby możliwe do zrealizowania bez wsparcia Spółki, Spółka ma możliwość budowania długotrwałych relacji ze społecznością lokalną, co umożliwia
e. ograniczenie ew. sporów, protestów czy skarg dotyczących inicjatyw lub procesów inwestycyjnych realizowanych przez Spółkę (w tym np. dotyczących budowy kolejnego terminala Spółki), a także redukowanie ryzyka zakłóceń działalności operacyjnej.
d) dzięki organizacji konkursu „…”:
a. Spółka ma możliwość promocji swoich działań jako odpowiedzialnego społecznie podmiotu, co może się przekładać na pozyskiwanie nowych pracowników Spółki, jak i utrzymanie zaufania obecnych pracowników,
b. Spółka staje się bardziej konkurencyjna, ponieważ jej kontrahenci i partnerzy oczekują określonych standardów zw. z CSR np. w ramach procedury selekcji kontrahentów,
c. Spółka ma możliwość realizacji potrzeb i oczekiwań społecznych, które nie byłyby możliwe do zrealizowania bez wsparcia Spółki,
d. Spółka ma możliwość budowania długotrwałych relacji ze społecznością lokalną, co umożliwia ograniczenie ew. sporów, protestów czy skarg dotyczących inicjatyw lub procesów inwestycyjnych realizowanych przez Spółkę (w tym np. dotyczących budowy kolejnego terminala Spółki), a także redukowanie ryzyka zakłóceń działalności operacyjnej.
Niezależnie od powyższego w każdym z wymienionych obszarów dzięki podejmowanym działaniom, które są ważne społecznie, Spółka ma możliwość budowania silniejszej kultury organizacyjnej (wewnątrz Spółki), co przekłada się na wzrost motywacji do pracy i zaangażowania pracowników, mniejszą absencję i lepszą retencję kadry.
Podejmowane działania CSR mają także znaczenie z perspektywy budowania dobrych relacji z władzami (…), czy regulatorami co pośrednio przekłada się na rozwój biznesu.
W stosunku do wszystkich ww. inicjatyw informacje o nich będą ogólnodostępne i mogę być analizowane przez klientów Spółki (w tym w szczególności dużych (…)), kontrahentów czy pracowników Spółki. Ponadto, działania Spółki w tym zakresie należy uznać za zgodne z krajowymi i międzynarodowymi wymogami prawnymi i standardami ISO (np. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju). Spółka jest także certyfikowana w zakresie standardów ISO 9001 (zarządzanie jakością), 14001 (zarządzanie środowiskiem), 45001 (zarządzanie BHP) i 50001 (zarządzanie energetyczne) oraz w systemie EMAS (zarządzanie środowiskowe). Wnioskodawca podkreśla, że aby odpowiednio poinformować rynek, pracowników, kontrahentów, potencjalnych inwestorów etc. o podejmowanych działaniach zw. z CSR - co stało się obowiązkiem Spółki w ramach corocznego raportowania niefinansowego - musi wcześniej te działania podejmować. Wydatki te są zatem związane z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródeł przychodów Spółki.
12. Czy realizacja działań w ramach CSR ma wpływ na wzrost konkurencyjności na rynku Państwa Spółki? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób.
Tak, realizacja działań w ramach CSR wpływa na wzrost konkurencyjności Spółki. Zgodnie z wiedzą Spółki zarówno współpracownicy Spółki, jak i kontrahenci uwzględniają w procesie wyboru kontrahentów standardy zw. z CSR. Poszczególni współpracownicy Spółki oczekują w ramach nawiązywania współpracy deklaracji Spółki związanych z odpowiedzialnością społeczną w tym np. zachowania odpowiednich standardów w zakresie bezpieczeństwa pracy, redukcji negatywnego wpływu na środowisko, zaangażowania społecznego etc. Gdyby nie podejmowane inicjatywy w tym zakresie Spółka mogłaby nie być w stanie nawiązać współpracy z poszczególnymi współpracownikami.
Niezależnie, podejmowanie działań CSR jest istotne z perspektywy oczekiwań instytucji finansujących oraz potencjalnych inwestorów. Dzięki podejmowanym działaniom oraz współpracy z instytucjami finansującymi w zakresie działań CSR, Spółka może w sposób niezakłócony korzystać z uzyskiwanego finansowania, które jest niezbędne dla realizacji jej inwestycji. Jednocześnie realizacja inwestycji Spółki w sposób oczywisty ma znaczenie dla wzrostu jej konkurencyjności wobec zarówno polskich, jak i zagranicznych terminali kontenerowych.
Podejmowanie ww. działań sprzyja także budowaniu silniejszych relacji z samorządem lokalnym oraz własnymi pracownikami i potencjalnymi kandydatami do pracy - dzięki tym relacjom Spółka może rozwijać swoją działalność, prowadzić inwestycje, czy zwiększać efektywność biznesu.
13. Proszę szczegółowo określić jakie konkretnie inicjatywy realizują Państwo, które są przedmiotem złożonego wniosku tak, aby stanowiły one katalog zamknięty (bez zwrotów „np.”, „m.in.”, itp.).
Zgodnie z powyższymi uwagami, celem Wnioskodawcy było uzyskanie indywidualnej dotyczącej szerokiego zakresu działań związanych z CSR. Spółka podejmuje wiele różnorodnych inicjatyw w zakresie CSR i utrudnione jest wskazanie wszystkich możliwych formy realizacji polityki CSR (szczególnie w przyszłości).
Tym niemniej, zgodnie z treścią wezwania Wnioskodawca opisał szczegółowo poszczególne inicjatywy i wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:
a) współpracy z przedstawicielami władz lokalnych w zakresie redukcji zanieczyszczeń,
b) organizacji wydarzenia „…” dla pracowników Spółki oraz społeczności lokalnej,
c) modernizacji placu zabaw na dzielnicy (…) (sąsiadującej z terminalem Spółki),
d) organizacji konkursu „…” dla społeczności lokalnej.
Wnioskodawca wskazuje, że Spółka może prowadzić również podobne do ww. inicjatyw w przyszłości.
Szerszy opis ww. przedsięwzięć oraz korzyści z nimi związanych został przedstawiony w odpowiedzi na wcześniejsze pytania.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wydatki poniesione przez Spółkę na pokrycie kosztów działalności związanej z CSR (w tym rozpoznawane poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych nabywanych na cele zw. z CSR) stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Spółkę na pokrycie kosztów działalności związanej z CSR (w tym rozpoznawane poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych nabywanych na cele zw. z CSR) stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z powyższym, za koszty uzyskania przychodów uznaje się zatem wydatki spełniające łącznie następujące warunki:
1. zostały poniesione przez podatnika,
2. są definitywne (rzeczywiste),
3. pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
4. zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła, lub mogą mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
5. zostały właściwie udokumentowane,
6. nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 Ustawy CIT).
Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone na CSR spełniają powyższe przesłanki, umożliwiając zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te zostały poniesione przez Spółkę, mają charakter definitywny (zostały pokryte z zasobów majątkowych Spółki i nie zostały jej zwrócone w jakiejkolwiek formie), zostały należycie udokumentowane i nie zostały wskazane w katalogu wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, tj. w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, ponoszone wydatki są ponoszone w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w skrócie zwana „CSR” (z ang. Corporate Social Responsibility) posiada wiele definicji. Departament Ekonomii Społecznej i Pożytku Publicznego w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na stronie internetowej definiuje CSR w następujący sposób: Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej.
Dodatkowo, Komisja Europejska zawarła rekomendację, aby duże europejskie przedsiębiorstwa zobowiązały się do uwzględnienia przy opracowywaniu podejścia do CSR co najmniej jednego z następujących dokumentów zawierających zestaw zasad i wytycznych: inicjatywy ONZ „Global Compact”, wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych lub wytycznych zawartych w normie ISO 26000 „Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności”, która została wprowadzona przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną aby ułatwiać organizacjom działanie w sposób odpowiedzialny społecznie.
ESG - skrót od Environmental, Social and Governance (z ang. „Środowisko, Społeczeństwo, Zarządzanie”) - to struktura pomagająca interesariuszom zrozumieć, w jaki sposób organizacja zarządza ryzykiem i możliwościami związanymi z kryteriami środowiskowymi, społecznymi i ładu korporacyjnego (czasami nazywanymi czynnikami ESG). ESG przyjmuje holistyczne podejście, zgodnie z którym zrównoważony rozwój wykracza poza kwestie środowiskowe.
1. Środowisko
Czynniki środowiskowe odnoszą się do wpływu organizacji na środowisko i praktyk zarządzania ryzykiem. Należą do nich bezpośrednie i pośrednie emisje gazów cieplarnianych, zarządzanie zasobami naturalnymi przez kierownictwo oraz ogólna odporność firmy na fizyczne zagrożenia klimatyczne (takie jak zmiany klimatyczne, powodzie i pożary).
2. Społeczeństwo
Filar społeczny odnosi się do relacji organizacji z interesariuszami. Przykłady czynników, według których można mierzyć firmę, obejmują wskaźniki zarządzania kapitałem ludzkim (takie jak uczciwe płace i zaangażowanie pracowników), ale także wpływ organizacji na społeczności, w sąsiedztwie których działa.
Cechą charakterystyczną ESG jest to, jak oczekiwania dotyczące wpływu społecznego rozszerzyły się poza mury firmy i na partnerów w łańcuchu dostaw, szczególnie tych w gospodarkach rozwijających się, gdzie standardy ochrony środowiska i pracy mogą być mniej rygorystyczne.
3. Zarządzanie (ład korporacyjny)
Ład korporacyjny odnosi się do sposobu kierowania i zarządzania organizacją. Analitycy ESG będą starali się lepiej zrozumieć, w jaki sposób zachęty kierownictwa są zgodne z oczekiwaniami interesariuszy, jak postrzegane i szanowane są prawa akcjonariuszy oraz jakie rodzaje kontroli wewnętrznej istnieją w celu promowania przejrzystości i odpowiedzialności ze strony kierownictwa.
Chociaż termin ESG jest często używany w kontekście inwestowania, interesariuszami są nie tylko społeczność inwestycyjna, ale także klienci, dostawcy i pracownicy, z których wszyscy są coraz bardziej zainteresowani tym, jak zrównoważone są działania organizacji.
ESG obejmuje obecnie kluczowe elementy dotyczące wpływu firmy na środowisko i społeczeństwo, możliwości zmiany struktur zarządzania w celu maksymalizacji dobrostanu interesariuszy oraz działania, które firma w tym zakresie podejmuje. Działania w zakresie CSR są częścią składową szerszych działań w zakresie ESG.
W kontekście ESG istotna jest Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z nią wszystkie duże jednostki oraz małe i średnie spółki giełdowe będą przedstawiać w swoim sprawozdaniu z działalności informacje na temat: kwestii środowiskowych, społecznych i praw człowieka oraz ładu korporacyjnego.
Informacje te będą raportowane według wspólnych europejskich standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (tzw. ESRS). C będzie raportowała wg tych standardów po raz pierwszy w roku 2026 (za rok obrotowy 2025).
Jeszcze raz należy podkreślić, że działania Spółki w zakresie CSR są częścią szerszych wymogów oraz działań w ramach ESG.
W ocenie Spółki, wydatki zw. z CSR pozwalają na uzyskiwanie przychodów oraz zabezpieczenie ich źródła, w tym:
1) Spółka w ramach zawartej umowy kredytowej z zewnętrznymi instytucjami finansowymi ma wyznaczone cele zw. ze zrównoważonym rozwojem (ang. „Sustainability”) w zakresie dbania o środowisko, społeczność lokalną etc. tj. CSR. Banki udzielające Grupie finansowania kładą nacisk na wymogi związane z ochroną środowiska, redukcją spalin etc. Poszczególne działania Spółki w ramach CSR są uzgadniane z bankami zapewniającymi finansowanie Spółki. Tym samym działania Spółki w zakresie CSR są związane z wymogami zewnętrznych instytucji finansowych, co przekłada się na korzystanie ze środków finansowych niezbędnych na realizację inwestycji Spółki w ramach jej podstawowej działalności;
2) działania w zakresie CSR wspierają rozwój Spółki. Inicjatywy oraz programy realizowane przez Spółkę minimalizują skutki negatywnego wpływu działalności Spółki na środowisko, co w konsekwencji przekłada się na redukcję ryzyka regulacyjnego oraz kosztów związanych z naprawą i odtworzeniem środowiska. Ponoszone wydatki zatem przyczyniają się do utrzymania rentowności podstawowej działalności operacyjnej Spółki,
3) współpraca z społecznością lokalną pozwala na budowanie długotrwałych relacji, co umożliwia ograniczenie ew. sporów ze społecznością lokalną, samorządem, ew. protestów czy skarg dotyczących inicjatyw lub procesów inwestycyjnych realizowanych przez Spółkę (w tym np. dotyczących budowy kolejnego terminala Spółki),
4) działania w zakresie CSR Spółki są zgodne z jej strategią biznesową, której elementem jest dbanie o minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Zgodnie z wiedzą Spółki strategia ta jest brana pod uwagę przez Klientów i kontrahentów Spółki w ramach podjęcia i kontynuowania współpracy ze Spółką. Wybrani klienci czy banki oczekują określonych standardów pracy, dbania o środowisko np. w ramach procedury selekcji kontrahentów. Tym samym prowadzone działania przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności Spółki,
5) dbanie o społeczność lokalną oraz realizacja inicjatyw we współpracy z samorządem pozwala na promocję Spółki jako odpowiedzialnego podmiotu, co ma znaczenie z perspektywy pozyskiwania nowych pracowników Spółki, jak i utrzymanie i zaufanie obecnych pracowników. Ze względu na ciągły charakter działalności Spółki (terminal kontenerowy pracuje w trybie 24/7) oraz plany dalszego rozwoju Spółki, pracownicy (zwłaszcza operacyjni) stanowią kluczowy zasób pozwalający na utrzymanie ciągłości funkcjonowania Spółki;
6) działania związane z CSR od 2025 r. będą podlegały także obowiązkowej sprawozdawczości w ramach raportowania niefinansowego. Informacje o działaniach Spółki będą zatem ogólnodostępne i mogę być analizowane przez Klientów Spółki (w tym w szczególności dużych (…)), kontrahentów czy pracowników Spółki. Ponadto działania Spółki w tym zakresie należy uznać za zgodne z krajowymi i międzynarodowymi wymogami prawnymi i standardami ISO (np. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju).
Niezależnie, działania CSR Spółki stanowią dla niej metodę reklamy i promocji, w branży, w której typowa reklama (telewizyjna, radiowa, internetowa) nie ma zastosowania. W ocenie Wnioskodawcy, Spółka podejmuje szczególne wysiłki, aby o takich działaniach odpowiednio informować kontrahentów, pracowników, społeczność lokalną etc.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na CSR potwierdzają interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych oraz wyroki sądów administracyjnych, przykładowo:
- interpretacja indywidualna z 1 września 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.315.2023.2.KW:
„Celem ponoszonych przez Państwa wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest zrównoważony rozwój firmy i otoczenia biznesowego co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki. Program Spółki ma na celu minimalizację skutków negatywnego wpływu jej działalności na środowisko naturalne, co przekłada się na redukcję ryzyka regulacyjnego oraz kosztów związanych z naprawą i odtworzeniem środowiska. Ponoszone wydatki stanowią zatem inwestycję w długoterminową rentowność Państwa działalności. Działania Spółki związane z programami CSR pozwalają zbudować i utrzymać pozytywny wizerunek Spółki w społeczności lokalnej oraz wśród klientów, inwestorów i partnerów biznesowych. Przez okazywanie szacunku dla środowiska naturalnego oraz najbliższego otoczenia przyrodniczego i społeczności lokalnych, zyskują Państwo lojalność interesariuszy, co przekłada się na stabilność relacji biznesowych i długoterminowe korzyści finansowe. Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy uznać, że wskazane we wniosku działania w zakresie CSR (tj. koszty zakupu i zorganizowania pasieki oraz związanej z nią akcji edukacyjnej) wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych interesariuszy. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Wnioskodawca podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się. Ponadto wydatki poniesione w ramach opisywanej powyżej inicjatywy CSR służą nie tylko uzyskaniu przychodów, ale również zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła. Wobec tego Państwa działania w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 ustawy o CIT.”
- interpretacja indywidualna z 10 listopada 2022 r. sygn. 0114-KDIP2-2.4010.38.2022.2.KW:
„Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, celem ponoszonych przez Państwa wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z Państwa partnerami społecznymi, jak i biznesowymi co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki jako podmiotu mającego pozytywny wpływ na kształtowanie zrównoważonego rozwoju i budowanie lepszego jutra. Spółka chętnie dzieli się doświadczeniami oraz dobrymi praktykami, popularyzując ideę społecznej odpowiedzialność biznesu. Strategia biznesowa Spółki zakłada bycie podmiotem wrażliwym społecznie, uwzględnia wpływ Spółki na otoczenie, w którym funkcjonuje, jest częścią procesu zarządzania Spółką, które wykracza poza zakres typowych aktywności, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu. Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy uznać, że wszystkie wskazane we wniosku działania w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych interesariuszy. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Wnioskodawca podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się. Wobec tego Państwa działania w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 PDOPrU i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 ustawy o CIT.”
- interpretacja indywidualna z 14 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.424.2022.1.EJ:
Organ odstąpił od uzasadnienia stanowiska w pełni zgadzając się ze stanowiskiem wnioskodawcy, który brzmi następująco: „W przedmiotowym stanie faktycznym odbiorcą reklamy będzie przede wszystkim ludność lokalna. Wskazać jednakże należy, iż w obecnych realiach rynkowych przedsiębiorcy propagują prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie, a okoliczność wspierania lokalnych inwestycji, wydarzeń czy organizacji, dbanie o prawidłowe relacje ze społecznością i władzami lokalnymi mogą być uwzględnianie przez kontrahentów przy podejmowaniu decyzji o nawiązywaniu współpracy ze spółką (umacniają pozycję spółki jako silnego i odpowiedzialnego partnera biznesowego, co może wpływać na zawierane kontrakty handlowe). Wszelka aktywność przedsiębiorcy wpływa na wizerunek firmy, co niewątpliwe ma wpływ na pozyskiwanie nowych kontrahentów oraz pracowników. Zdaniem Spółki, mając na względzie wskazane wyżej okoliczności, w tym przede wszystkim charakter i cel ponoszonych Wydatków na Festyn, wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy, w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.”
- interpretacja indywidualna z 18 sierpnia 2021 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.226.2021.1.MZA:
„Aktywność w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu skutkuje tym, że sam Wnioskodawca jest identyfikowany jest jako partner zaangażowany w sprawy społeczne, środowiskowe i bezpieczeństwa pracy. Działalność CSR przynosi wymierne efekty w postaci zwiększania przychodów poprzez poszerzanie grona kontrahentów (także tych działających globalnie) oraz pozyskiwanie i utrzymywanie wykwalifikowanych, doświadczonych i zaangażowanych pracowników. CSR zwiększa przewagę konkurencyjną firm Wnioskodawcy, wyróżniając przedsiębiorstwa na tle innych podmiotów gospodarczych. Przedstawione wyżej argumenty przemawiają za uznaniem, że Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na aktywną działalność w obszarze CSR pozostają w związku z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami podatkowymi i z tego względu stanowią koszty uzyskania przychodów.”
- interpretacja indywidualna z 8 kwietnia 2021 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.114.2021.2.KS:
Organ odstąpił od uzasadnienia stanowiska w pełni zgadzając się ze stanowiskiem wnioskodawcy tj. „Bazując na powyższym, zdaniem Wnioskodawcy zasadne jest twierdzenie, iż tego rodzaju aspekt działalności gospodarczej wpłynie na wzrost jego konkurencyjności na rynku, co pośrednio będzie wpływać na wielkość uzyskiwanych przez niego przychodów. Jednocześnie Wnioskodawca zwraca uwagę, co zostało już zaakcentowane w opisie zdarzenia przyszłego, że Projekt, w którym rozważa swój udział będzie miał na polskim rynku charakter innowacyjny i będzie stanowił próbę wdrożenia w Polsce. [...] W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki poniesione przez Sklep partnerski w związku z udziałem w Projekcie (np. na przeszkolenie pracowników i dostosowanie lokalu sklepowego do uczestnictwa w Projekcie) będą stanowiły dla niego koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.”
- interpretacja indywidualna z 14 kwietnia 2021 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.58.2021.1.BKD:
Organ odstąpił od uzasadnienia stanowiska w pełni zgadzając się ze stanowiskiem wnioskodawcy, tj. „(...) celem ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest budowanie długofalowych, konstruktywnych i trwałych relacji z interesariuszami (w tym społecznością lokalną), co umożliwi Spółce płynne i bezkonfliktowe realizowanie działalności operacyjnej. Konsekwentne budowanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, uwzględniającej relacje z różnymi grupami interesariuszy, może wywrzeć faktyczny pozytywny wpływ na sukces działalności gospodarczej Wnioskodawcy, co w konsekwencji będzie miało wpływ na osiągane przez Wnioskodawcę przychody. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy będzie mógł on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki dotyczące programów HI, SR i GW pracowniczy, jako związanych z realizacją polityki CSR”.
- interpretacja indywidualna z 8 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.250.2020.2.MBD:
„Zatem, działania Spółki w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto, nie znajdą się one również w negatywnym katalogu art. 16 ustawy. W zależności od stopnia powiązania kosztu z osiąganym przychodem, koszty uzyskania przychodów dzielimy na bezpośrednio i pośrednio (inne niż bezpośrednio) związane z przychodami. Zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Z kolei, art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p. stanowi, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację działań w obszarze CSR stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia, należy uznać za prawidłowe.”
- interpretacja indywidualna z 6 maja 2020 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.46.2020.2.BD:
„W kontekście powyższego zauważyć jednak należy, że jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, celem ponoszonych przez Spółkę wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest budowanie długofalowych, konstruktywnych i trwałych relacji z interesariuszami (w tym społecznością lokalną), co umożliwi Spółce płynne i bezkonfliktowe realizowanie działalności operacyjnej. Ww. cele są realizowane poprzez zaangażowanie się Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Wobec powyższego stwierdzić należy, że konsekwentne budowanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu uwzględniającej interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, może wywrzeć faktyczny wpływ na sukces działalności gospodarczej Spółki, co w konsekwencji będzie miało wpływ na osiągane przez Wnioskodawcę przychody. [...] Powyższe działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto, nie znajdą się one również w negatywnym katalogu art. 16 CIT. Tym samym, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na świadczenia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu na rzecz społeczności lokalnej oraz interesariuszy, wydatki te, są bowiem związane z realizacją polityki CSR.”
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki poniesione przez Spółkę na pokrycie kosztów działalności związanej z CSR (w tym rozpoznawane poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych nabywanych na cele zw. z CSR) stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
W myśl tego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.
Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej.
Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 updop, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
W świetle powyższego, aby poniesiony przez podatnika wydatek stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.
W tym miejscu wskazać należy, że określona grupa wydatków, w tym związana z finansowaniem środków trwałych (ich nabyciem czy wytworzeniem) może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne. Wynika to z art. 15 ust. 6 updop, który stanowi, że:
kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje wprost czym jest amortyzacja, tym niemniej wskazać należy, iż amortyzacja jest pojęciem związanym z aktywami trwałymi - odpisów amortyzacyjnych dokonujemy bowiem od pozycji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, co potwierdzają, m.in. przepisy art. 16a i art. 16b tej ustawy.
Zgodnie natomiast z art. 16d ust. 1 updop,
podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 10 000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
W myśl art. 16f ust. 1 updop,
podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.
Na podstawie art. 16f ust. 3 updop,
odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 16h-16m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 10 000 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 10 000 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h-16m albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.
Ocena prawna wydatków opisanych we wniosku wymaga uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 updop. Zawiera on katalog wyłączeń od uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop:
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności, etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.
Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że „celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami).
Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto, Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy.
Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.
Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28)”.
Odnosząc się z kolei do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę, wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).
Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wskazać należy, że wydatki ponoszone przez Państwa w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu nie mogą być uznane za wydatki na reprezentację w świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Istotne znaczenie ma również okoliczność ustalenia, czy wydatki, o których mowa we wniosku ponoszone przez Państwa w ramach programu CSR nie są darowizną wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 updop.
Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 14 updop:
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.
Ograniczenie wymienione w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 14 updop, ma zastosowanie m.in. do przekazanych darowizn, których istotnym elementem jest bezinteresowność. Zauważyć jednak należy, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z czynnością ekwiwalentną, bowiem opisane we wniosku działania dotyczące inicjatyw w ramach CSR mają na celu budowanie trwałych relacji z otoczeniem zewnętrznym (kontrahentami, społecznością lokalną etc.) oraz pracownikami, co operacyjnie przekłada się na wzrost konkurencyjności Spółki i pozwala na uzyskiwanie przychodów oraz zabezpieczenie ich źródła.
Tym samym, wydatki ponoszone przez Spółkę w zakresie działań społecznej odpowiedzialności biznesu, nie mogą być uznane za darowizny w świetle art. 16 ust. 1 pkt 14 updop.
Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.
We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.
Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 updop.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę na pokrycie kosztów działalności związanej z CSR, w tym rozpoznawane poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych nabywanych na cele zw. z CSR, stanowią dla Państwa koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop.
Jak zostało zawarte w opisie sprawy oraz w treści pytania, wydatki ponoszone przez Państwa na pokrycie kosztów działalności związanej z CSR, zostały poniesione przez Państwa, mają charakter definitywny (zostały pokryte z zasobów majątkowych Spółki i nie zostały jej zwrócone w jakiejkolwiek formie), zostały należycie udokumentowane i nie zostały wskazane w katalogu wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, tj. w art. 16 ust. 1 updop. Jednocześnie, wydatki są ponoszone w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, C kładzie duży nacisk na funkcjonowanie zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju, które znajdują odzwierciedlenie zarówno w przyjętej strategii działalności oraz w systemie zarządzania środowiskowego, który został wdrożony i jest utrzymywany w Spółce od blisko 10 lat. Konkretne działania w tym zakresie określane są jako działania CSR, będących częścią działań z zakresu ESG (z ang. „Environmental, Social, Corporate Governance”). W zakresie działań CSR realizujecie Państwo liczne inicjatywy, tj.: w zakresie redukcji spalin i zanieczyszczeń, modernizacji infrastruktury w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, wspierania bioróżnorodności ekosystemu (…), w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w zakresie inicjatyw wspierających społeczność lokalną.
Powyższe inicjatywy są promowane przez Państwa w ramach publikowanych raportów zrównoważonego rozwoju (dostępnych na stronie Spółki). Również informujecie Państwo o poszczególnych inicjatywach na łamach mediów społecznościowych (np. Facebook, Linkedin), i portali internetowych (np. portal trójmiasto.pl), a ponadto Państwa inicjatywy są promowane podczas różnego rodzaju konferencji branżowych, spotkań biznesowych.
Wydatki ponoszone na CSR są łatwo identyfikowane i kwalifikowane przez Państwa Dział Finansowy. Celem wydatków Spółki w zakresie działań CSR jest budowanie trwałych relacji z otoczeniem zewnętrznym (kontrahentami, społecznością lokalną etc.) oraz pracownikami, co operacyjnie przekłada się na wzrost konkurencyjności Spółki i pozwala na uzyskiwanie przychodów oraz zabezpieczenie ich źródła.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy uznać, że wszystkie wskazane przez Państwa we wniosku działania w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania społeczności lokalnej oraz otoczenia rynkowego, w tym kontrahentów.
W związku z powyższym, Państwa wydatki ponoszone w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, polegające na dofinansowaniu Inicjatyw, o których mowa we wniosku, spełniają wymogi art. 15 ust. 1 updop oraz nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 updop, zatem mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, w tym mogą być rozpoznawane poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej wskazanych środków trwałych.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę na pokrycie kosztów działalności związanej z CSR (w tym rozpoznawane poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych nabywanych na cele zw. z CSR) stanowią dla Państwa koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Końcowo odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one konkretnej i indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i w tej danej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
