- Interpretacja - I USB III/436/95/2005/kk

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.06.2005, sygn. I USB III/436/95/2005/kk, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

    W dniu 29 marca 2005r. został złożony wniosek z dnia 25 marca 2005r. (uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

    Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

    Podatniczka wykonuje usługi agencyjne na rzecz przedsiębiorców z Włoch, Francji i Hiszpanii, producentów tkanin i dzianin. Kontrahenci podatniczki są zarejestrowanymi podatnikami podatku od wartości dodanej w swoich krajach. Podatniczka jako agent wykonuje następujące czynności:

    1. prezentacja kolekcji tkanin i dzianin produkowanych i oferowanych przez jej kontrahentów potencjalnym klientom w kraju,
    2. wyszukiwanie nowych klientów,
    3. pośredniczenie w negocjacjach i realizacji zamówień,
    4. organizowanie spotkań pracowników wyszukanych w Polsce firm z przedstawicielami zagranicznych kontrahentów,
    5. pomoc w obsłudze polskich klientów podczas targów tkanin, na których prezentowane są kolekcje firm zagranicznych,
    6. zawieranie umów z polskimi nabywcami towarów dostarczanych przez zagranicznych kontrahentów, działając w ich imieniu i na ich rzecz.

    Za świadczone na rzecz zagranicznych kontrahentów usługi agencyjne podatniczka otrzymuje prowizje naliczane od zrealizowanych i zapłaconych transakcji.

    Zdaniem wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie § 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż usługobiorcą usług pośrednictwa jest podmiot zarejestrowany dla potrzeb VAT w państwie innym niż państwo, w którym usługi powinny zostać opodatkowane na zasadach ogólnych, miejscem powstania obowiązku podatkowego jest terytorium kraju, który nadał usługobiorcy numer identyfikacyjny dla potrzeb podatku VAT, jakim posłużył się przy nabywaniu usługi.

    Ponadto w złożonym wniosku Strona informuje, iż:

    • jest to kolejne wystąpienie podatnika w tej samej sprawie (poprzednie wnioski zostały złożone w dniach: 09.06.2005r., uzupełniony - 13.07.2005r. i 02.09.2005r.),
    • opisany w ww. pismach podatniczki stan faktyczny należy skorygować w ten sposób, że podatniczka zawiera umowy z polskimi nabywcami towarów dostarczanych przez zagranicznych kontrahentów, działając w ich imieniu i na ich rzecz .

    Stanowisko tutejszego Organu.

    Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

    Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.

    W przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (§ 4 ust. 2).

    W przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1, podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem wykazania tego numeru na fakturze dokumentującej wykonanie tej czynności (§ 4 ust. 3).

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatniczka jest pośrednikiem działającym w imieniu i na rzecz osób trzecich, w szczególności jest osobą uprawnioną do zawierania umów z polskimi nabywcami towarów dostarczanych przez zagranicznych kontrahentów z Włoch, Francji i Hiszpanii w ich imieniu i na ich rzecz.

    W świetle powyższego, jeżeli są spełnione warunki o których mowa w ww. § 4 rozporządzenia, to świadczone usługi pośrednictwa jako związane bezpośrednio z dostawą towarów nie będą podlegać opodatkowaniu na terytorium kraju. Na fakturach dokumentujących świadczenie usług, dla których podatnikiem jest usługobiorca - zgodnie z § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) - należy zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem umieścić adnotację, iż podatek rozlicza nabywca. Faktura taka powinna zawierać też numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.

    Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty