
Temat interpretacji
Postanowienie
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 15.03.2005r., uzupełnionego pismem z dnia 11.04.2005r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulujących pojęcie obrotu i kwestię zaliczenia do obrotu podlegającego opodatkowaniu dotacji oraz innych dopłat o podobnym charakterze, w sytuacji otrzymania przez Spółkę dotacji przedmiotowych do postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej oraz dopłat do gruntów rolnych
p o s t a n a w i a
uznać jako prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione w powyższym wniosku.
Uzasadnienie
W dniu 15.03.2005r.Spółka złożyła wniosek w sprawie udzielenia przez tut. organ interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulujących zagadnienie obrotu i wyjaśnienia, czy dotacje przedmiotowe do postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej należy uznać za obrót i podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Pismem z dnia 11.04.2004r. Spółka uściśliła złożony wniosek wskazując, że wątpliwości Spółki dotyczą również ewentualnego uznania za obrót i podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług dopłat bezpośrednich i uzupełniających do gruntów rolnych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika , że Spółka otrzymuje dotacje do krów pierwiastek rasy mlecznej pochodzących po buhaju testowanym tej samej rasy.
Według wyjaśnień Spółki są to dotacje do postępu biologicznego przysługujące zgodnie z art. 72 ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 kwietnia 2004r.(Dz. U. z 2004r. Nr 72, poz.655).
Ponadto Spółka otrzymuje dopłaty bezpośrednie i uzupełniające do gruntów rolnych, które według wyjaśnień Spółki realizowane są na mocy przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych (Dz. U. z 2004r. Nr 6, poz.40 z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 06.04.2004r. (Dz. U. Nr 65, poz. 596)
Na tle przedstawionego stanu faktycznego Spółka wyraża pogląd, iż celem otrzymanych dotacji i dopłat jest dofinansowanie działalności i nie są one związane z konkretną dostawą lub świadczeniem usług. Wobec powyższego zdaniem Spółki zarówno dotacje do postępu biologicznego, jak i dopłaty do gruntów rolnych nie stanowią obrotu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego tut. organ wyjaśnia, iż zgodnie z art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Powyższe oznacza, że w przypadku dotacji koniecznym jest ustalenie czy dofinansowanie ma bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniem usług.
Jeżli taki związek nie występuje - dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu powołanej ustawy.
W analizowanym wniosku Spółka wskazała, iż otrzymuje dotacje do postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej oraz dopłaty bezpośrednie i uzupełniające do gruntów rolnych, które nie są uzależnione od ilości sprzedanych towarów i wartości świadczonych usług.
Według Spółki zależność pomiędzy otrzymanym przez nią dofinansowaniem i dostawą towaru bądź świadczeniem usług nie występuje, a celem otrzymanych dotacji i dopłat jest dofinansowanie działalności Spółki.
Wobec powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że dotacja na dofinansowanie kosztów postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej oraz dopłaty do gruntów rolnych - nie stanowią obrotu , o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie art.29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów stanowisko Spółki w przedmiotowej sprawie jest prawidowe.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w rozpatrywanym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszego postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, jest wiążąca - do czasu jej zmiany lub uchylenia dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki.
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia (art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
