
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 07.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług przez Urząd Gminy od sprzętu do fizykoterapii zakupionego za środki finansowe zrefundowane przez PFRON w związku z realizacją projektu ?doposażenie rehabilitacji w sprzęt do fizykoterapii? w ramach ?programu wyrównywania różnic między regionami? stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Dnia 07.03.2005 r. Urząd Gminy działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60) wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Urząd Gminy wskazał, iż w ramach realizacji zadania własnego gminy przekazał dotację celową Gminnemu Ośrodkowi Zdrowia na realizację projektu ?doposażenie rehabilitacji w sprzęt do fizykoterapii? w ramach ?programu wyrównywania różnic między regionami?.
Gminny Ośrodek Zdrowia ? Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej za środki finansowe, które obejmowała dotacja celowa, zakupił oraz użytkuje sprzęt do fizykoterapii w postaci: zestawu do krioterapii oraz zestawu do magnetoterapii. Faktura dokumentująca nabycie w/w sprzętu wystawiona została na Gminny Ośrodek Zdrowia, który jest jednostką samobilansującą się (Gmina przejęła z dniem 1 stycznia 1996 r. prowadzenie Gminnego Ośrodka Zdrowia, 17 listopada 1998 r. Uchwałą Rady Gminy przekształcono Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej i wpisano do Rejestru Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonej przez Sąd Rejonowy).
Zwrot kosztów przekazanej dotacji Gmina otrzymała ze środków PFRON przekazanych przez Urząd Wojewódzki.
Zdaniem Podatnika, Urząd Gminy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, związanego z zakupem sprzętu do fizykoterapii w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony zdrowia. Wnioskodawca nadmienia, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 w/cyt. ustawy prawo do obniżenia podatku od towarów i usług mają podatnicy w zakresie, w jakim towary wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podatnik dodaje, iż utworzony Gminny Ośrodek Zdrowia prowadzi pracownię fizykoterapii, w której zapewnia rehabilitację leczniczą ? usługi w zakresie ochrony zdrowia, ale czynności te są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 (załącznik nr 4 do ustawy poz. 9, PKWiU ex 85) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.).
Wnioskodawca podnosi, iż opinia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie jest niezbędna celem rozliczenia otrzymanych środków na realizację przedmiotowego projektu w PFRON.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż zgodnie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:
- suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- w przypadku importu ? suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
- zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
- kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
a) z tytułu nabycia towarów i usług;
b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego;
c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu ? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust.20.
Treść wyżej wskazanych przepisów stanowi elementarną zasadę systemu podatku od towarów i usług. Sprowadza się ona do stwierdzenia, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Jednocześnie ustawodawca zastrzegł, iż obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, można na podstawie faktury dokumentującej nabycie towarów i usług otrzymanej przez podatnika.
Podkreślić należy, iż aby podatnik mógł skorzystać z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie określonego towaru lub usługi, faktura ta winna zawierać niezbędne elementy oraz powinna pochodzić od zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług.
Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 6.
W rozdziale 4 (§ 11 ? 30) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) określono szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania. Przepisy te stanowią wykonanie delegacji dla Ministra Finansów wynikającej z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy.
Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy (§12 ust. 1 pkt 1 w/cyt. rozporządzenia).
Zatem podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie wówczas, gdy nabywane towary lub usługi zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez zarejestrowanego podatnika podatku VAT, zawierającą określone elementy, m.in. nazwę nabywcy oraz jego adres. Jedynie nabywcy towaru lub usługi, który został wskazany na fakturze potwierdzającej dokonanie określonej transakcji handlowej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazaną na fakturze.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż realizując zadanie własne Urząd Gminy przekazał dotację celową Gminnemu Ośrodkowi Zdrowia ? Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej na realizację projektu: ?doposażenie rehabilitacji w sprzęt do fizykoterapii?.
Dysponent dotacji - Gminny Ośrodek Zdrowia ? dokonał nabycia sprzętu do fizykoterapii w postaci: zestawu do krioterapii oraz zestawu do magnetoterapii, zgodnie z przeznaczeniem otrzymanej dotacji. Z treści faktury dokumentującej nabycie w/wskazanego sprzętu ? wynika, iż nabywcą sprzętu jest Gminny Ośrodek Zdrowia ? Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.
W świetle wyżej przytoczonej argumentacji, Urząd Gminy nie spełniając warunków określonych w ustawie (nie dysponując fakturą nabycia towaru) nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z nabyciem sprzętu do fizykoterapii za środki otrzymane z PFRON na dofinansowanie projektu wyrównywanie różnic między regionami.
Zatem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Urząd Gminy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z faktury VAT dokumentującej nabycie sprzętu do fizykoterapii w postaci: zestawu do krioterapii oraz zestawu do magnetoterapii.
