POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-3/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.03.2007, sygn. PP/443-3/07, Urząd Skarbowy w Kluczborku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione w piśmie, które wpłynęło 12.01.2007 roku do Izby Skarbowej w Opolu, ul. Ozimska 19, odnośnie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i które zostało przekazane do Urzędu Skarbowego w Kluczborku zgodnie z właściwością miejscową dnia 24.01.2007r.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 i § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny sprawy:

Podatnik wykonuje usługi utwardzania podłoża kostką brukową, wykonywane dla celów mieszkaniowych dla zleceniobiorców indywidualnych w domach jednorodzinnych. Wykonywane prace przy utwardzaniu podłoża zazwyczaj obejmują utwardzenie dojazdu do posesji, wykonanie traktów pieszych oraz utwardzenie podwórka. Powyższe prace wykonywane są w całości z materiału zleceniobiorcy.

Dnia 21.02.2007r. Podatnik złożył pismo uzupełniające, w którym wyjaśnia, iż wykonuje usługi utwardzania kostką brukową i zazwyczaj dostarcza do tych prac wszystkie niezbędne materiały (w tym samą kostkę brukową). Materiały te Podatnik zakupuje od producentów, gdyż nie jest ich wytwórcą.

Zapytanie wnioskodawcy:

Jaka stawka podatku od towarów i usług obowiązuje przy fakturowaniu robót budowlanych (utwardzania podłoża kostką brukową), wykonywane dla celów mieszkaniowych dla zleceniobiorców indywidualnych w domach jednorodzinnych?

Stanowisko wnioskodawcy:

Zdaniem Podatnika, wykonywana usługa powinna być obłożona podatkiem VAT w wysokości 7%, gdyż świadczona jest dla zleceniodawców indywidualnych w celach mieszkaniowych.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Stosownie do art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 w/w ustawy, zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są zgodnie z przepisami tej ustawy przy pomocy klasyfikacji statystycznych.

W związku z powyższym podatnik musi prawidłowo określić wykonywane czynności, tzn. czy dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługi.

Stosownie do art. 146 ust 1 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust.1 pkt 2 lit. a ww ustawy, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 ww ustawy roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, to budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:- 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,- 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, - ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie; budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, stosowanie do art. 146 ust. 3 ustawy o podatku VAT o której mowa w ust.1 pkt 2 lit a rozumie się m.in. :- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi budowlane (utwardzanie podłoża kostką brukową - utwardzenie dojazdu do posesji, wykonanie traktów pieszych) wykonywane dla celów mieszkaniowych dla zleceniobiorców indywidualnych w domach jednorodzinnych.

W związku z powyższym świadczone przez Podatnika usługi budowlane w obiektach budownictwa mieszkaniowego będą opodatkowane stawką 7%.

Nadmienia się także, iż przepisy regulujące podatek VAT nie zawierają szczególnych postanowień dotyczących fakturowania usług budowlanych. Sposób fakturowania uzależniony jest od postanowień umów cywilnoprawnych, w których strony określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa w zakresie robót budowlano-montażowych, remontu lub robót konserwacyjnych, to w przypadku wykonania tych robót można stosować jednolitą stawkę VAT do pełnej wartości tych robót. Opodatkowanie powinno nastąpić według stawki przewidzianej dla wykonania usługi ze względu na obiekt, w którym są roboty wykonane. W przypadku, gdy umowa przewiduje odrębne świadczenie usługi i odrębnie dostawę towaru, a w kosztorysie zostały rozdzielone poszczególne elementy świadczenia, należy również odrębnie opodatkować obie czynności.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowinia. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 i 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Kluczborku