Czy Spółka ma prawo stosować 7% stawkę podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 12a ustawy, w zakresie wystawianych na rzecz... - Interpretacja - ITPP1/443-776a/10/DM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.10.2010, sygn. ITPP1/443-776a/10/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Spółka ma prawo stosować 7% stawkę podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 12a ustawy, w zakresie wystawianych na rzecz odbiorcy generalnego wykonawcy inwestycji - faktur z tytułu wykonania przedmiotu umowy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla usługi budowlanej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla usługi budowlanej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem wyspecjalizowanym w wykonywaniu konstrukcji stanów surowych budynków i budowli, w lutym 2010 r. zawarła umowę ze spółką akcyjną - generalnym wykonawcą inwestycji - w postaci budynku mieszkalnego wielorodzinnego z częścią usługową, przedmiotem której jest wykonanie stanu 0 tego budynku, na który składają się: płyta denna (fundamentowa) wraz z przegłębieniami, ściany i słupy, niecka basenu, płyta zjazdowa, szyby klatek schodowych oraz wind, a także wszelkie roboty ziemne wymagane do wykonania ww. elementów. Zgodnie z decyzją o pozwoleniu na budowę, powierzchnia użytkowa mieszkań wynosi 9.621,10 m2, a powierzchnia użytkowa nieruchomości 16.344,20 m2, a więc zgodnie z PKOB jest to budynek mieszkalny. Celem wykonania umowy, Spółka zawiera szereg umów z podmiotami gospodarczymi, na wykonywanie prac objętych przedmiotem umowy, na które składają się roboty ciesielskie, murarskie, zbrojarskie oraz inne specjalistyczne roboty niezbędne do powstania przedmiotu umowy. Po wybudowaniu całego budynku i uzyskaniu pozwolenia na jego użytkowanie, w części podziemnej budynku, którą wykonuje Spółka, będą mieściły się hala garażowa, piwnice oraz inne pomieszczenia pomocnicze.

W związku z powyższym w złożonym wniosku zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo stosować 7% stawkę podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 12a ustawy, w zakresie wystawianych na rzecz odbiorcy generalnego wykonawcy inwestycji - faktur z tytułu wykonania przedmiotu umowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w sprawie powinna mieć zastosowanie 7% stawka podatku od towarów i usług. Powołując art. 41 ust. 12 i ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług Spółka wskazuje, iż przedmiotowy budynek jest budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym, a ponadto świadczone czynności w zakresie budowy stanu surowego tego budynku, mieszczą się w definicji budowy obiektu budowlanego. W ocenie Spółki, wątpliwości nie powinno budzić także to, że w bliżej nieokreślonej przyszłości, przestrzeń, która jest przedmiotem wykonywanych robót, będzie służyła m.in. jako hala garażowa, gdyż:

  1. art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że 7% stawkę stosuje się do obiektów budowlanych lub ich części, a więc Spółka wykonując elementy konstrukcyjne części podziemnej budynku, mieści się w zakresie przedmiotowym tego uregulowania,
  2. przedmiotem umowy wykonawcy nie jest wybudowanie hali garażowej, lecz stanu 0 budynku, a więc kondygnacji budynku (§ 16 i 17 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie), która to kondygnacja stanowi chronologicznie pierwszą, składową część budynku,
  3. budowana kondygnacja i jej części składowe nie mieszczą się w definicji lokali użytkowych ( art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 2004 r. o własności lokali), gdyż nie są przeznaczone na stały pobyt ludzi, a więc nie podlegają wyłączeniu z zastosowania stawki 7% VAT.

W ocenie Spółki, powyższe uzasadnia zastosowanie 7% stawki podatku w stosunku do wystawianych na rzecz generalnego wykonawcy faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast art. 8 ust. 1 cyt. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z kolei, na mocy art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj.: 7%, 3% i 0%.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a cyt. ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl art. 41 ust. 12b cyt. ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Ponadto zgodnie z treścią § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług).

Z kolei zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania 113.

Ponadto, w myśl ww. rozporządzenia, budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Ponadto, klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją, robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 Roboty budowlane, który obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Zastosowanie właściwej stawki podatku zależy więc od przedmiotu umowy cywilnoprawnej oraz rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane sklasyfikowane wg PKWiU 45, wykonywane w budynkach mieszkalnych, wówczas do całej wartości usługi zastosowanie ma jednolita 7% stawka podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, że na mocy zawartej w lutym 2010 r. umowy z generalnym wykonawcą inwestycji w postaci budynku mieszkalnego wielorodzinnego, Spółka realizuje wykonanie stanu zerowego tego budynku, na który składają się płyta denna (fundamentowa) wraz z przegłębieniami, ściany i słupy, niecka basenu, płyta zjazdowa, szyby klatek schodowych oraz wind, a także wszelkie roboty ziemne wymagane do wykonania ww. elementów.

Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dla zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług decydujące znaczenie ma faktyczny charakter czynności wykonywanych przez Spółkę. Zatem jeżeli przedmiotem umowy cywilnoprawnej zawartej ze zlecającym, są roboty budowlane będące częścią zadania inwestycyjnego w zakresie budowy obiektu zaliczanego do budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług), to do wartości usługi należy zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót i obiekt, w którym są świadczone usługi, w analizowanej sytuacji będzie to 7% stawka podatku od towarów i usług.

Reasumując, z uwagi na to, że przedmiotem świadczonych czynności jest jak wynika z wniosku - usługa budowlana w postaci wykonania stanu zerowego budynku mieszkalnego wielorodzinnego z częścią usługową, zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku od towarów i usług. Na etapie budowy obiektu jako całości trudno jest bowiem mówić o wyodrębnionych lokalach użytkowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy