Czy transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? - Interpretacja - ITPP1/443-754/10/KM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.10.2010, sygn. ITPP1/443-754/10/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 3 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 21 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 21 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza w październiku 2010 r. sprzedać zorganizowaną część przedsiębiorstwa, która jest siecią sprzedaży hurtowej i detalicznej olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych, składającą się z 4 jednostek lokalnych.

W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlegającej transakcji sprzedaży wejdzie:

  1. majątek trwały w postaci nieruchomości, środków transportu oraz wyposażenia ruchomego, który jest w poszczególnych jednostkach, wchodzących w zorganizowaną część przedsiębiorstwa,
  2. prawa wynikające z zawartych umów z odbiorcami oraz należności od odbiorców dla których w dniu sprzedaży termin płatności nie przekraczał 30 dni przeterminowania,
  3. prawa wynikające z zawartych umów z dostawcami olejów, płynów eksploatacyjnych, akcesoriów motoryzacyjnych itp. oraz usług telekomunikacyjnych, komunalnych, informatycznych, monitoringu i ochrony, najmu lokali użytkowych i innych umów,
  4. zobowiązania od dostawców, dla których w dniu sprzedaży nie minie termin wymagalności wskazany na fakturze zakupu.

W następstwie zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nabywcy przejdą pracownicy Wnioskodawcy (następstwo prawne w ramach stosunku pracy). Jednostki lokalne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie są zakładami sporządzającymi samodzielnie bilans, aczkolwiek system księgowości prowadzony jest w sposób umożliwiający przyporządkowanie przychodów i kosztów do jednostek lokalnych oraz kontrolowany jest obrót gotówki poprzez prowadzenie oddzielnych kont kasa dla poszczególnych jednostek wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jednostki lokalne wchodzące w jej skład są wydzielone w schemacie organizacyjnym Wnioskodawcy i na tyle zorganizowane, iż zdolne są do prowadzenia samodzielnie działalności w zakresie sprzedaży olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych. Przejęcie będzie miało charakter odpłatny i cena za sprzedaną zorganizowaną część przedsiębiorstwa będzie wyższa niż wartość składników majątku, wchodzących w jej skład. We wniosku wskazano, iż w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wejdą stany magazynowe jednostek lokalnych. Towary i materiały zostaną odsprzedane nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa po dokonaniu transakcji sprzedaży tej części, a dostawa ta będzie stanowiła odrębną transakcję udokumentowaną fakturą VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał jednak, iż w związku z prowadzonymi rozmowami z nabywcą uzgodniono, że towary i materiały zostaną zbyte w ramach sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a przekazanie kupującemu wszystkich składników wchodzących w jej skład nastąpi w ciągu 7 dni od daty podpisania aktu notarialnego. Wnioskodawca szacuje, że należności od odbiorców, które będą podlegać zbyciu w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa na dzień sprzedaży wynosić będą ok. 80 % wszystkich należności wynikających ze sprzedaży olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych, natomiast zobowiązania z dostawcami stanowić będą ok. 95 %. Należności przeterminowane powyżej 30 dni nie będą podlegały pod transakcję sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, bowiem są trudno ściągalne i kupujący nie wyraził zgody na przejęcie ciężaru egzekucyjnego tych należności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Sieć sprzedaży hurtowej i detalicznej olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych, w skład której wchodzą 4 jednostki lokalne spełnia definicję zawartą w art. 2 pkt 27e i stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 6 cyt. ustawy, z zakresu opodatkowania wyłączono pewne określone czynności. Do czynności tych z uwagi na treść pkt 1 powołanego przepisu - należą transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawa towarów, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać zorganizowaną część przedsiębiorstwa, tj. sieć sprzedaży hurtowej i detalicznej olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych, składającą się z 4 jednostek lokalnych. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlegającej transakcji sprzedaży wejdzie majątek trwały w postaci nieruchomości, środków transportu oraz wyposażenia ruchomego, znajdujący się w poszczególnych jednostkach, prawa wynikające z zawartych umów z odbiorcami oraz należności od odbiorców, dla których w dniu sprzedaży termin płatności nie przekraczał 30 dni przeterminowania, prawa wynikające z zawartych umów z dostawcami olejów, płynów eksploatacyjnych, akcesoriów motoryzacyjnych itp. oraz usług telekomunikacyjnych, komunalnych, informatycznych, monitoringu i ochrony, najmu lokali użytkowych i innych umów, a także zobowiązania od dostawców, dla których w dniu sprzedaży nie minie termin wymagalności wskazany na fakturze zakupu. Natomiast towary i materiały zostaną zbyte w ramach sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a przekazanie kupującemu wszystkich składników wchodzących w jej skład nastąpi w ciągu 7 dni od daty podpisania aktu notarialnego.

Ponadto w następstwie zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nabywcy przejdą pracownicy Wnioskodawcy (następstwo prawne w ramach stosunku pracy). Jednostki lokalne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa są wydzielone w schemacie organizacyjnym Wnioskodawcy i na tyle zorganizowane, by prowadzić samodzielnie działalność w zakresie sprzedaży olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych. Ponadto system księgowości prowadzony jest w sposób umożliwiający przyporządkowanie przychodów i kosztów do jednostek lokalnych.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż czynnościami sprzedaży, których przedmiotem ma być zorganizowana część przedsiębiorstwa, muszą być objęte bezwzględnie wszystkie elementy, które umożliwią kontynuowanie działalności gospodarczej w takim zakresie w jakim część ta funkcjonowała dotychczas.

Zatem w niniejszej sprawie, o ile wyłączenie (w ułamkowym procencie) części należności i zobowiązań z katalogu składników składających się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie będzie stanowiło istotnego elementu dla funkcjonowania wyodrębnionej w płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej części przedsiębiorstwa i nie pozbawi potencjalnej zdolności do niezależnego działania, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego, to można przyjąć, że wyszczególnione we wniosku składniki wyodrębnione z majątku Wnioskodawcy w formie sieci sprzedaży hurtowej i detalicznej olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych, składającej się z 4 jednostek lokalnych, będą posiadały na dzień sprzedaży cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym mieścić się będą w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W konsekwencji ww. czynność sprzedaży będzie wyłączona - na podstawie ww. art. 6 pkt 1 - spod działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy