
Temat interpretacji
W dniu 12.01.2005r. Klub Tenisowy wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 07.02.2005r. Wnioskodawca złożył do tut. organu podatkowego uzupełnienie do w/w wniosku.
Jak wynika z przedstawionego stanu
faktycznego Klub Tenisowy jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność sportową ( PKD-9262Z). Głównym celem Klubu Tenisowego zgodnie z przyjętym statutem jest prowadzenie szkolenia dzieci i młodzieży w zakresie tenisa ziemnego. Klub nie posiada swojej bazy treningowej. W tym celu organizowane są treningi w wynajmowanych salach gimnastycznych oraz na kortach tenisowych. W związku ze wzrostem liczby dzieci uczęszczających na zajęcia treningowe wydzierżawiono kryte korty tenisowe. Wynajmowany obiekt jest wykorzystywany na treningi zawodników, służy jako miejsce turniejów i zawodów sportowych a w wolnych chwilach jest udostępniany za odpłatnością osobą z zewnątrz. Poza tym w okresie zimowym i letnim organizowane są obozy szkoleniowe. Koszty szkolenia w części pokrywane są przez rodziców. Część kosztów pokrywa Klub z własnych środków.
Jednym ze źródeł przychodów Klubu jest udostępnianie kortów tenisowych osobom fizycznym i prawnym za odpłatnością. Poza tym Klub otrzymuje dotacje z
Urzędu Miejskiego na szkolenie dzieci i młodzieży i organizacje imprez sportowych. Jak podaje wnioskodawca Klub Tenisowy nie jest nastawiony na osiągnięcie zysków. Wszystkie przychody, które osiąga Klub są przekazywane na poprawę świadczonych usług w zakresie gry w tenisa. Klub nie prowadzi działalności gospodarczej.
Klub Tenisowy zapytuje: Czy jako zarejestrowane stowarzyszenie wyższej użyteczności działające w dziedzinie sportu i rekreacji ( PKD-9262) może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.
Stanowisko Klubu Tenisowego:
Zdaniem Klubu Tenisowego usługi świadczone przez klub zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko tut. Organu podatkowego:
Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od
towarów i usług ( Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej powyżej ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych
3) usług w zakresie działalności
stadionów i innych obiektów sportowych ( PKWiU 92.61)
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego ( PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych ( PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki ( PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw ( PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą ( PKWiU 92.5)
6) działalności agencji informacyjnych
7) usług wydawniczych usług radia i telewizji (PKWiU 99.2), z zastrzeżeniem poz. 12
Jednakże zgodnie z objaśnieniem do cytowanego załącznika nr 4 zwolnienie z podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo osiągną przeznaczą na
utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Mając na uwadze powyższe i stan faktyczny należy stwierdzić iż, o ile:
1. usługi świadczone przez podatnika są sklasyfikowane do PKWiU ex 92 ( i nie należą do wyjątków określonych w załączniku nr 4 poz. 11) jako usługi związane ze rekreacją i sportem oraz
2. podatnik w prowadzonej działalności nie jest nastawiony na osiąganie zysków, a wszelkie zyski uzyskane z tego tytułu przeznacza w całości na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, to zgodnie z zał. nr 4 poz. 11 ex 92 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają one zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Tut. organ podatkowy zaznacza, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych, zatem Naczelnik tut. Organu podatkowego nie jest właściwy do określenia symboli statystycznych towarów
i usług, a w konsekwencji zaliczania ich do poszczególnych grupowań statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wykonywanych przez siebie usług odpowiada Podatnik. Właściwym do dokonania w/w klasyfikacji jest urząd statystyczny. Komunikatem z dnia 05 listopada 2002r. ( Dz. Urz. GUS nr 12, poz. 87) w sprawie trybu wydania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznia 2003r. do wydania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych ( PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych mieszczący się przy ul. Suwalskiej 29, 93-176 Łódź.
Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest
wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.
