
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług dotyczącego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - (…) (dalej Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca istnieje od (…) r. W (…) r. otrzymał status (…) Instytutu Badawczego.
Wnioskodawca dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą pracowników posiadających wiedzę w zakresie objętym wnioskiem, tj. (…).
Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinach: (…), a w szczególności:
1)upowszechnianie wyników prowadzonych przez Wnioskodawcę badań naukowych i prac rozwojowych, w tym poprzez działalność wydawniczą i sprzedaż wydawnictw (…);
2)wykonywanie badań i analiz technicznych;
3)opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych przez (…) badań naukowych i prac rozwojowych;
4)działalność kartograficzna, opracowywanie map tematycznych, w tym również w oparciu o prowadzone przez (…) badania naukowe;
5)działalność bibliotek innych niż publiczne;
6)gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie danych w zakresie prowadzonej działalności, w tym prowadzenie i rozwój baz danych;
7)działalność wspierająca administrację rządową w zakresie realizacji zobowiązań wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej i z podpisanych i ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów dotyczących (...);
8)działalność wspierająca administrację publiczną w zakresie (...);
9)prowadzenie działalności edukacyjnej i popularyzatorskiej m.in. poprzez organizowanie szkoleń, seminariów, konferencji, sympozjów.
Wnioskodawca jako (…) jednostka organizacyjna, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe posiada osobowość prawną, nabytą z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (…), przez co jest podmiotem praw i obowiązków oraz może dokonywać czynności prawnych we własnym imieniu.
Działania wykonywane przez Wnioskodawcę wynikają z kompetencji określonych w następujących aktach prawnych:
- ustawy (…),
- rozporządzenia (…),
- zatwierdzonego przez (…).
Wnioskodawca działa pod nadzorem (…) w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych (…) lub przez niego nadzorowanych, M.P. z (…) r. poz.(…)].
Ponadto Wnioskodawca funkcjonuje w oparciu o zasady określone w ustawie z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.).
Aktualnie Wnioskodawca będzie realizował przedsięwzięcie pod nazwą: „(…)” ze środków Narodowego Funduszu (…), w ramach których wymagana jest interpretacja organu podatkowego dla tego przedsięwzięcia.
Wnioskodawca nie może posłużyć się interpretacją wydaną na rzecz innych projektów m.in.:
1.baza wiedzy o zmianach klimatu (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla (…), pismo z 22 czerwca 2017 r.),
2.system dostarczania i wymiany informacji w celu strategicznego wspierania wdrażania polityki klimatyczno-energetycznej (…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDOP-2.4012.582.2017.1.RD dla (…), pismo z 30 listopada 2017 r.),
3.wyznaczenie wskaźnika emisji gazów cieplarnianych (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.467.2021.1.WH dla (…), pismo z 21 lipca 2021 r.),
4.ścieżki transformacji (…) w Polsce w związku z celami wynikającymi z (…) 2040 (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-1.4012.393.2021.1.SK dla (…), pismo z 21 lipca 2021 r.),
5.wsparcie (…) w realizacji polityki klimatycznej (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.434.2021.1.MB dla (…), pismo z 13 sierpnia 2021 r.),
6.wyszukiwarka EkoDotacji utworzenie bazy programów wspierających działania na rzecz (…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114 KDIP4-3.4012.424.2021.1.DM dla (…), pismo z 12 sierpnia 2021 r.),
7.wykonanie zintegrowanego planu zarządzania dla (…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-1.4012.554.2021.1.PS dla (…), pismo z 15 września 2021 r.).
Wnioskodawca będzie realizował przedsięwzięcie pod nazwą: „(…)”.
Przedsięwzięcie będzie polegało na opracowaniu projektów sprawozdań na potrzeby Komisji Europejskiej, dotyczących ilości odpadów żywności w pięciu etapach łańcucha dostaw żywności, tj.: produkcji podstawowej, przetwórstwie i wytwórstwie, sprzedaży detalicznej i innej dystrybucji żywności, restauracjach i usługach gastronomicznych oraz gospodarstwach domowych dla każdego okresu sprawozdawczego w 4-letnim cyklu 2024-2027.
Jest to projekt realizowany przez (…) jako wsparcie dla (…). Projekt będzie finansowany w całości ze środków NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego nr 8.1.1. Wsparcie Ministra Klimatu i Środowiska w zakresie realizacji polityki klimatycznej i środowiskowej, Część 1) Ekspertyzy, opracowania, realizacja zobowiązań międzynarodowych (2021).
Realizacja celu nadrzędnego wymaga przeglądu oraz aktualizacji szczegółowych krajowych metodyk zbierania danych w poszczególnych latach. W ramach zadania zostanie zapewnione także wsparcie merytoryczne (…) (dalej: (…)) przy przygotowaniu odpowiedzi na zapytania (…) dotyczące sprawozdań nt. (…), jak również w zakresie opiniowania ewentualnych propozycji (…) dotyczących modyfikacji metodyk zbierania danych oraz obliczania poziomów (…).
W ramach przedsięwzięcia powstanie: (…).
W ramach realizacji projektu przewidziano następujące kategorie kosztów, w tym związane z zarządzaniem i koordynacją projektu: koszty wynagrodzeń osobowych, usługi obce kontrahentów w postaci ekspertyz i przeprowadzenia badań poziomu (…) we wszystkich etapach łańcucha dostaw (..), ewentualne pozostałe koszty w kategorii zakupu materiałów pomocniczych oraz delegacji.
Wynik prac będą przekazane do (…) i nie będą sprzedawane. Z tytułu wykonanej pracy nie będą również pobierane żadne dodatkowe opłaty.
Wytworzone w ramach projektu materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej rachunkowości, Wnioskodawca wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.
W wyniku prowadzonego Projektu, Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnych usług, w związku z czym nie będzie uzyskiwał przychodów z Projektu. Projekt ma charakter wspierający działania (…) co wynika z zadań statutowych (…).
Wnioskodawca, w związku z realizacją Projektu, dokonuje określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT.
Jak wskazano powyżej, zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić część kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z Projektem, nie będą jednak służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Wnioskodawca nie będzie miał prawa odliczenia VAT od zakupów, w związku z tym, że projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Brak związku wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu przesądza zatem o braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stanowisko wnioskodawcy potwierdza wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla (…) w ramach projektu „(…)” pismo z 22 czerwca 2017 r. W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.
Stanowisko wnioskodawcy potwierdza również wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-2.4012.582.2017.1.RD dla (…) w ramach projektu „(…)”, pismo z 30 listopada 2017 r. W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.
Również w licznych interpretacjach Dyrektora KIS wydanych dla (…) w roku 2021-2025 potwierdzają stanowisko wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą.
W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinach: nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk inżynieryjno-technicznych oraz nauk rolniczych, przystosowywanie wyników tych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz udział we wdrażaniu wyników tych badań i prac.
Wnioskodawca jako (…) jednostka organizacyjna, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe posiada osobowość prawną, nabytą w chwili wpisania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sadowego, przez co jest podmiotem praw i obowiązków oraz może dokonywać czynności prawnych we własnym imieniu.
Aktualnie będą Państwo realizowali przedsięwzięcie pn. „ (…)”.
Przedsięwzięcie będzie polegało na opracowaniu projektów sprawozdań na potrzeby (…). To projekt realizowany przez Państwa jako wsparcie dla (…).
Projekt będzie finansowany w całości ze środków NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego nr (…).
Wyniki prac będą przekazywane do (…) i nie będą sprzedawane. Z tytułu wykonanej pracy nie będą również pobierane żadne dodatkowe opłaty. Wytworzone w ramach projektu materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.
W wyniku realizacji projektu nie będą Państwo świadczyli odpłatnych usług w związku z czym nie będziecie Państwo uzyskiwać przychodów z projektu. Projekt ma charakter wspierający działania (…) co wynika z Państwa zadań statutowych.
Ponadto, wskazali Państwo, że zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić część kosztów ponoszonych przez Państwa w związku z projektem, nie będą jednak służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanego nabycia towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak wynika z wniosku efekty projektu nie będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nabywając towary i usługi, nie będziecie Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „(…)”.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W konsekwencji, nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. „(…)”.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
