Wyrażenie zgody na udostępnianie przez Y Sp. z o.o. przestrzeni w sieci kanalizacyjnej, będącej własnością Wnioskodawcy, wyznaczonemu przez Miasto wyk... - Interpretacja - IPTPP1/443-99/12-4/MW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.05.2012, sygn. IPTPP1/443-99/12-4/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wyrażenie zgody na udostępnianie przez Y Sp. z o.o. przestrzeni w sieci kanalizacyjnej, będącej własnością Wnioskodawcy, wyznaczonemu przez Miasto wykonawcy w celu umieszczenia w niej sieci światłowodowej w ramach inwestycji realizowanej przez Miasto, oznacza, że Wnioskodawca będzie świadczył odpłatną usługę w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. W związku z tym stanie się z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 01 lutego 2012 r. (data wpływu 03 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2012r. (data wpływu 30 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za nieodpłatną usługę wyrażenia przez Wnioskodawcę zgody na udostępnienie przez Y Sp. z o.o. sieci kanalizacyjnej osobie trzeciej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za nieodpłatną usługę wyrażenia przez Wnioskodawcę zgody na udostępnienie przez Y Sp. z o.o. sieci kanalizacyjnej osobie trzeciej.

Wniosek został uzupełniony w dniu 30 kwietnia 2012r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

W dniu 6 lutego 2006r. zostały zawarte następujące umowy pomiędzy:

  1. Miastem a X Sp. z o.o. w sprawie dzierżawy systemów zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków (umowa z Miastem),
  2. X Sp. z o.o. a Y Sp. z o.o. umowa dzierżawy składników majątkowych wchodzących w skład systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków stanowiących własność X sp. z o. o. oraz poddzierżawy składników majątkowych wchodzących w skład systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków stanowiących własność Miasta w celu świadczenia usług zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Miasta w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków komunalnych (umowa z Y).

Zawarte w ten sposób umowy spowodowały, iż całość zarządzania majątkiem obejmującym sieć wodnokanalizacyjną została przekazana Y Sp. z o.o. W obu umowach (§ 4 ust. 5 umowa z Miastem i § 3 ust. 2 umowy z Y) zostało zastrzeżone, iż oddanie przedmiotu umowy osobie trzeciej wymaga zgody odpowiednio Miasta oraz X.

W dniu 28 lipca 2010r. zostało zawarte pomiędzy Miastem, X Sp. z o. o. i Y Sp. z o.o. porozumienie, gdzie Miasto oraz X jako właściciele majątku wodnokanalizacyjnego wyrazili zgodę, aby Y jako eksploatator udostępnił miejsce w sieci kanalizacyjnej wyznaczonemu przez Miasto wykonawcy celem umieszczenia sieci światłowodowej realizowanej w ramach inwestycji Miasta.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem VAT.

W zakres działalności (zgodnie z KRS ) X wchodzi między innymi:

  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi,
  • roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,
  • roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej,
  • wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych,
  • wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn i urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzieindziej niesklasyfikowanych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz czynności niepodlegające (sprzedaż złomu).

Nie ma podpisanej umowy, podpisano jedynie Porozumienie, a stronami tego Porozumienia są X, Y, Miasto. Za udostępnienie kanałów nie będą wystawiane żadne faktury. Żadna ze stron nie będzie odnosiła korzyści z udzielenia zgody na udostępnienie kanału kanalizacyjnego i nie będzie otrzymywała ekwiwalentu za to świadczenie, gdyż ułożenie sieci światłowodowej dokonywane jest przez Miasto w ramach Unijnego Projektu , którego celem jest udostępnienie sieci Internet dla jednostek budżetowych, w szczególności: szkoły, przedszkola. Projekt z założenia jest projektem non profit. Przedmiotem świadczenia jest użyczenie przestrzeni kanału kanalizacyjnego w celu umieszczenia w nim sieci światłowodowej. Bezpośredniego użyczenia będzie dokonywał Y jako eksploatator sieci na rzecz Miasta, za zgodą Spółki, która jest właścicielem sieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w przypadku wyrażenia przez X Sp. z o.o. zgody na udostępnienie przez Y Sp. z o. o. w sieci kanalizacyjnej, będącej majątkiem Spółki, wyznaczonemu przez Miasto wykonawcy celem umieszczenia sieci światłowodowej realizowanej w ramach inwestycji Miasta, dla X Sp. z o.o. oznacza to, że świadczy nieodpłatną usługę, a tym samym staje się podatnikiem podatku od towarów i usług z tego tytułu...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażenie przez Spółkę zgody na udostępnienie przez Y Sp. z o.o. w sieci kanalizacyjnej wyznaczonemu przez Miasto wykonawcy celem umieszczenia sieci światłowodowej realizowanej w ramach inwestycji Miasta nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usługi przez X Sp. z o.o., a tym samym nie jest ona podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług.

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. zmianie uległy przepisy dotyczące nieodpłatnego świadczenia usług. Dotychczas polskie przepisy stanowiły ogólnie o opodatkowaniu nieodpłatnie świadczonych usług, o ile usługi te nie były związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, zaś podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z treści powyższego przepisu wynika, iż to nieodpłatne świadczenie usług dotyczy nieodpłatnego świadczenia usługi na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Opodatkowaniu podlega więc takie świadczenie usług, które następuje na cele inne niż działalność gospodarcza. Oznacza to, że wykonywanie tych usług nie jest konieczne dla celów prowadzonej działalności. Usługi te nie są także pożądanym uzupełnieniem działalności podatnika. Bez wykonywania tych usług działalność podatnika mogłaby być prowadzona co najmniej w takim samym zakresie. Nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu, gdy jest ono świadczone na inne cele niż działalność gospodarcza podatnika (tak: Dyrektor Izby Skarbowej z dnia 8.08.2011r., ILPP2/443-783/11-2/SJ). W obecnym stanie prawnym, nie ma znaczenia to, czy przy świadczeniu tych usług podatnik miał prawo do odliczenia czy też go nie miał. Przykładowo więc nabycie i nieodpłatne przekazanie usług zwolnionych z podatku będzie podlegało opodatkowaniu w ramach komentowanego przepisu.

W przedmiotowej sprawie należy wyróżnić dwa przypadki:

  1. udostępniany kanał kanalizacyjny stanowi majątek Miasta wydzierżawiony X i poddzierżawiony Y,
  2. udostępniany kanał kanalizacyjny stanowi majątek X wydzierżawiony Y.

W obu przypadkach ostatecznym władającym kanałami i ostatecznie udostępniającym te kanały jest Y, a nie X. W związku z powyższym podmiotem ostatecznie świadczącym usługę w tym zakresie jest X, a nie X. Przy takim ujęciu przedmiotowej kwestii uznać należy, iż X Sp. z o.o. przez sam fakt wyrażenia Y zgody na korzystanie z przedmiotu dzierżawy podmiotowi trzeciemu nie świadczy żadnej usługi, a tym samym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu nieodpłatnego świadczenia usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również (zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy) przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Powołane wyżej przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 5a ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika nie będące dostawą towarów na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Działalność gospodarcza Spółki obejmuje:

  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi,
  • roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,
  • roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej,
  • wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych,
  • wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn i urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzieindziej niesklasyfikowanych.

W dniu 6 lutego 2006r. zostały zawarte umowy pomiędzy:

  1. Miastem a X Sp. z o.o. w sprawie dzierżawy systemów zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków (umowa z Miastem),
  2. X Sp. z o.o. a Y Sp. z o.o. umowa dzierżawy składników majątkowych wchodzących w skład systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków stanowiących własność X Sp. z o. o. oraz poddzierżawy składników majątkowych wchodzących w skład systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków stanowiących własność Miasta w celu świadczenia usług zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Miasta w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków komunalnych (umowa z Y).

Zawarte w ten sposób umowy spowodowały, iż całość zarządzania majątkiem obejmującym sieć wodnokanalizacyjną została przekazana Y Sp. z o.o. W obu umowach (§ 4 ust. 5 umowa z Miastem i § 3 ust. 2 umowy z Y) zostało zastrzeżone, iż oddanie przedmiotu umowy osobie trzeciej wymaga zgody odpowiednio Miasta oraz X.

W dniu 28 lipca 2010r. zostało zawarte pomiędzy Miastem, X Sp. z o. o. i Y Sp. z o.o. porozumienie, gdzie Miasto oraz X jako właściciele majątku wodnokanalizacyjnego wyrazili zgodę, aby Y jako eksploatator udostępnił miejsce w sieci kanalizacyjnej wyznaczonemu przez Miasto wykonawcy celem umieszczenia sieci światłowodowej realizowanej w ramach inwestycji Miasta.

Za udostępnienie kanałów nie będą wystawiane żadne faktury. Żadna ze stron nie będzie odnosiła korzyści z udzielenia zgody na udostępnienie kanału kanalizacyjnego i nie będzie otrzymywała ekwiwalentu za to świadczenie, gdyż ułożenie sieci światłowodowej dokonywane jest przez Miasto w ramach Unijnego Projektu , którego celem jest udostępnienie sieci Internet dla jednostek budżetowym, w szczególności: szkoły, przedszkola. Projekt z założenia jest projektem non profit. Przedmiotem świadczenia jest użyczenie przestrzeni kanału kanalizacyjnego w celu umieszczenia w nim sieci światłowodowej. Bezpośredniego użyczenia będzie dokonywał Y jako eksploatator sieci na rzecz Miasta, za zgodą Spółki, która jest właścicielem sieci.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Stosownie do art. 696 ww. ustawy, dzierżawca powinien wykonywać swoje prawo zgodnie z wymaganiami prawidłowej gospodarki i nie może zmieniać przeznaczenia przedmiotu dzierżawy bez zgody wydzierżawiającego.

Zgodnie z art. 698 § 1 i § 2 ww. ustawy, bez zgody wydzierżawiającego dzierżawca nie może oddawać przedmiotu dzierżawy osobie trzeciej do bezpłatnego używania ani go poddzierżawiać. W razie naruszenia powyższego obowiązku wydzierżawiający może dzierżawę wypowiedzieć bez zachowania terminów wypowiedzenia.

Tak więc dzierżawa nieruchomości jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Przy czym decyzje odnośnie udostępnienia czy oddania do używania przedmiotu dzierżawy zawsze podejmuje właściciel (wydzierżawiający).

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, wyrażając zgodę na udostępnienie przez Y Sp. z o.o., miejsca w kanałach kanalizacyjnych, będących jego własnością, w celu umieszczenia w nich sieci światłowodowej w ramach inwestycji realizowanej przez Miasto, będzie świadczyć nieodpłatne usługę udostepnienia/użyczenia swoich sieci dla inwestycji tj. sieci światłowodowej dokonywanej przez Miasto

Nieodpłatne świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę nie będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Tym samym w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy i ww. świadczenia będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w ww. zakresie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Reasumując, wyrażenie zgody na udostępnianie przez Y Sp. z o.o. przestrzeni w sieci kanalizacyjnej, będącej własnością Wnioskodawcy, wyznaczonemu przez Miasto wykonawcy w celu umieszczenia w niej sieci światłowodowej w ramach inwestycji realizowanej przez Miasto, oznacza, że Wnioskodawca będzie świadczył odpłatną usługę w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. W związku z tym stanie się z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi