Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP1/443-263/08-2/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.05.2008, sygn. ILPP1/443-263/08-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 29 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Poprawa stanu .... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Poprawa stanu ....


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako organ publiczny będący jednostką samorządu terytorialnego jest szczególnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Jednym z obiektów użyteczności publicznej stanowiących własność gminy są sale wiejskie położone na jej terenie.


Od 2007 roku Wnioskodawca przygotowuje projekt Poprawa stanu ... do realizacji i dofinansowania z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania Odnowa i rozwój wsi. Przedmiotem tego zadania będzie remont sali wiejskiej w D. i S. oraz przebudowa sali wiejskiej w L. G..


Dotychczas Gmina poniosła koszty związane z wykonaniem dokumentacji technicznej, czyli dokonała zapłaty wydatku za usługę wraz z podatkiem VAT. Z tytułu tego wydatku Gmina jako końcowy odbiorca usługi nie odliczyła podatku VAT.

W wyniku realizacji przedmiotowego zadania gmina ponosić będzie wydatki związane z wykonaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie: remontu i przebudowy świetlic wiejskich obejmujące w szczególności roboty:

  • rozbiórkowe,
  • murarskie,
  • tynkarskie,
  • malarskie,
  • dekarskie oraz,
  • instalacyjne (elektryczne, sanitarne i C.O.).


W związku z realizacją inwestycji Gmina nie przewiduje zawierania odpłatnych umów cywilno prawnych.

Po realizacji inwestycji sale wiejskie stanowić będą nadal własność gminy i nie zostaną przekazane w zarząd innej jednostce w formie odpłatnego użytkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie mogła obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na to, że planowana inwestycja posiada specyfikę użyteczności publicznej, czynności opodatkowane nie wystąpią, czyli nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z realizacją inwestycji.

Oznacza to, że zakup towarów i usług związanych z realizacją planowanej inwestycji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego też z powodu braku możliwości prawnych Gmina nie może odzyskać w żaden sposób podatku naliczonego VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 tejże ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Są to zatem zadania dotyczące interesu powszechnego i wiążą się z korzyścią ogółu lub znacznej części mieszkańców gminy.

Zgodnie z opisem zawartym we wniosku Zainteresowany będąc jednostką samorządu terytorialnego zobligowany jest do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Jednym z zadań własnych gminy jest utrzymanie należących do zasobów gminy, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Takimi obiektami są sale wiejskie położone na terenie gminy. Realizowany obiekt dotyczy sali wiejskiej w L.G., D. i S.. Po realizacji inwestycji obiekty będą nadal stanowić własność gminy i nie będą oddane w zarząd innej jednostce w formie odpłatnego użytkowania.


Uwzględniając treść art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, stwierdzić należy, iż realizacja projektu o charakterze użyteczności publicznej stanowi zadanie własne gminy i nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. Brak tego ostatniego uniemożliwia obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przytoczony przepis art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi o prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego. W obowiązującym kształcie ustawy brak innych regulacji prawnych o podobnym charakterze. Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 powołanego już rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów dotyczy bowiem zakupów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a ponadto obwarowany jest szeregiem warunków, które podatnik winien spełnić.

Z wniosku nie wynika, aby Gmina finansowała wydatki ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia.

Reasumując należy stwierdzić, iż przedmiotowy projekt Poprawa stanu technicznego świetlic wiejskich w L.G., D., S. wpisany jest w zakres zadań własnych Gminy, wynikających z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, czyli czynności zwolnionych od podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji tejże inwestycji. Na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług Gmina nie ma również innych możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu