POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-42-1-GK/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.04.2005, sygn. PP/443-42-1-GK/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 23 marca 2005 r. ( złożonym w tut. Urzędzie dnia 23 marca 2005r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

W listopadzie 2004 r. Spółka nabyła usługę na ruchomym majątku rzeczowym od kontrahenta niemieckiego. Spółka podała dla tej transakcji numer, pod którym jest zidentyfikowana dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka rozpoznała obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowej transakcji, kierując się postanowieniami art. 27 ust. 2 pkt 3 i art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą". Transakcja została rozliczona w deklaracji dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc listopad 2004 r. W miesiącu marcu 2005 r. Spółka otrzymała notę korygującą od kontrahenta niemieckiego powodującą zmniejszenie wartości wykonanej usługi.

Spółka zadała pytanie:

W jaki Sposób należy rozliczyć fakturę korygującą, dokumentującą udzielenie rabatu, otrzymaną od kontrahenta niemieckiego - czy poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc listopad 2004 r. czy też rozliczyć transakcję w deklaracji podatkowej za miesiąc marzec 2005 r.?

Spółka przedstawiła stanowisko, iż należy dokonać korekty deklaracji podatkowej dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc listopad 2004 r.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie, m.in. kwota podatku należnego od importu usług. Zatem najpierw musi zostać rozpoznany obowiązek podatkowy z tytułu importu usług. Dopiero ta kwota może stać się kwotą podatku naliczonego. Z powyższego wynika, iż podatek naliczony jest wtórny w stosunku do podatku należnego.

Natomiast na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku m.in. importu usług, wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Zgodnie z § 28 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) - zwanym dalej "rozporządzeniem", przepisy m.in. § 16-20 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, czyli do faktur wewnętrznych wystawionych w związku z importem usług.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż w przepisach rozporządzenia nie uregulowano sytuacji, w których nabywca towaru po otrzymaniu faktury korygującej dokumentującej zmniejszenie wartości dostawy (np. w przypadku udzielenia rabatu) jest zobowiązany lub uprawniony do zmniejszenia kwoty podatku należnego. Jednakże biorąc pod uwagę, iż w przypadku importu usług, kwota podatku naliczonego jest kwotą podatku należnego (co zaznaczono na wstępie), należy uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym znajdą zastosowanie zasady ogólne dotyczące sposobu dokumentowania oraz obowiązków i praw podatników w przypadku, gdy po transakcji udzielono rabatu obniżającego wartość tej transakcji. W opinii tut. organu podatkowego, nie bez znaczenia pozostaje ogólna zasada funkcjonowania podatku od towarów i usług, która wiąże prawo do odliczenia podatku naliczonego z wcześniejszym powstaniem obowiązku podatkowego u dostawcy (w tym przypadku zarówno kwota podatku należnego jak i naliczonego jest rozliczana przez Spółkę). Dlatego też należy zastosować przepisy rozporządzenia dotyczące korekt faktur VAT.

Zgodnie z przepisami § 19 ust. 5 rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 14 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Z powyższego stanu prawnego wynika, iż w przypadku otrzymania dokumentów korygujących dotyczących importu usług, należy wystawić fakturę wewnętrzną korygującą do wcześniejszej faktury wewnętrznej dokumentującej import tych usług. W analizowanym przypadku Spółka jest obowiązana do zmniejszenia zarówno kwoty podatku należnego, jak i kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała dokumenty korygujące i niezbędnym jest wystawienie faktury wewnętrznej - korekty.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny stanowisko Spółki nie zasługuje na aprobatę, a podatek wynikający z wystawionych faktur wewnętrznych korygujących winien być rozliczony w rozliczeniu za miesiąc, w którym Spółka otrzyma dokumenty korygujące od kontrahenta.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie i sposobie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Opolski Urząd Skarbowy