
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach, po rozpatrzeniu wniosku znak: FP. I 3160/193/2006 z dnia 11.12.2006 r. (data wpływu 14.12.2006 r.) Starostwa Powiatowego w Starachowicach, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w kwestii:
zainstalowania kasy fiskalnej w związku z pobieranymi wpłatami za wydawane dzienniki budowy oraz zastosowania właściwej stawki podatku VAT do tych wpłat, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika - jest prawidłowe.
Pismem znak: FP. I 3160/193/2006 z dnia 11.12.2006 r. Starostwo Powiatowe w Starachowicach zwróciło się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej zastosowania stawki podatku od towarów i usług, jak również zainstalowania kasy fiskalnej, w związku ze zwrotem kosztów związanych z przygotowaniem dzienników budowy, które są urzędowym dokumentem przebiegu robót budowlanych, a mianowicie o odpowiedź na pytanie, czy powinien być doliczany 22% podatek VAT do dzienników budowy, w przypadku gdy nie jest to sprzedaż towaru, tylko zwrot kosztów związanych z ich przygotowaniem, oraz czy wpłaty za dzienniki budowy powinny być rejestrowane przez kasę fiskalną.
Starostwo Powiatowe w Starachowicach przedstawiło następujący stan faktyczny.
Dziennik budowy jest przeznaczony do rejestracji, w formie wpisów, przebiegu robót budowlanych oraz wszystkich zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku ich wykonywania. Inwestor występuje do organu, który wydał decyzję o pozwoleniu na budowę, o wydanie dziennika budowy. Organ natomiast ma obowiązek wydania dziennika budowy w terminie 3 dni od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna, za zwrotem kosztów związanych z jego przygotowaniem, co wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, rozdz. 2 § 4 pkt 2 (Dz. U. Nr 108, poz. 953 ze zmianami). Na podstawie art. 45 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 156, poz. 1118) dziennik budowy stanowi urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót i jest wydawany odpłatnie przez właściwy organ. W przedmiotowej sprawie organem tym jest Organem Wydział Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w Starostwie Powiatowym w Starachowicach.
Dotychczas Starostwo Powiatowe w Starachowicach doliczało do kosztów przygotowania dzienników budowy podatek, który był odprowadzany do Urzędu Skarbowego w Starachowicach. Koszt netto dziennika budowy w tym przypadku był zwrotem kosztów związanych z jego przygotowaniem .
W ocenie Starostwa Powiatowego, w powyższej sprawie nie znajdują zastosowania przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), gdyż są to usługi administracyjne nałożone na Starostwo odrębnymi przepisami prawa i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dziennik budowy jest urzędowym dokumentem, który jest wydawany za zwrotem kosztów związanych z jego przygotowaniem i nie jest zaliczany do towarów ani do usług.
Nadto, na potwierdzenie swojej tezy przywołano art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W związku z powołanymi wyżej przepisami ustawy o podatku VAT Starostwo Powiatowe uważa, że wpłaty z tytułu wydawanych dzienników budowy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz wpłaty nie powinny być rejestrowane przez kasę fiskalną.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższej definicji wynika, że organy oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatników, gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań lub gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rozstrzygnięcie, czy dana czynność stanowi realizację zadania nałożonego przepisami prawa, dla wypełnienia których organ czy też urząd zostały powołane, będzie następować przede wszystkim w oparciu o prawo ustrojowe, tj. przepisy powołujące dany organ (urząd) i określające zakres jego działania.
W/w wymienione czynności urzędowe dotyczące zwrotu kosztów związanych z przygotowaniem dzienników budowy nie są świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych, a więc z tytułu ich wykonywania Starostwo Powiatowe nie jest podatnikiem podatku VAT, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Ponadto, zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 243, poz. 1768) w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375) do dnia 30 czerwca 2007 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, a więc między innymi zgodnie z poz. 29 tego załącznika usługi objęte symbolem PKWiU ex75 - usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. W związku z powyższym należności za zwrot kosztów związanych z przygotowaniem dzienników budowy nie podlegają ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej.
