
Temat interpretacji
W przedmiotowym wniosku Spółka podała, że jest podmiotem zagranicznym posiadającym siedzibę we Włoszech, zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług na terenie Polski w tym
docelów transakcji wewnątrzwspólnotowych. W ramach prowadzonej działalności na terenie RP dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (anten, głośników, przewodów antenowych montowanych w pojazdach mechanicznych) na rzecz podmiotów posiadających siedziby na terytorium państw członkowskich innych niż Polska.
Przewóz przedmiotowych towarów Spółka zamierza zlecać przewoźnikowi - firmom polskim. Miejscem rozpoczęcia transportu jest Polska , towary transportowane są do nabywców na terenie Niemiec i Holandii.
Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście stwierdza, co następuje.
Istotne w przedmiotowej sprawie jest ustalenie, czy czynności polegające na świadczeniu usług transportu towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów świadczonych na rzecz Spółki przez firmy polskie (w sytuacji gdy
nabywca usługi podał świadczącemu usługę numer NIP dla potrzeb VAT) podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.
Powyższe ma istotne znaczenie dla uznania prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem przedmiotowych usług. Zgodnie bowiem z brzmieniem par. 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów (Dz. U. nr 97 poz. 970 z późn. zmn.) w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. W oparciu o art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U nr 54 poz. 535 ze zmn.) w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się
transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości , z zastrzeżeniem art. 28. Jest to przepis ogólny, zatem stosowany w przypadku gdy żaden przepis szczególny nie określa inaczej miejsca świadczenia usług.
Przepisem szczególnym, który znajduje zastosowanie w przedmiotowej sprawie jest art. 28 ust. 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. W/g postanowień ust.3 w/w artykułu, przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa
członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
A zatem, w przypadku, gdy nabywca usługi poda firmie polskiej świadczącej wewnatrzwspólnotową usługę transportu towarów wyłącznie numer NIP nadany dla potrzeb rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług w Polsce, miejscem jej świadczenia (opodatkowania) jest Polska ( miejsce gdzie transport towarów się rozpoczyna). Natomiast w przypadku podania numeru, pod którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Toteż w przedmiotowej sprawie, usługa transportowa podlega opodatkowaniu na terytorium UE w kraju innym niż Polska. Zatem należałoby przychylić się do stanowiska nabywcy w kwestii zasadności
opodatkowania przez kontrahentów Spółki podatkiem od towarów i usług przedmiotowej usługi jedynie w przypadku gdy nie został podany numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium UE w kraju innym niż Polska. Jednocześnie odnosząc się do kwestii zasadności odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem przedmiotowych usług , należy podkreślić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych , podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony , z zastrzeżeniem art. 119 ust. 4, art. 120 i ust. 17 i 19 oraz art. 124. W zakresie prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dokumentujących zakup przedmiotowych usług, odliczenie to następuje stosownie do wymogów zawartych w tym przepisie tj. wykorzystania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wykonywane przez Spółkę czynności (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów) należy zaliczyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem , istnieją podstawy do odliczenia przez Podatnika podatku naliczonego związanego z przedmiotowym zakupem. Na marginesie należy dodać, że prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony może zostać spełnione w określonych okresach czasu, ustanowionych w art. 86 ust. 10 - 13 ustawy.
Podsumowując przedstawioną analizę stanu faktycznego i stanu prawnego należy stwierdzić, że w przypadku gdy Spółka nie podała świadczącemu usługę transportową (firmie polskiej) numeru , pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, Spółce przysługuje co do zasady prawo do obniżenia podatku naliczonego o podatek naliczony przy nabyciu w/w usług. Jednocześnie prawo takie nie przysługuje w odniesieniu do przypadku, gdy
w/w numer identyfikujący został przez Spółkę podany.
