INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - Interpretacja - ITPP1/443-777/08/JJ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.11.2008, sygn. ITPP1/443-777/08/JJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008 r. ( data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy przez spółkę cywilną protez dentystycznych jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania dostawy przez spółkę cywilną protez dentystycznych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wspólnikami trzyosobowej spółki cywilnej są technicy dentystyczni. Spółka zajmuje się dostawą protez dentystycznych wytwarzanych przez wspólników i nie zatrudnia pracowników. Odbiorcami protez są lekarze stomatolodzy prowadzący działalność w formie indywidualnej praktyki lub spółek medycznych. Spółka zgodnie z regulacją zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług stosuje zwolnienie od opodatkowania na dostawę wykonywanych przez wspólników protez dentystycznych.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie.


Czy zastosowane przez Spółkę zwolnienie dla dostawy protez dentystycznych jest prawidłowe...


Zdaniem Spółki zastosowane zwolnienie na dostawę protez dentystycznych jest prawidłowe, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem zwolnieniu podlega dostawa protez dentystycznych dokonywana przez techników dentystycznych. Spółka stwierdza, iż treść powołanego przepisu nie stanowi, że prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wyklucza zastosowanie tego zwolnienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za nieprawidłowe.


Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Co do zasady stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Zatem powyższe zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do dostaw dokonywanych przez osoby fizyczne, które są dentystami lub technikami dentystycznymi i mają uprawnienia do wykonywania zawodu. Zastosowanie przez ustawodawcę normy prawnej o charakterze przedmiotowo-podmiotowym wskazuje w sposób oczywisty, że zamiarem jego było podmiotowe ograniczenie zakresu stosowania określonego w tym przepisie zwolnienia przedmiotowego (usługi świadczone przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów) do podmiotów w nim ściśle wskazanych, tj. techników dentystycznych i dentystów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wspólnikami trzyosobowej spółki cywilnej są technicy dentystyczni. Spółka zajmuje się dostawą protez dentystycznych wytwarzanych przez wspólników i nie zatrudnia nie zatrudnia pracowników. Odbiorcami protez są lekarze stomatolodzy prowadzący w formie indywidualnej praktyki lub spółek medycznych. Wprowadzona do ustawy w dniu 1 stycznia 2008 r. regulacja zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 14 powołanej ustawy ma zastosowanie wyłącznie do usług świadczonych przez osoby fizyczne, które są dentystami lub technikami dentystycznymi i mają uprawnienia do wykonywania zawodu.

A zatem dokonywana przez spółkę cywilną dostawa protez dentystycznych nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w powołanym przepisie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Istota interpretacji

Czy zastosowane przez Spółkę zwolnienie dla dostawy protez dentystycznych jest prawidłowe?

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy