stawka podatku VAT dla usług dostarczania wody dla członków spółki W. - Interpretacja - IBPP4/443-587/09/AZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.07.2009, sygn. IBPP4/443-587/09/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

stawka podatku VAT dla usług dostarczania wody dla członków spółki W.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009r. (data wpływu 4 czerwca 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2009r. (data wpływu 23 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług dostarczania wody dla członków spółki W. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług dostarczania wody dla członków spółki W.. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2009r. (data wpływu 23 lipca 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-587/09/AZ z dnia 14 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka W. prowadzi swoją działalność polegającą na usługach związanych z dostawą wody za pośrednictwem własnej sieci wodociągowej dla członków Spółki W. oraz pozostałych odbiorców. Spółka ma 123 członków oraz ponad 300 pozostałych odbiorców wody. Spółka W. działa na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 roku Prawo wodne, statutu zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie Członków Spółki. Nadzór nad Spółką Wodną pełni Starosta. Spółka prowadzi działalność statutową, a powstały zysk przekazywany jest na cele statutowe. Jest zarejestrowana w Katastrze Wodnym.

W dniu 28 marca 2009r. odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Spółki, na którym podjęto uchwałę w sprawie należności za dostarczoną wodę w roku 2009, ustalając po raz pierwszy dwie należności za wodę: dla członków spółki cenę + należny podatek VAT oraz dla pozostałych odbiorców cenę + należny podatek VAT. Uchwała ta została wysłana do Starosty celem uprawomocnienia. Niestety uchwała została zakwestionowana w zakresie ceny wody dla członków spółki, jako niezgodna z prawem.

Starosta powołał się na ustawę z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, załącznik nr 4 PKWiU 91 usługi świadczone przez organizację członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznegoo nadanie PKWiU prowadzonej działalności. Wnioskodawca otrzymał stosowną decyzję, że usługi przez nią prowadzone mieszczą się w grupowaniu PKWiU 41.00.20-00.00. Zgodnie z tym numerem usługi w ustawie o VAT mieszczą się w kategorii do której ma zastosowanie naliczanie 7% podatku VAT. Usługa ta nie dzieli działalności prowadzonej dla członków Spółki oraz pozostałych odbiorców. Po odwołaniu od otrzymanej decyzji Starosta podtrzymał swoje stanowisko, ze usługi w zakresie dostawy wody dla członków Spółki nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony o następujące informacje:

Celem statutowym Spółki jest rozbudowa, modernizacja, utrzymanie i eksploatacja urządzeń wodociągowych, uzdatnianie w stacji uzdatniania pobranej z ujęcia wody, racjonalna gospodarka wodą, zaopatrzenie gospodarstw domowych i innych odbiorców w wodę.

Zróżnicowana należność za wodę dla członków Spółki i dla pozostałych odbiorców po raz pierwszy została uchwalona przez Walne Zgromadzenie Członków na obecny rok budżetowy. Opłata dla pozostałych odbiorców jest wyższa. W latach 80-tych ubiegłego wieku, członkowie budowali wodociąg i obowiązkowo wpłacali jednorazową składkę członkowską. Członkowie według statutu mają więcej obowiązków aniżeli pozostali odbiorcy. Przy założeniu Spółki W., a także w czasie realizacji inwestycji w okresie od 1984r. do 1988r. wszystkie osoby przyjmowane były jako członkowie Spółki W., po wpłaceniu jednorazowej składki członkowskiej na tzw. fundusz zapasowy.

Niezależnie od zapłaty za dostawę wody, Spółka W. pobiera od swych członków miesięczną składkę członkowską w wysokości 2 zł zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków. Składka przeznaczona jest na cele statusowe Spółki W..

Pobierana opłata za wodę jest zapłatą za świadczenie usług uzdatniania i dostawy wody w oparciu o zużycie na podstawie odczytu wodomierza. Zarówno z członkami jak i pozostałymi odbiorcami Spółka zawarła umowy na dostawę wody. Umowa o dostawę wody określa prawa i obowiązki stron. Dostawę wody Spółka dokumentuje fakturami VAT.

Swoją działalność Spółka W. prowadzi w oparciu o pozwolenie Wodno-Prawne Starosty z dnia 7 lipca 2008r na pobór wody z ujęcia powierzchniowego na potoku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy za dostarczaną wodę dla członków Spółki W. należy stosować 7% podatek VAT czy usługa ta w tym przypadku podlega zwolnieniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, dostarczanie wody dla członków i pozostałych odbiorców wody jest świadczeniem usług i należy je opodatkować 7% podatkiem VAT, stosując PKWiU 41.00-20.00.00.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu, za które wypłacane jest wynagrodzenie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku w wysokości 7%, 3% 0% oraz zwolnienia od podatku wyszczególnione w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.) dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.

Art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przewiduje zwolnienie przedmiotowe od podatku w stosunku do usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 10 tego załącznika wymieniono symbol PKWiU 91- usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Powyższe oznacza, iż o opodatkowaniu usługi podatkiem VAT, daną stawką podatku (lub jej zwolnieniem od podatku) decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w myśl z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009r. Natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Organy podatkowe nie są uprawnione do zaklasyfikowania, czy też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.), spółki wodne, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz związki wałowe są formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne i mają na celu zaspokajanie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami. W myśl ust. 2 powołanego przepisu, spółki wodne, zapewniając zaspokojenie potrzeb zrzeszonych w nich osób w dziedzinie gospodarowania wodami, mogą podejmować prowadzenie działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto. Osiągnięty zysk netto przeznacza się wyłącznie na cele statutowe spółki W..

Spółki wodne mogą być tworzone w szczególności do wykonywania, utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń służących do:

  1. zapewnienia wody dla ludności, w tym uzdatniania i dostarczania wody;
  2. ochrony wód przed zanieczyszczeniem, w tym odprowadzania i oczyszczania ścieków;
  3. ochrony przed powodzią;
  4. melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych;
  5. wykorzystywania wody do celów przeciwpożarowych;
  6. utrzymywania wód.

Do prowadzenia działalności, o której mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 8-10 i 12 oraz przepisy wydane na podstawie art. 11 i 13 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (art. 164 ust. 4).

Stosownie do treści art. 165 ust. 1 ww. ustawy, utworzenie spółki W. następuje w drodze porozumienia co najmniej 3 osób fizycznych lub prawnych, zawartego w formie pisemnej. Do utworzenia spółki W. wymagane jest m. in. jak wynika z ust. 2 ww. przepisu uchwalenie statutu spółki przez osoby zainteresowane utworzeniem spółki. Zgodnie natomiast z art. 165 ust. 3 ustawy Prawo wodne, starosta właściwy miejscowo dla siedziby spółki W. zatwierdza statut spółki w drodze decyzji; w przypadku niezgodności statutu z prawem starosta wzywa do usunięcia niezgodności statutu z prawem w określonym terminie, a jeżeli niezgodności nie zostaną usunięte - odmawia, w drodze decyzji, jego zatwierdzenia. Spółka W. jak stanowi ust. 4 cyt. przepisu nabywa osobowość prawną z chwilą uprawomocnienia się decyzji starosty o zatwierdzeniu statutu.

Zgodnie z art. 170 ust. 1 ww. ustawy, członek spółki W. jest obowiązany do wnoszenia składek i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń, niezbędnych do wykonywania statutowych zadań spółki. A w myśl art. 173 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, do walnego zgromadzenia należy uchwalanie wysokości składek i innych świadczeń na rzecz spółki. Nadzór i kontrolę nad działalnością spółek wodnych jak wynika z art. 178 ww. ustawy sprawuje starosta.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka W. prowadzi działalność polegającą na uzdatnianiu i dostarczaniu wody na rzecz członków Spółki i innych odbiorców. Dostawa wody prowadzona jest na podstawie zawartych umów, za wynagrodzeniem, którego wysokość zależna jest od zużycia wody. Umowa o dostawę wody określa prawa i obowiązki stron. Dostawę wody Spółka dokumentuje fakturami VAT.

Ponadto w treści wniosku wskazano, iż usługi prowadzone przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 41.00.20-00.00. Usługi te zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, jako usługi w zakresie rozprowadzania wody wymienione w poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 7 %, opodatkowane są stawką w wysokości 7 %.

W świetle powyższych przepisów, zdaniem tut. organu nie budzi wątpliwości, iż dostawa wody jest usługą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, czyli czynnością podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem. Usługa ta podlega opodatkowaniu także wtedy gdy wykonuje ją Spółka W. podmiot tworzony w celach niezarobkowych. Spółki Wodne, na podstawie cytowanego powyżej art. 164 ust. 2 Prawa Wodnego, mogą prowadzić działalność gospodarczą, aczkolwiek z tym ograniczeniem, że uzyskany dochód służy realizacji celów statutowych. Zgodnie z powołanym już art. 15 ust. 1 ustawy o VAT każdy podmiot, wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług, jest uznany za podatnika.

Wskazać tu również należy przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, stosownie do którego nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Wynika stąd wprost, że w określonych warunkach nawet nieodpłatne świadczenie usług na rzecz członków spółki W. skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, co podmiot świadczący te usługi czyni podatnikiem.

Spółki wodne nie są podmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług. Jednakże w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy o VAT określającego usługi zwolnione z podatku (zwolnienie przedmiotowe), wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) o symbolu PKWiU 91.

Z powyższego wynika, że czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych wyłącznie do grupowania PKWiU 91, które nie są odrębnie klasyfikowane w innym grupowaniu PKWiU. Natomiast usługi, świadczone przez ww. organizacje, które nie są usługami statutowymi lub mieszczą się w odrębnej klasyfikacji PKWiU, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż zwolnienie, o którym stanowi powołany art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ich nie obejmuje.

Zatem w przypadku gdy składki członkowskie są odpłatnością za dostawę towarów lub usługi świadczone na rzecz jego członków podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią wówczas opłatę za korzystanie z konkretnej rzeczy. Jeżeli natomiast taki bezpośredni związek nie istnieje a składki członkowskie przeznaczone są na potrzeby związane z utrzymaniem samego Zarządu, z jego bieżącą działalnością i realizowaniem jego celów statutowych wówczas nie są opodatkowane podatkiem VAT.

Powyższej kwestii opodatkowania usług świadczonych przez organizacje niezarobkowe nie można rozpatrywać w oderwaniu od przepisów prawa wspólnotowego. Zgodnie z art. 2 pkt 1 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania, opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej podlega dostawa towarów lub usług świadczona odpłatnie na terytorium kraju przez podatnika, który jako taki występuje. Z kolei w myśl art. 13 (A) (1) (I) nie naruszając innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają z podatku na warunkach, które określają w celu zapewnienia prawidłowego i prostego zastosowania takich zwolnień, jak również, aby zapobiec oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania i nadużyciom, świadczenie usług i dostawy towarów ściśle z nimi związanych na rzecz ich członków we wspólnym interesie w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem przez organizacje nie mające celu zarobkowego, mające cele natury politycznej, związkowej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej, lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie doprowadzi do zakłócenia konkurencji.

Ideą wprowadzenia tego zwolnienia było umożliwienie korzystania ze zwolnienia od VAT organizacjom (np. stowarzyszeniom, związkom zawodowym, organizacjom branżowym) wykonującym czynności na rzecz swoich członków w ramach swych statutowych zadań i w związku ze składką uiszczaną przez członków tych organizacji. Natura usług świadczonych przez takie organizacje może przemawiać za ich opodatkowaniem. Prawodawca wspólnotowy postanowił jednak zwolnić od opodatkowania świadczenie usług wykonywane przez różne podmioty na rzecz swoich członków, w sytuacji gdy wynagrodzeniem świadczącego jest składka członkowska. Zakres zwolnienia ograniczony jest do organizacji nienastawionych na osiąganie zysku mających cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej. Zwolnienie od VAT przewidziane we wskazanym przepisie ma zastosowanie, o ile nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

W przedmiotowej sprawie nie może znaleźć zastosowania wskazane powyżej zwolnienie, bowiem dotyczy ono wyłącznie składek członkowskich przeznaczonych na potrzeby związane z utrzymaniem organizacji lub stowarzyszenia, a składka ta nie stanowi opłaty za świadczenie konkretnej usługi. Sama okoliczność, że Spółka W. z czynności sklasyfikowanej jako usługa, czyni swój cel statutowy nie może przesądzać o zwolnieniu tej czynności z opodatkowania. Dla oceny charakteru dokonywanych przez członków Spółki W. wpłat istotne są nie tylko zapisy statutowe, ale też rzeczywiste relacje między tymi wpłatami, a działaniami Spółki W..

Czynnikiem decydującym o tym, że mamy do czynienia z wynagrodzeniem za dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usługi (a nie tylko z przekazanym świadczeniem pieniężnym) jest określenie, czy wynagrodzenie było należne z tytułu danego świadczenia. Dlatego należy ustalić, czy pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów lub wykonaną usługą) istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Z treści wniosku wynika, wysokość opłat wnoszonych na rzecz Spółki ściśle związana jest z ilością zużytej wody, a więc z zakresem świadczeń ze strony Spółki na rzecz jej członków. Pobierana opłata za wodę jest zapłatą za świadczenie usług uzdatniania i dostawy wody w oparciu o zużycie na podstawie odczytu wodomierza. Opłata o wysokości, której decyduje zakres świadczenia nie może być zatem uznana za składkę członkowską.

Ponadto jak wskazuje Wnioskodawca, pobierana opłata za dostawę wody nie stanowi składki wnoszonej na rzecz Spółki W.. Niezależnie od zapłaty za dostawę wody, Spółka W. pobiera od swych członków miesięczną składkę członkowską w wysokości 2 zł zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków. Składka przeznaczona jest na cele statusowe Spółki W..

Zawarcie umów zarówno z członkami jak i pozostałymi odbiorcami na dostawę wody, w których określono prawa i obowiązki stron, potwierdza, iż opłaty przewidziane w umowie są należnościami za świadczenie usług dostawy wody. Należy również zaznaczyć, iż jak wskazano wcześniej do prowadzenia przez Spółki Wodne działalności zapewnienia wody dla ludności, w tym uzdatniania i dostarczania wody, stosuje się odpowiednio przepisy art. 8-10 i 12 oraz przepisy wydane na podstawie art. 11 i 13 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (art. 164 ust. 4 Prawa Wodnego). Przepisy te wskazują m.in. na konsekwencje prawne jakie ponosi odbiorca wody w razie nie przestrzegania określonych zasad, np. odcięcie dostawy wody w razie nie uiszczenia opłaty za pełne dwa okresy obrachunkowe. Nie dokonanie zapłaty za dostawę wody nie pozostaje więc bez skutków prawnych, co potwierdza związek uiszczanych opłat z zakresem świadczenia usługi. Z drugiej zaś strony przepisy te zobowiązują przedsiębiorstwo wodociągowe, które odcięło dostawę wody do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody. Stosunek zobowiązaniowy pomiędzy stronami wynikający z przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu wodę, a wskazanych do stosowania przez Spółki Wodne wprost w ustawie Prawo Wodne potwierdza istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą.

Z uwagi więc na ewidentny i bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem, w świetle definicji usługi zawartej w ustawie o VAT należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie mamy doczynienia niewątpliwie z usługą dostarczania wody przez Spółkę wodną na rzecz osób fizycznych będących jej członkami.

Skoro opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi dostarczania wody podlega opodatkowaniu. Usługi świadczone przez Spółkę wodną nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie w związku ze składką uiszczaną przez członków tych organizacji. W przedmiotowej sprawie bowiem występuje bezpośredni związek pomiędzy wysokością opłaty ponoszoną przez członków Spółki W. za dostarczoną wodę, a wartością otrzymanych przez nich świadczeń co wyklucza uznanie tej opłaty za składkę członkowską. W konsekwencji opłata ta nie może zostać uznana za składkę do wnoszenia której zobowiązani są członkowie Spółki na podstawi art. 170 ust. 1 ustawy Prawo wodne, która wynika z przystąpienia do Spółki W. i przeznaczona jest na potrzeby związane z utrzymaniem Spółki W. i zrealizowaniem celów statutowych.

Należy również, podkreślić, iż przedmiotem niniejszego zwolnienia jest faktyczne zwolnienie z opodatkowania czynności wykonywanych przez różnego rodzaju stowarzyszenia i podobne organizacje wyłącznie na rzecz swoich członków w warunkach, które wykluczają konkurencję tych czynności z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej przez innych podatników. Nie może zatem wystąpić sytuacja, w której świadczenie tych samych usług przez podmiot niebędący Spółką wodną podlega opodatkowaniu stawką 7%, a świadczonych przez Spółkę wodną w ramach działalności statutowej będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Sytuacja taka zakłóciłaby równość i powszechność opodatkowania podatkiem VAT, a także zasady konkurencji.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie pobierana opłata za wodę jest zapłatą za świadczenie usług przez spółkę wodną na rzecz jej członków. Usługa ta powinna być zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowana stawką 7% jako wymieniona w załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 138, tj. usługi w zakresie rozprowadzania wody.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach