
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 9 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy następujące usługi w zakresie:
1.Usług doradczych technicznych, naukowych i specjalistycznych,
2.Działalności twórczej obejmującej badania naukowe lub prace rozwojowe.
W przyszłości planuje Pan poszerzyć zakres działalności o:
3.Pośrednictwa komercyjnego, pośrednictwo w interesach.
Forma obecnego opodatkowania w Pana firmie to stawki podatku na zasadach ogólnych. Forma ta towarzyszy Panu od początku prowadzenia działalności gospodarczej. Z uwagi na zakres prowadzonej działalności i jej powtarzalność chce Pan zmienić formę opodatkowania z zasad ogólnych na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, począwszy od stycznia 2026 r.
W celu doprecyzowania zakresu świadczonych usług, poniżej opis czynności wykonywanych w ramach działalności.
Pkt 1
Przeważająca działalność określona PKD 2025 – 74.99.Z (PKD 2007 – 74.90.Z) – „Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”. W ramach tej działalności wykonywane są następujące czynności:
·ustalanie parametrów technicznych i wytycznych w projektach, w szczególności opracowanie dokumentacji technicznej, określenie wymagań technicznych, ustalenie specyfikacji produktów lub usług,
·konsultacje na temat wykorzystania potencjalnych wyników badań naukowych, w szczególności specjalistyczna analiza wyników badań naukowych, opracowanie rekomendacji dotyczących ich zastosowania, wsparcie w procesie wdrażania nowych technik i technologii,
·konsultacje techniczne w zakresie użycia odpowiednich usług oraz materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania, w szczególności specjalistyczna pomoc w wyborze odpowiednich usług i materiałów, optymalizacja procesów technicznych i technologicznych.
Zakres powyższy, w Pana ocenie, można klasyfikować pod symbolem PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Pkt 2
Druga przeważająca działalność określona PKD 2025 72.10.Z (PKD 2007 – 72.19.Z) – „Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych”. W ramach tej działalności wykonywane są następujące czynności:
·prace w celu wytworzenia nowych lub udoskonalania istniejących produktów, urządzeń, usług, technologii, systemów etc.,
·zaprojektowanie i wytworzenie nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów w postaci, np. innowacyjnych rozwiązań, zoptymalizowanych procesów wytwórczych,
·prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań w danym przedsiębiorstwie lub innej instytucji,
·prace naukowe badawczo-rozwojowe mające na celu opracowanie i wdrożenie produkcji nowych produktów,
·prace naukowe badawczo-rozwojowe mające na celu innowację produktową lub procesową,
·prace oraz raporty z przeprowadzonych prac, badań naukowych, w tym raporty z przeprowadzonych prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie techniki, w szczególności produktów powstających w procesie ekstruzji lub wtrysku.
Zakres powyższy, w Pana ocenie, można klasyfikować pod symbolem PKWiU 72.19.29.0 – Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie techniki i technologii, z wyłączeniem biotechnologii oraz pod symbolem PKWiU 72.19.50.0 – Oryginały prac w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, z wyłączeniem biotechnologii.
Planowane jest poszerzenie działalności gospodarczej o czynności opisane poniżej:
Pkt 3
Planowany zakres określa PKD 2025 74.99.Z (PKD 2007 – 74.90.Z) – „Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”. W ramach tej działalności będą wykonywane następujące czynności:
·oferowanie usług obecnym i potencjalnym kontrahentom – poszukiwanie i pozyskiwanie klientów, informowanie o oferowanych usługach,
·negocjowanie warunków umów i współpracy – ustalanie warunków współpracy między stronami transakcji, w tym cen, terminów płatności, usług dodatkowych,
·organizacja działań sprzedażowych – planowanie i realizacja działań mających na celu zwiększenie sprzedaży,
·organizacja spotkań – ustalanie terminu, miejsca i uczestników spotkań biznesowych,
·aktywny udział w spotkaniach biznesowych – reprezentowanie klienta, prezentacja oferty, negocjacje warunków współpracy,
·przedstawienie umów kontrahentom – przedstawienie warunków umowy, uzyskanie podpisów od kontrahentów,
·udzielenie informacji dotyczących cen i warunków, nadzór nad realizacją umów – udzielanie informacji o cenie, terminach płatności, warunkach realizacji umowy,
·nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z kontrahentami – budowanie relacji z kontrahentami, prowadzenie działań w celu utrzymania ich zaufania.
Zakres powyższy, w Pana ocenie, można klasyfikować pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że działalność gospodarczą prowadzi od 2 lutego 2018 r.
Złoży Pan oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyska Pan pierwszy w 2026 r. przychód z działalności gospodarczej.
Prowadzona działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 powyższej ustawy. Zachowane będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
Wykonywane przez Pana usługi nie są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta, za co otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie. Każdy z elementów świadczonych usług rozliczany jest osobno. Dotyczy to
1.Usług doradczych technicznych, naukowych i specjalistycznych,
2.Działalności twórczej obejmującej badania naukowe lub prace rozwojowe.
Każda z usług obejmuje inny zakres podejmowanych czynności.
Na fakturach wystawionych dla kontrahentów wyodrębnione jest wynagrodzenie za usługi według poszczególnych klasyfikacji PKWiU, usługi są opisane. Każdy z elementów jest opisywany np.:
·Usługi doradcze techniczne, naukowe i specjalistyczne – na fakturze – Doradztwo techniczne,
·Działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe – na fakturze – Usługi naukowe badawczo-rozwojowe.
Od 2026 r. przy każdej z usług będzie Pan podawać klasyfikację PKWiU.
Będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy.
Pytania
1.Czy przychody ze świadczenia opisanej usługi „1. Usług doradczych technicznych, naukowych i specjalistycznych” PKD 2025 74.99.Z (PKD 2007 – 74.90.Z), PKWiU 74.90.19.0, mogą począwszy od 2026 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2.Czy przychody ze świadczenia opisanej usługi „2. Działalności twórczej obejmującej badania naukowe lub prace rozwojowe” PKD 2025 72.10.Z (PKD 2007 – 72.19.Z), PKWiU 72.19.29.0, PKWiU 72.19.50.0, mogą począwszy od 2026 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5 % przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5 % przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
3.Czy przychody ze świadczenia opisanej usługi „3. Pośrednictwa komercyjnego, pośrednictwo w interesach” PKD 2025 74.99.Z (PKD 2007 – 74.90.Z), PKWiU 74.90.12.0, mogą począwszy od 2026 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
W Pana ocenie, przychody ze świadczenia opisanej usługi „1. Usług doradczych technicznych, naukowych i specjalistycznych” PKD 2025 74.99.Z (PKD 2007 – 74.90.Z), PKWiU 74.90.19.0, mogą, począwszy od 2026 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Argumentując powyższe powołał się Pan na interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
·z 9 stycznia 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.804.2024.2.HJ,
·z 4 grudnia 2024 r. Nr 0114-KDWP.4011.193.2024.1.IG,
·z 8 września 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.501.2021.2.MJ,
·z 20 marca 2020 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.85.2020.1.AP
Ad. 2
W Pana ocenie, przychody ze świadczenia opisanej usługi „2. Działalności twórczej obejmującej badania naukowe lub prace rozwojowe” PKD 2025 72.10.Z (PKD 2007 – 72.19.Z), PKWiU 72.19.29.0, PKWiU 72.19.50.0, mogą począwszy od 2026 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5 % przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5 % przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Argumentując powyższe powołał się Pan na interpretacje indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
·z 23 lutego 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.936.2023.1.MZ
Ad. 3
W Pana ocenie, przychody ze świadczenia opisanej usługi „2. Pośrednictwa komercyjnego, pośrednictwo w interesach” PKD 2025 74.99.Z (PKD 2007 – 74.90.Z), PKWiU 74.90.12.0, mogą począwszy od 2026 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Argumentując powyższe powołał się Pan na interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
·z 13 czerwca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.429.2024.1.KD,
·z 17 listopada 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.215.2023.3.PS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod pojęciem usług rozumie:
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
- 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72).
Ponadto według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
We wniosku wskazał Pan, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 lutego 2018 r., w ramach której świadczy następujące usługi w zakresie:
·PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·PKWiU 72.19.29.0 – Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie techniki i technologii, z wyłączeniem biotechnologii oraz pod symbolem PKWiU 72.19.50.0 – Oryginały prac w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, z wyłączeniem biotechnologii,
·w przyszłości planuje poszerzyć zakres działalności o PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Forma obecnego opodatkowania to stawki podatku na zasadach ogólnych. Forma ta towarzyszy Panu od początku prowadzenia działalności gospodarczej. Chce Pan zmienić formę opodatkowania z zasad ogólnych na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, począwszy od stycznia 2026 r.
Złoży Pan oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyska Pan pierwszy w 2026 r. przychód z działalności gospodarczej. Prowadzona działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 powyższej ustawy. Zachowane będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Wykonywane przez Pana usługi nie są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta, za co otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie. Każda z usług obejmuje inny zakres podejmowanych czynności. Na fakturach wystawionych dla kontrahentów wyodrębnione jest wynagrodzenie za usługi według poszczególnych klasyfikacji PKWiU, usługi są opisane. Będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, że:
·przychody, które będzie Pan uzyskiwał z działalności gospodarczej, sklasyfikowanej wg PKWiU 74.90.19.0, mogą począwszy od 2026 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
·przychody, które będzie Pan uzyskiwał z działalności gospodarczej, sklasyfikowanej wg PKWiU 72.19.29.0, 72.19.50.0, mogą począwszy od 2026 r., zostać opodatkowane zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł według stawki 12,5% uzyskanych przychodów;
·przychody, które będzie Pan uzyskiwał z działalności gospodarczej, sklasyfikowanej wg PKWiU 74.90.12.0, mogą począwszy od 2026 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0, 72.19.29.0, 72.19.50.0, 74.90.12.0). Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
