
Temat interpretacji
prawa do odliczenia podatku VAT z realizowanego projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17.06.2013 r. (data wpływu 27.06.2013 r.) uzupełnionym w dniu 02.08.2013 r. (data wpływu 05.08.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17.07.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 29.07.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z realizowanego projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z realizowanego projektu.
Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 02.08.2013 r., złożonym w dniu 02.08.2013 r. (data wpływu 05.08.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 17.07.2013 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 02.08.2013 r. (data wpływu 05.08.2013 r.):
Wnioskodawca jest Instytutem badawczym działającym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. 2010.96.618) oraz Statutu będącego załącznikiem do zarządzenia Ministra Obrony Narodowej.
Instytut jest jednostką organizacyjną, wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno - finansowym posiadającym osobowość prawną, która prowadzi badania naukowe, prace rozwojowe, prace wdrożeniowe i usługowe w zakresie techniki lotniczej, lotniskowej, uzbrojenia lotniczego, materiałów pędnych i smarów, środków materiałowych i innego sprzętu materiałowego w szczególności na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jako Lider (jednocześnie Wykonawca) Konsorcjum, w skład którego wchodzą: Instytut Przemysłu Organicznego oraz N. Sp. z o.o., realizuje projekt w ramach 3 konkursu z obszaru bezpieczeństwa i obronności państwa pn. Opracowanie technologii flar i kasety do ich odpalania, spełniających wymogi STANAG-u 4687 do obrony biernej lotniczych platform załogowych.
Umowa o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa została podpisana pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Centrum) oraz Wnioskodawcą (będącym liderem Konsorcjum
Projekt jest finansowany w 100% ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Przedmiotem Umowy jest wykonanie Projektu finansowanego przez Centrum na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa oraz określenie prawi obowiązków Stron wynikających z Umowy.
Projekt obejmuje realizację:
- Etapów badań naukowych, których wyniki uzyskają poziom gotowości technologii od IV do VI zgodnie z Harmonogramem Projektu.
- Etapów prac rozwojowych których wyniki uzyskają poziom gotowości technologii od VII do IX zgodnie z Harmonogramem Projektu.
Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 stycznia 2011 r. (Dz. U. Nr 18, poz. 91) Poziom Gotowości Technologii IX (najwyższy) oznacza, że sprawdzenie technologii w warunkach rzeczywistych odniosło zamierzony efekt. Wskazuje to, że demonstrowana technologia jest już w ostatecznej formie i może zostać zaimplementowana w docelowym systemie. Między innymi dotyczy to wykorzystania opracowanych systemów w warunkach rzeczywistych.
Wykonawca przedkłada Centrum następujące dokumenty:
- raporty z zakończenia określonych w Harmonogramie etapów badań naukowych,
- raporty z zakończenia określonych w Harmonogramie etapów badań rozwojowych, za wyjątkiem ostatniego etapu, który rozliczany jest raportem końcowym,
- raport końcowy,
- raport z wykorzystania wyników Projektu w praktyce (po upływie 2 lat od daty zakończenia realizacji Projektu),
- raport e (dotyczy obowiązku sprawozdawczego w zakresie ewaluacji - przedkładania informacji o efektach ekonomicznych i innych korzyściach powstałych w wyniku realizacji Projektu. Raport e Wykonawca przedkłada po upływie 5 lat od daty zakończenia realizacji Projektu).
Umowę uznaje się za wykonaną, jeżeli osiągnięto cele główne określone w Opisie Projektu.
Celem głównym i wynikiem projektu będzie dokumentacja techniczna, w tym dokumentacja eksploatacyjna oraz:
- partia prototypowa kaset,
- partia prototypowa lotniczych flar termicznych,
- stanowisko badawcze służące do oceny skuteczności systemu ochrony biernej.
Realizacja celu głównego, pozwoli na modernizację systemów ochrony biernej będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP statków powietrznych, a przez to wzrost poziomu bezpieczeństwa realizacji zadań w warunkach zagrożenia. Planowany efekt końcowy realizacji projektu - zgodna ze STANAG 4687 modernizacja systemu ochrony biernej statków powietrznych
- zwiększy poziom bezpieczeństwa podczas realizacji działań bojowych w warunkach zagrożenia spowodowanego występowaniem kierowanych przeciwlotniczych zestawów rakietowych, ponadto podjęte działania modernizacyjne zgodne są z procesem standaryzacji dotyczącej interoperacyjności użycia flar w NATO.
Wnioskodawca przewiduje, że będzie wykonywał w przyszłości modernizację i rozbudowę systemu, a także będzie wykonywał usługi przeglądów technicznych i serwisowania. Usługi te będą świadczone na rzecz MON na podstawie otrzymanych zamówień oraz zawartych umów i będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Zdobyte podczas realizacji projektu doświadczenie i opracowana dokumentacja systemu pozwolą zainteresować inne podmioty gospodarcze krajowe i zagraniczne złożeniem zamówień komercyjnych na opracowanie podobnych rozwiązań technicznych, co również będzie stanowić dla Wnioskodawcy czynność opodatkowaną podatkiem od świadczonych usług.
Właścicielem wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego powstałego w wyniku wykonania Projektu jest Skarb państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej (MON).
Projekt jest realizowany na rzecz Gestora Sprzętu - Komórka organizacyjna MON odpowiedzialna za kierunki rozwoju oraz organizację procesu wykorzystania określonego rodzaju (grupy) wyrobów, sprzętu technicznego, wyposażenia i technologii z zakresu bezpieczeństwa i obronności państwa, który będzie odbiorcą, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów pracy.
ITWL realizując projekt będzie ponosił koszty bezpośrednie i pośrednie. Koszty bezpośrednie będą obciążane fakturami zakupu, które można bezpośrednio przypisać do projektu. Natomiast koszty pośrednie będą obciążane fakturami zakupu za energię, gaz, ochronę instytutu itp., dotyczącymi czynności opodatkowanych, zwolnionych z VAT i niepodlegających ustawie z VAT. Podatek VAT z faktur zakupu dotyczących kosztów pośrednich będzie rozliczany zgodnie z art. 90 ust. 1, 2, 3 ustawy o VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów obciążających koszty bezpośrednie ponoszone przy realizacji projektu z obszaru bezpieczeństwa i obronności państwa pn. Opracowanie technologii flar i kasety do ich odpalania, spełniających wymogi STANAG-u 4687 do obrony biernej lotniczych platform załogowych...
Stanowisko Wnioskodawcy sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 02.08.2013 r. (data wpływu 05.08.2013 r.):
Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym, że Wnioskodawca przewiduje w przyszłości:
- modernizację i rozbudowę stanowiska badawczego służącego do oceny skuteczności systemu ochrony biernej oraz jego serwisowanie na zamówienie i finansowanie przez MON.
- wykorzystanie doświadczenia i wytworzonej dokumentacji do ewentualnych zamówień z MON i z zagranicy,
- modernizację systemów ochrony biernej statków powietrznych Zbrojnych RP oraz statków powietrznych do przewozu VIP-ów,
- wykorzystanie do ochrony biernej bezpilotowych statków powietrznych,
- wykorzystanie do obrony przeciwlotniczej kraju.
ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów obciążających koszty bezpośrednie.
Wnioskodawca przewiduje, że będzie wykonywał modernizację i rozbudowę systemu, a także będzie wykonywał usługi przeglądów technicznych i serwisowania. Usługi te będą świadczone na rzecz MON na podstawie otrzymanych zamówień oraz zawartych umów i będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zdobyte podczas realizacji projektu doświadczenie i opracowana dokumentacja systemu pozwolą zainteresować inne podmioty gospodarcze krajowe i zagraniczne złożeniem zamówień komercyjnych na opracowanie podobnych rozwiązań technicznych, co będzie stanowić dla Wnioskodawcy czynność opodatkowaną podatkiem od świadczonych usług. Wnioskodawca przewiduje również uczestniczenie w produkcji seryjnej flar oraz samodzielną produkcje kaset do ich odpalenia dla MON oraz dla różnych podmiotów zagranicznych. Czynności powyższe będą działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jako Lider (jednocześnie Wykonawca) Konsorcjum, w skład którego wchodzą: Instytut Przemysłu Organicznego oraz N. Sp. z o.o., realizuje projekt w ramach 3 konkursu z obszaru bezpieczeństwa i obronności państwa pn. Opracowanie technologii flar i kasety do ich odpalania, spełniających wymogi STANAG-u 4687 do obrony biernej lotniczych platform załogowych. Projekt jest finansowany w 100% ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Przedmiotem Umowy jest wykonanie Projektu finansowanego przez Centrum na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa oraz określenie prawi obowiązków Stron wynikających z Umowy. Projekt obejmuje realizację:
- Etapów badań naukowych, których wyniki uzyskają poziom gotowości technologii od IV do VI zgodnie z Harmonogramem Projektu.
- Etapów prac rozwojowych których wyniki uzyskają poziom gotowości technologii od VII do IX zgodnie z Harmonogramem Projektu.
Realizacja celu głównego, pozwoli na modernizację systemów ochrony biernej będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP statków powietrznych, a przez to wzrost poziomu bezpieczeństwa realizacji zadań w warunkach zagrożenia. Planowany efekt końcowy realizacji projektu - zgodna ze STANAG 4687 modernizacja systemu ochrony biernej statków powietrznych
- zwiększy poziom bezpieczeństwa podczas realizacji działań bojowych w warunkach zagrożenia spowodowanego występowaniem kierowanych przeciwlotniczych zestawów rakietowych, ponadto podjęte działania modernizacyjne zgodne są z procesem standaryzacji dotyczącej interoperacyjności użycia flar w NATO.
Wnioskodawca przewiduje, że będzie wykonywał w przyszłości modernizację i rozbudowę systemu, a także będzie wykonywał usługi przeglądów technicznych i serwisowania. Usługi te będą świadczone na rzecz MON na podstawie otrzymanych zamówień oraz zawartych umów i będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Zdobyte podczas realizacji projektu doświadczenie i opracowana dokumentacja systemu pozwolą zainteresować inne podmioty gospodarcze krajowe i zagraniczne złożeniem zamówień komercyjnych na opracowanie podobnych rozwiązań technicznych, co również będzie stanowić dla Wnioskodawcy czynność opodatkowaną podatkiem od świadczonych usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy ma on prawo do odliczenia podatku od zakupów obciążających koszty bezpośrednie ponoszone przy realizacji ww. projektu, które to koszty Wnioskodawca jest w stanie bezpośrednio przypisać do projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, w którym Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że po zakończeniu projektu, będzie wykonywał usługę przeglądów technicznych i serwisowania podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jak również zdobyte podczas realizacji projektu doświadczenie i opracowana dokumentacja systemu pozwolą zainteresować inne podmioty gospodarcze zagraniczne złożeniem zamówień komercyjnych na opracowanie podobnych rozwiązań technicznych co również stanowić będzie dla Wnioskodawcy czynność opodatkowaną podatkiem VAT, należy stwierdzić, że towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowego projektu, będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych bezpośrednio z realizacją ww. projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie tut. Organ informuje, iż zgodnie z przepisem art. 14f § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40,00 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotowy wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego, zatem opłata od złożonego wniosku powinna być uiszczona w wysokości 40 zł. Wnioskodawca dokonał w dniu 20.06.2013 r. opłaty od złożonego wniosku w wysokości 80 zł, zatem kwota 40 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 336 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
