
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.02.2005 r., uzupełnionego pismami z dnia 29.03.2005 r. oraz z dnia 02.05.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej z Urzędu Pracy na realizację projektu "Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy POTENCJAŁ PLUS w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" - uznaje stanowisko
Wnioskodawcy za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 21.02.2005 r. (data wpływu 23.02.2005 r.), uzupełnionym pismami z dnia 29.03.2005 r. oraz z dnia 02.05.2005 r. Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej z Urzędu Pracy jako "Instytucji Wdrażającej" na realizację projektu "Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy POTENCJAŁ PLUS w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach".
Z przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że prowadzi Pani wraz z małżonkiem (na Pani nazwisko) Szkołę, która uczestniczy w realizacji projektu w województwie warmińsko-mazurskim pt. "Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - POTENCJAŁ PLUS". Instytucją wdrażającą jest Urząd Pracy, a instytucją zarządzającą jest Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego w Ministerstwie Gospodarki i Pracy. Całe przedsięwzięcie będzie finansowane z funduszy Unii Europejskiej. Koordynatorem projektu jest Pani małżonek.
Całkowite wydatki kwalifikowane w ramach tego projektu (w tym również wynagrodzenie koordynatora projektu) są pokrywane dotacją, która wpływa na konto Szkoły. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na wartość usługi świadczonej przez Szkołę, ponieważ usługa ta jest świadczona nieodpłatnie. Strona zaliczyła badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy do usług o symbolu PKWiU 73, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Według Strony w tym przypadku nie jest istotne czy usługi te są zaliczane do usług naukowo-badawczych czy też nie, bowiem decydujące znaczenie ma tu charakter dotacji, a więc czy ma ona wpływ na cenę wykonywanych usług czy też nie.
W tym stanie rzeczy, Pani zdaniem, dotacja ta, w świetle art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stanowisko Strony w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.
Stosownie do art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. tekst Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) organy podatkowe zobowiązane są dokonać interpretacji przepisów prawa podatkowego. Tak zakreślone ramy kompetencji ograniczają uprawnienia organów podatkowych do wyjaśnienia brzmienia przepisu, jego znaczenia dla poprawności rozliczenia podatków, istnienia wzajemnych relacji między poszczególnymi przepisami prawa podatkowego itp.
Organ podatkowy dokonuje wykładni prawa podatkowego wyłącznie w odniesieniu do zdefiniowanego przez podatnika stanu faktycznego.
Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest również otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, stosownie do ust. 2 tego artykułu, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
W związku z powyższym uregulowaniem ustawowym, w sytuacji gdy podatnik dla konkretnej dostawy lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia tej usługi.
Natomiast dotacja mająca na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie uzależnionych od ilości i wartości dostarczanych towarów i usług nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów usług.
Z wniosku wynika, iż przedmiotowa dotacja przeznaczona jest na wykonanie zadania pt. "Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - POTENCJAŁ PLUS". Zadanie to, według Strony to usługi sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 73 a więc usługi naukowo - badawcze.
Otrzymywana dotacja stanowi zapłatę za wykonanie konkretnych usług. Zatem, w myśl art. 29 ust. 1 i ust. 2 cytowanej wyżej ustawy, dotacja ta, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki właściwej dla świadczonych usług.
Zatem jeżeli faktycznie wykonywane przez Szkołę usługi zaliczane są według PKWiU do grupowania 73,
to otrzymana dotacja na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej wyżej ustawy podlega zwolnieniu od podatku jako związana z usługą wymienioną w pozycji 5 załącznika nr 4 do ustawy.
Tutejszy Organ nie weryfikował prawidłowości zakwalifikowania przez Panią wykonywanych usług do grupowania PKWiU 73 z uwagi na to, że organy podatkowe nie są właściwe w tej sprawie.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Stosownie do art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).
