
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 czerwca 2005 r. (data wpływu 29 czerwca 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości wystawienia duplikatów faktur przez następcę prawnego zlikwidowanego zakładu budżetowego
Stwierdzam, że
Stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
UZASADNIENIE
Stan faktyczny: W dniu 31 maja 2004 r. Rejonowy Zarząd Inwestycji w S. będący zakładem budżetowym Województwa wystawił 3 faktury Vat na rzecz kontrahenta z K. Dnia 31 maja 2004 r. po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego Rejonowy Zarząd Inwestycji w S. został zlikwidowany. Na mocy art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) Samorząd Województwa jako organ który zlikwidował zakład budżetowy przejął należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu. Urząd Marszałkowski (jednostka realizująca zadania Województwa), który bilansem likwidacyjnym przejął należności Rejonowego Zarządu Inwestycji przesłał do kontrahenta w K wezwanie do zapłaty z 19 listopada 2004 r. W odpowiedzi na wezwanie nabywca uznał zasadność żądania, lecz poprosił o wystawienie duplikatów faktur gdyż nie zostały mu doręczone pierwotnie wystawione faktury Vat. W dokumentacji zlikwidowanego zakładu budżetowego brak informacji i jakiegokolwiek potwierdzenia doręczenia faktury. Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego wnioskodawca zapytuje, czy możliwe jest wystawienie duplikatów faktur przez następcę prawnego zlikwidowanego zakładu budżetowego tj. przez Urząd Marszałkowski realizujący zadania Województwa w sytuacji, gdy nabywca prosi o dokument stanowiący podstawę do zaksięgowania zobowiązania. Zdaniem podatnika art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych powoduje, że od dnia zlikwidowania zakładu budżetowego jego należności stają się należnościami Województwa, której wnioskodawca zobowiązany jest dochodzić, a więc wystawienie duplikatów przez Urząd Marszałkowski nie będzie sprzeczne z przepisami prawa podatkowego
Ocena prawna stanu faktycznego
Na podstawie art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
- osób prawnych,
- osobowych spółek kapitałowych,
- osobowych i kapitałowych spółek handlowych
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Przepis ten na podstawie § 2 cyt. artykułu stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
- innej osoby prawnej (osób prawnych);
- osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
W myśl przepisu art. 93a § 1 osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
- przekształcenia innej osoby prawnej,
- przekształcenia spółki mniemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.
Przepis ten na podst. § 2 cyt art. stosuje się odpowiednio do:
- osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
a)innej spółki mniemającej osobowości prawnej,
b)spółki kapitałowej; - spółki mniemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.
Na podstawie art. 93b tej ustawy przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.
Zgodnie z zapisem art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r. Dz. U. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego przejmuje organ, który go zlikwidował.
Tak więc, samorząd województwa pomorskiego jako organ, który zlikwidował zakład budżetowy, staje się sukcesorem praw i obowiązków zlikwidowanego zakładu i obejmuje to również okres przed likwidacją
Zgodnie z zapisem art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
W myśl przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem § 14 i 15. Zgodnie z zapisem § 21 cytowanego rozporządzenia faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopie zatrzymuje sprzedawca.
W myśl zapisu § 22 ust. 1 cytowanego rozporządzenia jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu lub albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Zgodnie z zapisem ust. 2 cyt. artykułu faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.
Reasumując: Jak więc widać z przedstawionych przepisów prawa duplikat faktury VAT wystawia sprzedawca na wniosek nabywcy wyłącznie w przypadku gdy jej oryginał ulegnie zniszczeniu bądź zaginie.
Tak więc przesłanką do wystawienia duplikatu faktury VAT jest spełnienie łącznie wszystkich określonych poniżej przesłanek tj:
- oryginał faktury bądź faktury korygującej zaginął lub uległ zniszczeniu,
- nabywca musi się zwrócić z wnioskiem o wystawienie duplikatu faktury do sprzedawcy
- dane zawarte w duplikacie faktury VAT muszą być zgodne z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej będącej w posiadaniu sprzedawcy
- ponownie wystawiona faktura musi posiadać dodatkowo wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia
Na podkreślenie w tym miejscu wymaga fakt, iż duplikat faktury stanowi powtórzenie danych zawartych w fakturze pierwotnej.
Tak więc, z uwagi na fakt, iż samorząd województwa pomorskiego jako organ który zlikwidował zakład budżetowy, staje się sukcesorem praw i obowiązków zlikwidowanego zakładu - co obejmuje również okres przed likwidacją - ma prawo do wystawienia, w sytuacji opisanej we wniosku, duplikatu przedmiotowych faktur.
