Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skar... - Interpretacja - PP. 443/9/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.02.2005, sygn. PP. 443/9/2005, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 14.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Powiat pismem z dnia 14.02.2005 r. zwrócił się do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego z zapytaniem czy przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego zakupionego z własnych środków (budżetu) samochodu osobowego dla Komendy Miejskiej Policji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT czy też będzie wyłączone z opodatkowania przedstawiając następujący stan faktyczny:
Rada Powiatu uchwałą Nr XXII/172/04 z dnia 07.12.2004 r w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2004 r ustaliła w dziale 754 - bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa przeznaczyć kwotę na zakup samochodu osobowego dla Komendy Miejskiej Policji. Zarząd Powiatu wykonując wyżej wymienioną uchwałę dokonał zakupu samochodu i zgodnie z przepisem uchwały jak również art. 13 ust. 3 ustawy o policji przekaże przedmiotowy samochód Komendzie Miejskiej Policji. W tak przedstawionym stanie faktycznym Podatnik prezentuje stanowisko, iż czynność przekazania przez Powiat samochodu dla Komendy Policji nie będzie podlegała ustawie o podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedmiotowej sprawy tut. organ podatkowy podziela powyżej zaprezentowane przez Podatnika stanowisko. Zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego i jako stanowiący odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, musi być interpretowany bardzo ściśle. Wyłączenie to ma miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:

  1. jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy (podmiotowe kryterium wyłączenia)
  2. odnosi się ono jedynie do tych czynności podlegających wyłączeniu podmiotów, w których realizują one zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania do realizacji, których zostały powołane (przedmiotowe kryterium wyłączenia)

W związku z tym organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku VAT występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania, w oparciu o reżim publicznoprawny nałożone na nich przepisami prawa, oraz,
  2. podatników VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, a więc w ramach reżimu prywatnoprawnego

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 06.04.1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58) jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. W związku z powyżej przytoczonymi przepisami należy uznać, iż przekazanie Komendzie Miejskiej Policji zakupionego przez Powiat, czyli organ władzy publicznej (w ramach samorządu terytorialnego) samochodu osobowego nie będzie podlegało ustawie o podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika; wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Krośnie