
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest :
-prawidłowe w części dotyczącej możliwości opodatkowania przychodów ze świadczenie usług reżyserii koncertu, gali, musicalu i spektaklu muzycznego stawką ryczałtu w wysokości 8,5%;
-nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości opodatkowania przychodów ze sprzedaży praw autorskich i udzielania licencji do układów choreograficznych stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 23 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 13 października 2025 r. (wpływ 13 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej 2 września 2025 r., lecz do chwili obecnej nie osiągnęła żadnego dochodu z działalności oraz nie zdecydowała jeszcze o wyborze formy opodatkowania, uzależniając wybór od uzyskania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza Pani:
1)Świadczyć na rzecz swoich kontrahentów usługi związane z reżyserią gali, koncertów, musicali, ewentualnie spektakli muzycznych.
W zakres czynności w ramach świadczonych usług reżysera wchodzić będą w szczególności:
Reżyseria koncertu:
-Opracowanie koncepcji całości (np. narracja między utworami, sposób wejść i zejść artystów, dramaturgia repertuaru).
-Ustalenie oprawy wizualnej (światło, multimedia, projekcje, ruch sceniczny).
-Koordynacja pracy muzyków, solistów, prowadzącego, realizatorów dźwięku i światła.
Reżyseria gali:
-Zaplanowanie kolejności wystąpień, wręczeń nagród, przemówień i oprawy artystycznej.
-Pisanie scenariusza i reżyseria prowadzących (jak zapowiadają gości, jak reagują na sytuacje na żywo).
-Nadzór nad scenografią, oprawą muzyczną, efektami wizualnymi.
-Pilnowanie rytmu wydarzenia żeby gala była atrakcyjna, a nie monotonna.
Reżyseria musicalu:
-Łączenie warstwy dramatycznej (dialogów i aktorstwa) z muzyką i choreografią.
-Praca z aktorami nad interpretacją ról i piosenek.
-Koordynacja zespołu: choreografa, dyrygenta, scenografa, kostiumografa, realizatorów technicznych.
-Budowanie spójnej narracji i emocjonalnego przebiegu całego spektaklu.
Reżyseria spektaklu muzycznego:
-Tworzenie koncepcji inscenizacji, w której muzyka odgrywa kluczową rolę.
-Ustalanie relacji między warstwą muzyczną a sceniczną (jak aktorzy poruszają się do muzyki, jak wizualnie podkreślić dźwięki).
-Dbanie o spójność artystyczną żeby muzyka, tekst, ruch i wizualia tworzyły jedno widowisko.
Opisane wyżej usługi klasyfikują się pod symbol PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych” (PKD 59.11 Z – „Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”) oraz PKWiU 59.12.17.0 Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku.
2)Tworzyć choreografie do filmów, reklam, spektakli, które obejmuje tworzenie:
·autorskiej choreografii do spektaklu,
·autorskiego ruchu scenicznego, w skład których wchodzi:
-analiza scenariusza, sceny
-dobór muzyki, stylu muzycznego, choć możliwa jest sytuacja, że styl zostanie narzucony przez kontrahenta,
-tworzenie układu tanecznego
-konsultacje i zmiany np. zmiana tempa, muzyki,
-finalna produkcja wytworem jest układ choreograficzny, który może zostać zapisany w wersji filmu/pliku i sprzedany, do którego prawa autorskie będzie Pani posiadać.
Posiada Pani doświadczenie w tworzeniu choreografii.
Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Nie wykonuje Pani obecnie ani nie wykonywała w przeszłości na rzecz kontrahentów obowiązków wynikających z zawartej z kontrahentami umowy o pracę.
W przypadku, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pani świadczyć także inne usługi niż wskazane we wniosku, będzie prowadzić stosowną ewidencję przychodów, na podstawie której będzie w stanie samodzielnie określić przychód z każdego rodzaju działalności i przypisać do niego odpowiednią stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pani przychód nie przekroczył w 2024 r. limitu określonego w ustawie o ryczałcie, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie.
W piśmie z 13 października 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte pytania w wezwaniu:
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak, posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2.Czy w sytuacji gdy Pani przychody będą opodatkowane różnymi stawkami, będzie Pani prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie?
Odpowiedź: W sytuacji, gdy przychody będą opodatkowane różnymi stawkami, będzie Pani prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie.
3.Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Tak, prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową.
4.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy:
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza:
1)świadczyć na rzecz swoich kontrahentów usługi związane z reżyserią gali, koncertów, musicali, ewentualnie spektakli muzycznych,
W zakres czynności w ramach świadczonych usług reżysera wchodzić będą w szczególności:
Reżyseria koncertu
-Opracowanie koncepcji całości (np. narracja między utworami, sposób wejść i zejść artystów, dramaturgia repertuaru).
-Ustalenie oprawy wizualnej (światło, multimedia, projekcje, ruch sceniczny).
-Koordynacja pracy muzyków, solistów, prowadzącego, realizatorów dźwięku i światła.
Reżyseria gali
-Zaplanowanie kolejności wystąpień, wręczeń nagród, przemówień i oprawy artystycznej.
-Pisanie scenariusza i reżyseria prowadzących (jak zapowiadają gości, jak reagują na sytuacje na żywo).
-Nadzór nad scenografią, oprawą muzyczną, efektami wizualnymi.
-Pilnowanie rytmu wydarzenia żeby gala była atrakcyjna, a nie monotonna.
Reżyseria musicalu
-Łączenie warstwy dramatycznej (dialogów i aktorstwa) z muzyką i choreografią.
-Praca z aktorami nad interpretacją ról i piosenek.
-Koordynacja zespołu: choreografa, dyrygenta, scenografa, kostiumografa, realizatorów technicznych.
-Budowanie spójnej narracji i emocjonalnego przebiegu całego spektaklu.
Reżyseria spektaklu muzycznego
-Tworzenie koncepcji inscenizacji, w której muzyka odgrywa kluczowa role.
-Ustalanie relacji między warstwą muzyczną a sceniczną (jak aktorzy poruszają się do muzyki, jak wizualnie podkreślić dźwięki).
-Dbanie o spójność artystyczną żeby muzyka, tekst, ruch i wizualia tworzyły jedno widowisko.
Opisane wyżej usługi klasyfikują się pod symbol PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych” (PKD 59.11 Z – „Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”) oraz PKWiU 59.12.17.0 Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku.
Proszę o przyporządkowanie każdej z wymienionych we wniosku usług:
a)reżyserii koncertu,
b)reżyserii gali,
c)reżyserii musicalu,
d)reżyserii spektaklu muzycznego,
do odpowiednich kodów PKWiU, tj. wskazanie, które usługi wykonuje Pani w ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 59.11.1, a które w ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 59.12.17.0?
Odpowiedź: Przyporządkowanie kodów PKWiU:
a)reżyseria koncertu – PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”,
b)reżyserii gali – PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”,
c)reżyserii musicalu – PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”,
d)reżyserii spektaklu muzycznego – PKWiU 59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”.
5.Na czym dokładnie polegają czynności, które zamierza Pani wykonywać w ramach świadczonej usługi reżyserii koncertu, tj.:
a)opracowanie koncepcji całości (np. narracja między utworami, sposób wejść i zejść artystów, dramaturgia repertuaru);
b)ustalenie oprawy wizualnej (światło, multimedia, projekcje, ruch sceniczny);
c)koordynacja pracy muzyków, solistów, prowadzącego, realizatorów dźwięku i światła?
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegają te czynności?
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z trzech wykonywanych przez Panią czynności wyżej wymienionych w lit. a-c.
Odpowiedź: Reżyseria koncertu:
a)opracowanie koncepcji całości (np. narracja między utworami, sposób wejść i zejść artystów, dramaturgia repertuaru):
1)Na czym polegają te czynności?
To stworzenie spójnej i przemyślanej struktury artystycznej wydarzenia. Obejmuje:
·zaplanowanie narracji między utworami (słowo wiążące, cytaty, komentarze, dramaturgia słowna),
·zaplanowanie sposobu wejść i zejść artystów,
·określenie kolejności i logiki repertuaru.
2)Czego dotyczą?
Dotyczą koncepcji artystycznej całego wydarzenia – jego emocjonalnej linii, tematyki, stylu przekazu i tempa przebiegu.
3)Jaki jest zakres?
Pełny – od pierwszej minuty koncertu do zakończenia. Obejmuje zarówno część muzyczną, jak i elementy prezentacyjne i logistyczne (np. przemieszczanie się artystów na scenie).
4)Co jest efektem?
·Gotowy scenariusz dramaturgiczny wydarzenia (wraz z kolejnością i stylem utworów),
·czytelna narracja dla widza,
·naturalny i logiczny przebieg koncertu, budujący napięcie i emocje.
b)ustalenie oprawy wizualnej (światło, multimedia, projekcje, ruch sceniczny):
1)Na czym polegają te czynności?
To zaprojektowanie i dopasowanie:
·świateł scenicznych (intensywność, barwa, kierunek, synchronizacja z muzyką),
·multimediów (projekcje, grafiki, animacje),
·elementów ruchu scenicznego (choreografia, pozycjonowanie artystów).
2)Czego dotyczą?
Dotyczą wizualnego aspektu wydarzenia, czyli tego, co widz odbiera wzrokiem jako dopełnienie warstwy dźwiękowej.
3)Jaki jest zakres?
·pełna oprawa sceny,
·wizualne akcentowanie momentów kulminacyjnych i emocjonalnych,
·integracja obrazu ze światłem i ruchem.
4)Co jest efektem?
·Spójna i atrakcyjna identyfikacja wizualna wydarzenia,
·zwiększenie siły przekazu emocjonalnego,
·lepsze zaangażowanie widza poprzez wielozmysłowy odbiór.
c)koordynacja pracy muzyków, solistów, prowadzącego, realizatorów dźwięku i światła:
1)Na czym polegają te czynności?
Na organizacji i nadzorze nad współpracą:
·muzyków, solistów, prowadzącego (prowadzenie prób, synchronizacja),
·realizatorów dźwięku i światła (przebiegi techniczne, harmonogramy),
·innych członków ekipy (np. obsługa sceny, multimedia).
2)Czego dotyczą?
Dotyczą strony wykonawczej i technicznej wydarzenia, czyli dopilnowania, by wszystko odbyło się zgodnie z ustalonym planem.
3)Jaki jest zakres?
Od prób, przez generalną, aż po koncert „na żywo” – obejmuje:
·próby indywidualne i zespołowe,
·ustalenia techniczne (czasówki, ustawienia mikrofonów, synchronizacja świateł),
·komunikację między działami.
4)Co jest efektem?
·Płynna realizacja wydarzenia,
·minimalizacja ryzyka błędów lub opóźnień,
·wspólna odpowiedzialność i współpraca całego zespołu w czasie wydarzenia.
6.Na czym dokładnie polegają czynności, które zamierza Pani wykonywać w ramach świadczonej usługi reżyserii gali, tj.:
a)zaplanowanie kolejności wystąpień, wręczeń nagród, przemówień i oprawy artystycznej;
b)pisanie scenariusza i reżyseria prowadzących (jak zapowiadają gości, jak reagują na sytuacje na żywo);
c)nadzór nad scenografią, oprawą muzyczną, efektami wizualnymi;
d)pilnowanie rytmu wydarzenia żeby gala była atrakcyjna, a nie monotonna?
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegają te czynności?
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z czterech wykonywanych przez Panią czynności wyżej wymienionych w lit. a-d.
Odpowiedź: Reżyseria gali:
a)zaplanowanie kolejności wystąpień, wręczeń nagród, przemówień i oprawy artystycznej:
1)Na czym polegają te czynności?
Na stworzeniu logicznego i angażującego harmonogramu przebiegu gali, który uwzględnia:
·kolejność wyjść prowadzących i gości,
·momenty wręczeń nagród i wyróżnień,
·długość i umiejscowienie przemówień,
·wstawki artystyczne i muzyczne jako oddech emocjonalny i strukturalny.
2)Czego dotyczą?
Dotyczą organizacyjno-dramaturgicznej struktury gali, czyli jak „płynie” wydarzenie w czasie – by nie było zbyt statyczne ani zbyt chaotyczne.
3)Jaki jest ich zakres?
Pełen – od rozpoczęcia gali, przez wszystkie sekwencje aż po zakończenie (np. bankiet, podziękowania, bisy). Obejmuje zarówno moment wyjścia na scenę, jak i czas przemówienia, miejsce na brawa, multimedia, wejście artysty itp.
4)Co jest efektem?
·Płynna, dynamiczna gala bez przestojów,
·naturalna dramaturgia, która buduje napięcie i utrzymuje uwagę widza,
·czytelna struktura wydarzenia, z jasnymi momentami kulminacyjnymi.
b)pisanie scenariusza i reżyseria prowadzących (jak zapowiadają gości, jak reagują na sytuacje na żywo):
1)Na czym polegają te czynności?
Na przygotowaniu pełnego scenariusza słownego i zachowań prowadzących, w tym:
·tekstów zapowiedzi gości, prezentacji nagród i punktów programu,
·wskazówek: kiedy mówić, kiedy milczeć, jak reagować na sytuacje niestandardowe (np. opóźnienie, niezapowiedziany gość),
·ustaleniu tonu komunikacji (np. formalny, żartobliwy, elegancki, empatyczny).
2)Czego dotyczą?
Dotyczą roli prowadzących jako „narratorów” gali, czyli tego, jak budują klimat wydarzenia i utrzymują jego rytm oraz emocjonalne napięcie.
3)Jaki jest ich zakres?
Obejmuje całość obecności prowadzących na scenie: od pierwszego powitania, przez przejścia między blokami programu, po zakończenie wydarzenia. Zakres ten obejmuje również próby, coaching i obecność reżyserską w trakcie gali.
4)Co jest efektem?
·Spójna i profesjonalna komunikacja z publicznością,
·prowadzący są przygotowani na różne sytuacje i nie działają „na żywioł”,
·budowany jest spójny ton i rytm wydarzenia, a widz czuje się prowadzony z klasą.
c)nadzór nad scenografią, oprawą muzyczną, efektami wizualnymi:
1)Na czym polegają te czynności?
Na koordynowaniu i zatwierdzaniu wszystkich elementów wizualnych i dźwiękowych:
·scenografia: tło, ustawienie, styl wizualny (np. minimalistyczna, glamour, klasyczna),
·oprawa muzyczna: wybór utworów na wejścia/zejścia, tło do przemówień, nagrody,
·efekty wizualne: projekcje, światła, multimedia (filmy, logo, nazwiska laureatów).
2)Czego dotyczą?
Dotyczą estetyki, nastroju i emocji, jakie towarzyszą gali. Ustalają „język wizualny” wydarzenia, który wpływa na jego odbiór.
3)Jaki jest ich zakres?
Dotyczy wszystkich elementów „widzialnych i słyszalnych”, w tym:
·współpraca z grafikami, oświetleniowcami, realizatorami dźwięku,
·zatwierdzenie ostatecznych wersji materiałów,
·obecność podczas prób technicznych i generalnych.
4)Co jest efektem?
·Spójna, dopracowana i profesjonalna oprawa,
·odpowiednia atmosfera dla wydarzenia (np. uroczysta, podniosła, radosna),
·wzmacnianie emocji i przekazu przez światło i dźwięk, a nie ich przypadkowe rozbicie.
d)pilnowanie rytmu wydarzenia żeby gala była atrakcyjna, a nie monotonna:
1)Na czym polegają te czynności?
Na czuwaniu nad tempem i dynamiką wydarzenia:
·odpowiednia długość przemówień i bloków wręczeń,
·wprowadzanie zmiennych elementów: występ, multimedia, gość specjalny,
·reagowanie na przeciągające się momenty i przyspieszanie w razie potrzeby.
2)Czego dotyczą?
Dotyczą ogólnego wrażenia uczestnika/widza – czy wydarzenie „ciągnie się”, czy jest angażujące. To reżyseria rytmu i tempa.
3)Jaki jest ich zakres?
Całościowy – obejmuje cały przebieg wydarzenia, od wejścia widzów do sali po ostatni element programu.
Wymaga ciągłego monitorowania czasu i gotowości do reakcji.
4)Co jest efektem?
·Gala, która angażuje widza i nie męczy,
·utrzymanie uwagi przez odpowiednie tempo, rytm, przełamanie formy,
·profesjonalny odbiór wydarzenia i większe zadowolenie uczestników.
7.Na czym dokładnie polegają czynności, które zamierza Pani wykonywać w ramach świadczonej usługi reżyserii musicalu, tj.:
a)łączenie warstwy dramatycznej (dialogów i aktorstwa) z muzyką i choreografią;
b)praca z aktorami nad interpretacją ról i piosenek;
c)koordynacja zespołu: choreografa, dyrygenta, scenografa, kostiumografa, realizatorów technicznych;
d)budowanie spójnej narracji i emocjonalnego przebiegu całego spektaklu?
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegają te czynności?
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z czterech wykonywanych przez Panią czynności wyżej wymienionych w lit. a-d.
Odpowiedź: Reżyseria musicalu:
a)łączenie warstwy dramatycznej (dialogów i aktorstwa) z muzyką i choreografią:
1)Na czym polegają te czynności?
Na tworzeniu spójnego języka scenicznego, który integruje:
·dialogi i sceny aktorskie (gra emocji, tekst),
·muzykę (piosenki, podkłady, fragmenty instrumentalne),
·choreografię (ruch sceniczny, taniec, gest).
Wymaga to ustalenia kiedy i w jaki sposób przechodzimy od słowa do śpiewu, od śpiewu do ruchu i odwrotnie.
2)Czego dotyczą?
Dotyczą struktury i formy całego spektaklu – to proces komponowania całości z odrębnych elementów artystycznych.
3)Jaki jest ich zakres?
·Obejmuje cały materiał sceniczny: libretto, partyturę, układy ruchowe,
·wymaga stałej współpracy z choreografem, reżyserem muzycznym i dramaturgiem.
4)Co jest efektem?
·Zintegrowany spektakl, gdzie muzyka, słowo i ruch wzajemnie się uzupełniają,
·naturalne przejścia między formami scenicznego wyrazu,
·większa siła emocjonalna i estetyczna przekazu
b)praca z aktorami nad interpretacją ról i piosenek:
1)Na czym polegają te czynności?
Na:
·analizie psychologicznej postaci i motywacji scenicznej,
·pracy nad intonacją tempem, emocją i prawdą w śpiewie,
·tłumaczeniu, jak tekst piosenki buduje postać, a nie tylko „ładnie brzmi”.
Często to indywidualne sesje aktorskie, ale też grupowe próby z zespołem.
2)Czego dotyczą?
Dotyczą osobowości scenicznej każdej postaci, tego, jak aktorzy „wchodzą w rolę” zarówno w dialogach, jak i śpiewie.
3)Jaki jest ich zakres?
·Cały zespół aktorski: główne role, drugoplanowe i chór,
·wszystkie elementy: mowa, śpiew, gest, reakcja, interakcja.
4)Co jest efektem?
·Prawdziwa, przekonująca gra aktorska,
·piosenka staje się narzędziem narracyjnym, a nie tylko efektem artystycznym,
·aktorzy prezentują spójne i emocjonalnie silne kreacje sceniczne.
c)koordynacja zespołu: choreografa, dyrygenta, scenografa, kostiumografa, realizatorów technicznych:
1)Na czym polegają te czynności?
Na:
·prowadzeniu regularnych spotkań produkcyjnych,
·uzgadnianiu terminów prób i etapów realizacji,
·pilnowaniu, aby każdy dział pracował zgodnie z główną wizją spektaklu.
To także bieżące rozwiązywanie konfliktów, niedopasowań, opóźnień, nadzorowanie prób łączonych (technicznych, generalnych).
2)Czego dotyczą?
Dotyczą organizacji pracy wszystkich działów twórczych i technicznych – od artystów po realizatorów.
3)Jaki jest ich zakres?
·Pełny – obejmuje wszystkie etapy produkcji, od planowania po premierę i eksploatację,
·współpraca z kierownikiem produkcji, kierownikiem technicznym i zespołem PR.
4)Co jest efektem?
·Zgrany zespół twórczy i techniczny,
·brak chaosu w komunikacji i realizacji poszczególnych elementów,
·efektywna, terminowa produkcja spektaklu.
d)budowanie spójnej narracji i emocjonalnego przebiegu całego spektaklu:
1)Na czym polegają te czynności?
Na:
·ustaleniu, jaka historia i emocja mają być opowiedziane – od początku do końca,
·określeniu momentów kulminacyjnych, napięć, przełamań,
·dbaniu, by każda scena wpisywała się w szerszy kontekst dramaturgiczny.
To także praca nad rytmem spektaklu: jak szybko się rozwija, gdzie widz ma odetchnąć, gdzie być poruszony.
2)Czego dotyczą?
Dotyczą spójności treści, formy i emocji spektaklu. To serce całego przedsięwzięcia reżyserskiego.
3)Jaki jest ich zakres?
·Dotyczą wszystkich warstw spektaklu: aktorskiej, muzycznej, scenograficznej, ruchowej,
·są obecne na wszystkich etapach produkcji – od czytania tekstu po montaż generalny.
4)Co jest efektem?
·Spektakl, który ma sens dramaturgiczny i emocjonalny przebieg,
·widz „idzie” z bohaterami przez historię i jest zaangażowany,
·produkcja, która oddziałuje nie tylko wizualnie, ale i głęboko emocjonalnie.
8.Na czym dokładnie polegają czynności, które zamierza Pani wykonywać w ramach świadczonej usługi reżyserii spektaklu muzycznego, tj.:
a)tworzenie koncepcji inscenizacji, w której muzyka odgrywa kluczowa role;
b)ustalanie relacji między warstwą muzyczną a sceniczną (jak aktorzy poruszają się do muzyki, jak wizualnie podkreślić dźwięki);
c)dbanie o spójność artystyczną żeby muzyka, tekst, ruch i wizualia tworzyły jedno widowisko?
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegają te czynności?
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z trzech wykonywanych przez Panią czynności wyżej wymienionych w lit. a-c.
Odpowiedź: Reżyseria spektaklu muzycznego:
a)tworzenie koncepcji inscenizacji, w której muzyka odgrywa kluczową rolę:
1)Na czym konkretnie polegają te czynności?
Na zaprojektowaniu całego świata scenicznego (jego rytmu, estetyki i struktury) tak, by muzyka była głównym nośnikiem narracji i emocji. Oznacza to m.in.: ·wybór formy inscenizacji: koncert sceniczny, musical, teatr muzyczny, opera współczesna itp., ·ustalenie, w jaki sposób muzyka kieruje tempem scen i emocją, ·określenie, które momenty muzyczne stają się punktami kulminacyjnymi lub zwrotnymi. 2)Czego dotyczą? Dotyczą całościowego zamysłu artystycznego – czyli jak połączyć dramaturgię z warstwą dźwiękową, aby każda decyzja sceniczna była „z muzyki wyprowadzona”, a nie narzucona. 3)Jaki jest ich zakres? Obejmują całość spektaklu: od pierwszych szkiców koncepcyjnych po szczegółowe rozwiązania reżyserskie i współpracę z choreografem, kompozytorem, dyrygentem, scenografem i realizatorami. 4)Co jest efektem? ·Zintegrowana inscenizacja, w której muzyka prowadzi odbiorcę przez emocje i akcję, ·sceny nie są tylko „oprawione muzyką”, ale wyrosłe z niej, ·widz doświadcza spektaklu jako organicznej całości, a nie sumy elementów. b)ustalanie relacji między warstwą muzyczną a sceniczną (jak aktorzy poruszają się do muzyki, jak wizualnie podkreślić dźwięki): 1)Na czym konkretnie polegają te czynności? Na: ·projektowaniu ruchu scenicznego, gestów i kompozycji scenicznych w oparciu o rytm, dynamikę, napięcia i struktury muzyczne, ·ustalaniu, kiedy i jak wizualnie podkreślić dźwięki, frazy, akcenty (np. światłem, ruchem, obrazem), ·koordynacji pracy aktorów z muzyką: jak wchodzić na scenę, jak się poruszać, jak oddychać z orkiestrą. 2)Czego dotyczą? Dotyczą scenicznego odzwierciedlenia muzyki – czyli przekształcania dźwięku w obraz, emocję, dramaturgię. W skrócie: jak muzyka żyje na scenie. 3)Jaki jest ich zakres? Obejmują: ·każdą scenę z udziałem muzyki – od wejść chóru po solówki, ·współpracę z choreografem, dyrygentem, aktorami i zespołem technicznym (światło, multimedia). 4)Co jest efektem? ·Warstwa wizualna i ruchowa „gra z muzyką", nie jest przypadkowa ani mechaniczna, ·publiczność lepiej odbiera emocje zawarte w muzyce, bo są one wspierane wizualnie, ·tworzy się przekaz wielozmysłowy. c)dbanie o spójność artystyczną żeby muzyka, tekst, ruch i wizualia tworzyły jedno widowisko: 1)Na czym konkretnie polegają te czynności? Na: ·stałym monitorowaniu zgodności wszystkich warstw artystycznych, ·eliminowaniu elementów, które są formalnie lub stylistycznie obce koncepcji, ·integrowaniu działań różnych twórców: kompozytora, scenografa, choreografa, kostiumografa, reżysera światła itp., ·podejmowaniu decyzji, co służy całości, a co burzy jej rytm, ton, estetykę lub tempo. 2)Czego dotyczą? Dotyczą tożsamości artystycznej spektaklu – spójności stylu, formy, sensu i emocji. To „kręgosłup reżyserski” całego dzieła. 3)Jaki jest ich zakres? Obejmują całość procesu produkcyjnego, od pierwszych koncepcji do końcowego montażu – w tym próby, konsultacje, korekty i nadzór podczas spektakli. 4)Co jest efektem? ·Spektakl jako całość ma wyrazisty, spójny styl i język sceniczny, ·widz nie ma poczucia chaosu czy przypadkowości – wszystko ma sens, tempo, rytm i emocję, ·widowisko działa emocjonalnie, intelektualnie i estetycznie, dzięki harmonii form. 9.Jak są sklasyfikowane – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Panią czynności polegające na tworzeniu choreografii do filmów, reklam i spektakli? Proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką. Odpowiedź: PKWiU 90.03.11.0 – Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców. 10.Na czym dokładnie polegają czynności, które zamierza Pani wykonywać w ramach tworzenia choreografii do filmów, reklam i spektakli, tj. autorskiej choreografii do spektaklu i autorskiego ruchu scenicznego, w skład których wchodzi: a)analiza scenariusza, sceny; b)dobór muzyki, stylu muzycznego, choć możliwa jest sytuacja, że styl zostanie narzucony przez kontrahenta; c)tworzenie układu tanecznego; d)konsultacje i zmiany np. zmiana tempa, muzyki; e)finalna produkcja? Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie: 1) na czym konkretnie polegają te czynności? 2) czego dotyczą? 3) jaki jest ich zakres? 4) co jest ich efektem? Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z pięciu wykonywanych przez Panią czynności wymienionych w lit. a-e. Odpowiedź: a)analiza scenariusza, sceny: 1)Na czym konkretnie polegają te czynności? Na szczegółowym opracowaniu scenariusza, libretto lub storyboardu, w celu zrozumienia: ·dramaturgii sceny, ·funkcji choreografii w narracji (czy ma podkreślać emocję, dynamikę, kontrast), ·relacji między postaciami, przestrzenią, a muzyką. 2)Czego dotyczą? Dotyczą fazy koncepcyjnej procesu twórczego – czyli określenia co i dlaczego ma zostać zatańczone lub zainscenizowane ruchem. 3)Jaki jest ich zakres? Pełny w odniesieniu do: ·scen, do których powstaje choreografia, ·postaci, które biorą w niej udział, ·założeń estetycznych projektu. 4)Co jest efektem? ·zrozumienie roli choreografii w strukturze całości, ·notatki reżyserskie, szkice pomysłów, moodboardy ruchowe, ·baza do dalszej pracy choreograficznej. b)dobór muzyki, stylu muzycznego, choć możliwa jest sytuacja, że styl zostanie narzucony przez kontrahenta: 1)Na czym konkretnie polegają te czynności? Na: ·wyborze muzyki (lub akceptacji tej zaproponowanej przez kontrahenta), ·określeniu stylu ruchowego: współczesny, klasyczny, jazzowy, stylizowany, konceptualny itp., ·dopasowaniu języka choreografii do muzyki i emocji sceny. 2)Czego dotyczą? Dotyczą estetyki i ekspresji choreografii – tego, jak taniec ma oddziaływać na widza i z jakiego tworzywa dźwiękowo-ruchowego ma się składać. 3)Jaki jest ich zakres? ·Całość warstwy muzycznej i stylu ruchu dla konkretnego projektu, ·w tym możliwa adaptacja stylu do wymagań reżysera, producenta lub agencji. 4)Co jest efektem? ·określenie muzyki, która stanowi bazę do układu choreograficznego, ·ustalenie kierunku artystycznego ruchu, tempa, klimatu. c)tworzenie układu tanecznego: 1)Na czym konkretnie polegają te czynności? Na: ·autorskim komponowaniu choreografii: sekwencji ruchów, gestów, przestrzeni i rytmu, ·rozpisaniu układu w notacji ruchowej lub zapisaniu w formie wideo/schematów, ·próbach z tancerzami lub aktorami – nauczaniu i doskonaleniu materiału. 2)Czego dotyczą? Dotyczą głównego twórczego efektu pracy choreografa – stworzenia konkretnego dzieła artystycznego w formie ruchu. 3)Jaki jest ich zakres? ·Wszystkie sceny z udziałem tańca lub ruchu scenicznego, ·zarówno dla zespołu, jak i dla solistów/aktorów niebędących zawodowymi tancerzami. 4)Co jest efektem? ·Gotowy układ choreograficzny – autorski, możliwy do dalszego wykorzystania w produkcji, ·materiał ruchowy zapisany lub utrwalony do celów prób i nagrania. d)konsultacje i zmiany np. zmiana tempa, muzyki: 1)Na czym konkretnie polegają te czynności? Na: ·spotkaniach i rozmowach z reżyserem, kompozytorem, producentem, tancerzami, ·dostosowaniu choreografii do zmienionych warunków (np. nowa wersja muzyki, zmiana scenografii, długości sceny), ·elastycznym wprowadzaniu korekt, przy zachowaniu spójności artystycznej. 2)Czego dotyczą? Dotyczą etapu wdrażania choreografii w kontekście produkcji, a także dostosowania jej do pozostałych elementów: światła, kamer, kostiumów. 3)Jaki jest ich zakres? ·Wszystkie elementy, które wpływają na wykonanie choreografii, ·zarówno od strony technicznej (czas, tempo, ustawienie), jak i artystycznej (emocje, przesłanie). 4)Co jest efektem? ·Choreografia dostosowana do aktualnych warunków i potrzeb, ·spójność pomiędzy ruchem a resztą sceny, ·lepsze przygotowanie wykonawców. e)finalna produkcja: 1)Na czym konkretnie polegają te czynności? Na: ·próbach generalnych z aktorami, tancerzami, ekipą techniczną, ·koordynacji z reżyserem, operatorem, realizatorami światła i dźwięku, ·obecności w trakcie rejestracji (film/reklama) lub pokazów (spektakl) – nadzór artystyczny i choreograficzny. 2)Czego dotyczą? Dotyczą końcowej realizacji dzieła scenicznego lub audiowizualnego, z choreografią jako integralnym elementem. 3)Jaki jest ich zakres? ·Całość scen zawierających ruch, ·każdy moment, gdzie choreograf może doprecyzować wykonanie, kadr, synchronizację. 4)Co jest efektem? ·Finalna wersja choreografii w kontekście całego dzieła (filmowego, reklamowego, scenicznego), ·zachowanie wysokiej jakości artystycznej i zgodności z pierwotną koncepcją, ·profesjonalna prezentacja choreografii w medium docelowym. 11.Jak będzie przebiegać proces tworzenia choreografii i jej komercjalizacji, a w szczególności: a)czy tworzenie choreografii do filmów, reklam i spektakli będzie następować w wyniku realizacji umowy o świadczenie usług lub innego rodzaj umowy (jakiej innej umowy?)? Odpowiedź: Na podstawie umowy cywilnoprawnej (o świadczenie usług, zlecenia, dzieło). b)czy tworzenie choreografii do filmów, reklam i spektakli zamierza Pani wykonywać wyłącznie na indywidualne zamówienie/zlecenie kontrahenta? Odpowiedź: Nie tylko wyłącznie na indywidualne zamówienie, lecz będzie Pani tworzyć także uniwersalne układy choreograficzne, które mogą być sprzedane do szerszego grona odbiorców. c)kim będą inicjatorzy zlecający Pani wykonanie choreografii? Czy będą nimi producenci filmów, reklam czy spektakli? Odpowiedź: Zarówno producenci, reżyserzy, dyrektorzy teatrów itp. d)czy będzie Pani przenosić prawa autorskie na kontrahenta składającego zamówienie/ zlecenie do stworzonych dla niego choreografii do filmów, reklam i spektakli lub będzie Pani udzielać mu do nich licencji? Odpowiedź: W zależności od ustaleń, zamierza Pani przenosić prawa autorskie, jak również dla układów uniwersalnych udzielana będzie licencja niewyłączna. e)czy zamierza Pani tworzyć choreografię według Pani własnego pomysłu, czy zgodnie z wymaganiami stawianymi przez kontrahenta? Odpowiedź: Choreografia będzie tworzona według własnego pomysłu, z uwzględnieniem oczekiwań kontrahenta. f)co dokładnie będzie określać zamówienie/zlecenie kontrahenta na konkretną choreografię? Odpowiedź: Zamówienie/zlecenie kontrahenta na choreografie to dokument (lub ustalenia), które precyzują zarówno charakter twórczy zlecenia, jak i jego zakres, cele, warunki organizacyjne oraz prawa autorskie. g)czy wytworzone choreografie do filmów, reklam i spektakli zamierza Pani oferować nie tylko dla kontrahenta, który zlecił ich wykonanie? Odpowiedź: Nie tylko wyłącznie na rzecz kontrahenta, który zlecił wykonanie, lecz będzie Pani tworzyć także uniwersalne układy choreograficzne, które mogą być sprzedane do szerszego grona odbiorców. h)czy zamierza Pani sprzedawać stworzoną choreografię bez zawierania wcześniejszej umowy? Czy w takiej sytuacji zamierza Pani sprzedawać gotowe choreografie z przeniesieniem praw autorskich lub udzieleniem licencji do nich? Odpowiedź: Tak. Zamierza Pani przenosić prawa autorskie, jak również dla układów uniwersalnych udzielana będzie licencja niewyłączna. 12.Czy będzie Pani producentem filmów, reklam i spektakli dokonującym ich późniejszej komercjalizacji? Kto zapewni środki finansowe niezbędne dla realizacji choreografii, kto zorganizuje procesu produkcji oraz kto poniesie odpowiedzialności za proces produkcji? Odpowiedź: Nie zamierza Pani być producentem filmów, reklam i spektakli dokonującym ich późniejszej komercjalizacji. Pytania 1.Czy przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahentów, które można sklasyfikować pod symbolem PKWiU 59.11.1 – „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych” oraz 59.12.17.0 – „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku” mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? 2.Czy przychody ze sprzedaży utworów/układów choreograficznych mogą być opodatkowane stawką 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Pani stanowisko w sprawie Ad 1. Stoi Pani na stanowisku, że przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahentów, które można sklasyfikować pod symbolem PKWiU 59.11.1 – „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych” oraz PKWiU 59.12.17.0 – „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku” mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ww. ustawy użyte w tej ustawie określenia oznaczają: ·działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), ·działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika (pkt 4). Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie: ·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji; ·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej. Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów między innymi z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej, w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Jednak wobec Pani nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające, o których mowa w art. 8 przedmiotowej ustawy. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%; 2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%; 2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%; 2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%; 3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%; 4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej planuje świadczyć na rzecz swoich kontrahentów usługi związane reżyserią gali, musicali, koncertów, zaś Usługi te mogą być sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz PKWiU 59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”. Wskazała Pani również, że w 2024 r. nie przekroczyła Pani limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia opisane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, jak wynika z opisu sprawy, usługi świadczone przez Panią w ramach działalności gospodarczej klasyfikują się pod symbolem PKWiU – 59.11.1, jako „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”. Zatem Pani zdaniem, planowane przychody uzyskiwane przez Panią z opisanych we wniosku usług, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem spełnienia pozostałych warunków skorzystania z tej formy opodatkowania. Ad 2. Wskazała Pani również, że zamierza podejmować czynności w zakresie tworzenia: ·autorskiej choreografii do spektaklu, ·autorskiego ruchu scenicznego, w skład których wchodzi: -analiza scenariusza, sceny -dobór muzyki, stylu muzycznego, choć możliwa jest sytuacja, że styl zostanie narzucony przez kontrahenta, -tworzenie układu tanecznego, -konsultacje i zmiany np. zmiana tempa, muzyki, -finalna produkcja wytworem jest układ choreograficzny, który może zostać zapisany w wersji filmu/pliku i sprzedany, do którego prawa autorskie będzie Pani posiadać. Choreografia to sztuka układania scenicznych tańców, ruchów i układów tanecznych, sztuka taneczna; całość kompozycji tańca i ruchu w scenicznym przedstawieniu muzycznym; opracowanie taneczne (tak w: ze Słownik Współczesnego Języka Polskiego, pod red. Prof. B. Dunaj, Wydawnictwo Wilga 1996). Z kolei ruch sceniczny to sposób poruszania się na scenie bez ujęcia go w ramy czasowo-przestrzenne i dające możliwość własnej interpretacji, inaczej autorskie opracowanie ruchowe spektaklu i poszczególnych ról; „sceniczny” to donoszący się do sceny teatralnej, teatru, teatralny, przeznaczony na scenę, wystawiany na scenie (tak w: ze Słownik Współczesnego Języka Polskiego, pod red. Prof. B. Dunaj, Wydawnictwo Wilga 1996). Wskazane powyżej przejawy Pani działalności stanowią w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wytwory Pani działalności twórczej, są zatem utworami (art. 1 ust. 2 pkt 8 ustawy). W świetle powyższego, opisanych czynności w zakresie tworzenia układów choreograficznych nie można zakwalifikować, jako działalności usługowej w zakresie handlu zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani działalność w tym zakresie jest działalnością wytwórczą, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Tym samym przychody te powinny zostać opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a cyt. ustawy, jako przychód z działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Ocena stanowiska Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe. Uzasadnienie interpretacji indywidualnej Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843): Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.): Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową: a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych -prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy: Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: 1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; 2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności; 3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Użyte w ustawie określenia oznaczają: -działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; -działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli: 1)w roku poprzedzającym rok podatkowy: a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, 2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Według ww. przepisu: 1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: 1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3; 2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; 3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: a)prowadzenia aptek, b)(uchylona) c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, d)(uchylona) e)(uchylona) f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. 6)(uchylony) 2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: 1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub 2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym -w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. 3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Ponadto podkreślić również należy, że według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w: 1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%; 2) ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%; 2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%; 2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%; 3) ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%; 4) ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%. Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy wynika, że rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej 2 września 2025 r. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową. W sytuacji, gdy Pani przychody będą opodatkowane różnymi stawkami, będzie Pani prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie. W ramach działalności zamierza Pani m.in. świadczyć na rzecz swoich kontrahentów usługi, szczegółowo opisane we wniosku i uzupełnieniu, związane z:a)reżyserią koncertu – PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”, b)reżyserią gali – PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”, c)reżyserią musicalu – PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”, d)reżyserią spektaklu muzycznego – PKWiU 59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”. Odnosząc się do Pani wątpliwości dotyczących prawidłowej stawki ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia na rzecz swoich kontrahentów usług związanych z reżyserią koncertów, gali, musicali oraz spektakli muzycznych i sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWiU wskazuję, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że dokonując wyboru formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług na rzecz swoich kontrahentów związanych z reżyserią gali, koncertów, musicali i spektakli muzycznych będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem Pani stanowisko w zakresie pytanie nr 1 jest prawidłowe. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: -8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym; -5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3, pkt 6 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym: Źródłami przychodów są: -pozarolnicza działalność gospodarcza; -najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą; -kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c. Natomiast, jak stanowi art. 14 ust. 2 pkt 11 powołanej ustawy: Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Zgodnie z art. 659 § 1 oraz art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071): Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Natomiast ocenę umowy licencyjnej do utworu, jako umowy o podobnym charakterze do umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy można dokonać w oparciu o art. 67 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.): 1.Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania. 2.Jeżeli umowa nie zastrzega wyłączności korzystania z utworu w określony sposób (licencja wyłączna), udzielenie licencji nie ogranicza udzielenia przez twórcę upoważnienia innym osobom do korzystania z utworu na tym samym polu eksploatacji (licencja niewyłączna). 3.Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, licencjobiorca nie może upoważnić innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji. 4.Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, uprawniony z licencji wyłącznej może dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia autorskich praw majątkowych, w zakresie objętym umową licencyjną. 5.Umowa licencyjna wyłączna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. Jak wynika z opisu prawy zamierza Pani także prowadzić działalność w zakresie tworzenia choreografii do filmów, reklam i spektakli, szczegółowo opisaną w uzupełnieniu, sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 90.03.11.0 „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców”, obejmującą tworzenie autorskiej choreografii do spektaklu i autorskiego ruchu scenicznego, w skład których wchodzi: analiza scenariusza, sceny dobór muzyki, stylu muzycznego, choć możliwa jest sytuacja, że styl zostanie narzucony przez kontrahenta, tworzenie układu tanecznego, konsultacje i zmiany np. zmiana tempa, muzyki. Wytworem jest układ choreograficzny, który może zostać zapisany w wersji filmu/pliku i sprzedany, do którego prawa autorskie będzie Pani posiadać. Tworzenie choreografii do filmów, reklam i spektakli będzie następować na podstawie umowy cywilnoprawnej (o świadczenie usług, zlecenia, dzieło). Choreografia będzie tworzona według własnego pomysłu, z uwzględnieniem oczekiwań kontrahenta. Zamówienie/zlecenie kontrahenta na choreografie to dokument (lub ustalenia), które precyzują zarówno charakter twórczy zlecenia, jak i jego zakres, cele, warunki organizacyjne oraz prawa autorskie. Tworzenie choreografii do filmów, reklam i spektakli zamierza Pani wykonywać nie tylko wyłącznie na indywidualne zamówienie, lecz będzie Pani tworzyć także uniwersalne układy choreograficzne, które mogą być sprzedane do szerszego grona odbiorców. Inicjatorami zlecającymi Pani wykonanie choreografii będą producenci, reżyserzy, dyrektorzy teatrów itp. W zależności od ustaleń, zamierza Pani przenosić prawa autorskie, jak również dla układów uniwersalnych udzielana będzie licencja niewyłączna. Nie zamierza Pani być producentem filmów, reklam i spektakli dokonującym ich późniejszej komercjalizacji. Odnosząc się do Pani wątpliwości w zakresie stawki ryczałtu do przychodów uzyskiwanych z przenoszenia praw majątkowych i udzielania licencji do utworów w postaci układów choreograficznych, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy przedmiot Pani działalności gospodarczej stanowić będzie działalność wytwórczą, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.). W komentarzu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują: W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane. Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś). Jednocześnie zauważyć należy, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) Sekcja R obejmuje – „USŁUGI KULTURALNE, ROZRYWKOWE, SPORTOWE I REKREACYJNE”. Sekcja ta obejmuje: szeroki zakres usług kulturalnych, rozrywkowych i rekreacyjnych, włączając usługi świadczone przez artystów wykonawców, muzea, biblioteki i archiwa, usługi związane z grami losowymi i zakładami wzajemnymi, usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją. W sekcji tej zawarty jest dział 90 – „USŁUGI KULTURALNE I ROZRYWKOWE”. Natomiast w klasie 90.03 wskazano „USŁUGI W ZAKRESIE ARTYSTYCZNEJ I LITERACKIEJ DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ”. Zauważyć należy, że grupowanie to obejmuje m.in. pozycję 90.03.11.0 – „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców”. Biorąc pod uwagę opisane okoliczności planowanej przez Panią działalności w zakresie tworzenia choreografii i jej komercjalizacji oraz przytoczone przepisy i zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskazuję, że Pani działalność, z tytułu której będzie Pani uzyskiwała wynagrodzenie za przeniesienie praw majątkowych lub udzielanie licencji do utworów w postaci układów choreograficznych, które będą wykorzystywane w filmach, reklamach i spektaklach nie stanowi działalności wytwórczej. W świetle bowiem zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie. Trudno w opisanych okolicznościach uznać, że przez Panią utwory będą występować w obrocie, skoro będzie Pani przenosiła do nich autorskie prawa majątkowe lub będzie udzielała Pani do nich licencji, a zatem jedynie „będzie korzystała” Pani z przysługujących autorskich praw do stworzonych utworów. Pani działalność, polegająca na samodzielnym tworzeniu choreografii do filmów, reklam i spektakli w celu przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub udzielenia licencji będzie miała niewątpliwie charakter działalności usługowej, a nie wytwórczej. Zatem, w tym przypadku nie będziemy mieli do czynienia z działalnością wytwórczą, lecz z działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Należy wskazać w tym miejscu, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie definiuje pojęć takich, jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych jak, np. „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych: Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych: W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: 1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe); 2)plastyczne; 3)fotograficzne; 4)lutnicze; 5)wzornictwa przemysłowego; 6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne; 7)muzyczne i słowno-muzyczne; 8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; 9)audiowizualne (w tym filmowe). Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności. Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych: Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych: Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego. Uwzględniając powyższe, w przypadku podatnika, którego działalność zarobkowa jest związana z korzystaniem z praw autorskich (rozporządzaniem takimi prawami) – a przy tym jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej – to uzyskane z tego tytułu przychody stanowią przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko tutejszego organu w tym zakresie pośrednio obrazuje pogląd wyrażony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 14 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Rz 270/22, w którym WSA uznał, że: W przypadku dzierżawy prawa majątkowego przychód określa treść umowy dzierżawy, a nie treść prawa majątkowego. W przypadku dzierżawy prawa majątkowego, jakim jest znak towarowy, źródła przychodu należy upatrywać bezpośrednio w dzierżawie, nie zaś w prawie majątkowym. Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że przychody, które Pani osiągnie z tytułu przeniesienia praw majątkowych do utworów (układów choreograficznych) – opodatkowane będą według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast przychody, które Pani osiągnie z tytułu udzielania licencji do utworów (układów choreograficznych) kwalifikują się do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z umów o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy składników majątku związanych z działalnością gospodarczą i będą opodatkowane według stawki w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Skoro bowiem – jak wynika z opisu sprawy – tworzy Pani utwory w ramach działalności gospodarczej, stanowią one niewątpliwie składniki majątku związane z działalnością gospodarczą. W opisanych przypadkach – jak już wcześniej wskazano – nie mamy do czynienia z działalnością wytwórczą, lecz z działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podsumowując powyższe, dokonując wyboru formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w przypadku tworzenia utworów w postaci układów choreograficznych, do których następnie będzie Pani przenosiła prawa majątkowe lub do których będzie Pani udzielała licencji celem wykorzystania ich w filmach, reklamach i spektaklach, przychody z tej działalności będą opodatkowane w następujący sposób:-przychody uzyskiwane z tytułu przeniesienia praw majątkowych do utworów (układów choreograficznych) – według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; -przychody uzyskiwane z tytułu udzielania licencji do utworów (układów choreograficznych), które kwalifikują się do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – według stawki w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym nieprawidłowe jest Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym przychody uzyskiwane z tytułu opisanej wyżej działalności opodatkowane będą stawką ryczałtu w wysokości 5,5%, przewidzianą dla działalności wytwórczej. Stawki dla opisanej przez Panią działalności będącej przedmiotem wniosku będą miały zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowe informacje Informacja o zakresie rozstrzygnięcia Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniami przyszłymi podanymi przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniach przyszłych przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji ·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pani do interpretacji. ·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej: 1)z zastosowaniem art. 119a; 2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; 3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści. ·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA): ·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo ·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA). Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania interpretacji Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.