
Temat interpretacji
Strona pismem z dnia 04.01.2005r. (data wpływu do US 20.01.2005r) wnosił o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego poprzez określenie czy dotacja, którą firma Podatnika otrzyma w miesiącu lutym 2005r. z budżetu państwa na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach specjalnego przedakcesyjnego programu na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich (SAPARD) jest opodatkowana i czy należy w związku z tym zapłacić z tytułu jej otrzymania podatek VAT. Podatnik w w/w piśmie pytał również o sposób naliczenia podatku VAT w przypadku gdyby z otrzymaniem dotacji wiązał się obowiązek uiszczenia podatku VAT. Zdaniem Strony otrzymanie w/w dotacji nie powoduje powstania obowiązku w zakresie uiszczenia podatku VAT.
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: handel obuwiem, artykułami skórzanymi i skóropodobnymi (dwa sklepy obuwnicze), jak również usługi w zakresie mechaniki pojazdowej (warsztat samochodowy). W 2004r. Podatnik postanowił rozszerzyć zakres prowadzonej działalności o stację diagnostyczną. W związku z planowanymi inwestycjami Podatnik wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie zakupu środków trwałych w w ramach specjalnego przedakcesyjnego programu na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich (SAPARD). Wniosek Podatnika został załatwiony pozytywnie. Na mocy umowy zawartej z ARiMR Strona otrzyma w m-cu II 2005r pomoc finansową z Programu SAPARD na zakup wyposażenia stacji kontroli pojazdów.
Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, w oparciu o w/w przepis, jak również stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, stwierdza iż udzielona Podatnikowi dotacja nie będzie miała charakteru dotacji przedmiotowej, tj. dotacji bezpośrednio związanej z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przyznana dotacja na sfinansowanie wyposażenia stacji kontroli pojazdów nie stanowi bowiem dopłaty do ceny świadczonej usługi, czy też rekompensaty z powodu obniżenia tej ceny. Z uwagi na to, iż udzielona dotacja nie wykazuje bezpośredniego związku ze świadczoną usługą (choć może mieć związek pośredni) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotacje nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług nie podlegają bowiem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko zawarte w piśmie Podatnika jest w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego prawidłowe.
Nie poddano ocenie złożonego wraz z pismem załącznika. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego zaistniałego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja jest zatem aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.
Zgodnie z art. 14 b w/w ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże jednak właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie niniejsze - zgodnie z brzmieniem art. 236 § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa - przysługuje zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łukowie w terminie 7 dnia od dnia doręczenia postanowienia.
