Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji Nasze kulturowe w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strat... - Interpretacja - ILPP2/443-314/11-2/BA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2011, sygn. ILPP2/443-314/11-2/BA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji Nasze kulturowe w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. Nasze kulturowe jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. Nasze kulturowe .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

W I kwartale 2010 r. Zainteresowany złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie (). wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn. Nasze kulturowe w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 11 stycznia 2011 r. w P. została zawarta umowa przyznania pomocy na realizację ww. operacji.

Celem operacji było: promocja dotychczasowego dorobku, zainteresowanie przeszłością dziedzictwa kulturowego, poznanie swoich dziejów i rozpowszechnienie atrakcyjności miejsca i obiektu.

W wyniku realizacji projektu stowarzyszenie nie osiągnęło żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Działania w ramach realizacji operacji polegały na:

  • wydrukowaniu i dostarczeniu 880 szt. folderów,
  • przygotowaniu materiałów,
  • utworzeniu strony internetowej,
  • dystrybucji folderów.

Zakupu polegającego na wydrukowaniu i dostarczeniu folderów dokonano w dniu X lipca 2010 r. dostawca wystawił fakturę na Wnioskodawcę, którą zapłacono. Pozostałe ww. prace wykonano w ramach pracy świadczonej nieodpłatnie przez wolontariuszy. Wszystkie poniesione koszty (także praca świadczona nieodpłatnie) kwalifikują się do refundacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. W związku z koniecznością załączenia do wniosku o płatność (składanego do U. M.W. W. w P.) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT Zainteresowany złożył wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji pn. Nasze kulturowe w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pt. Nasze kulturowe w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Zainteresowany jest podmiotem nie prowadzącym działalności gospodarczej a jednocześnie nie jest płatnikiem podatku VAT z tego też powodu nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

W I kwartale 2010 r. Zainteresowany złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie () wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn. Nasze kulturowe w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 11 stycznia 2011 r. w P. została zawarta umowa przyznania pomocy na realizację ww. operacji.

Celem operacji było: promocja dotychczasowego dorobku, zainteresowanie przeszłością dziedzictwa kulturowego, poznanie swoich dziejów i rozpowszechnienie atrakcyjności miejsca i obiektu.

W wyniku realizacji projektu stowarzyszenie nie osiągnęło żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Działania w ramach realizacji operacji polegały na:

  • wydrukowaniu i dostarczeniu 880 szt. folderów,
  • przygotowaniu materiałów,
  • utworzeniu strony internetowej,
  • dystrybucji folderów.

Zakupu polegającego na wydrukowaniu i dostarczeniu folderów dokonano w dniu X lipca 2010 r. dostawca wystawił fakturę na Wnioskodawcę, którą zapłacono. Pozostałe ww. prace wykonano w ramach pracy świadczonej nieodpłatnie przez wolontariuszy. Wszystkie poniesione koszty (także praca świadczona nieodpłatnie) kwalifikują się do refundacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie wyżej wymienionych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.). Zwrot podatku, na podstawie tych przepisów, przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem nie spełnia pierwszego z tych warunków, w związku z czym nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn. Nasze kulturowe .

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. organ zwraca uwagę, że powołane wyżej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązywało do dnia 5 kwietnia 2011 r. W dniu 6 kwietnia 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 76, poz. 372 ).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu