P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - ZP/443-393/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.12.2005, sygn. ZP/443-393/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, za prawidłowy.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca w dniu 9 marca 2005 r. zawarła umowę leasingu na samochód ciężarowy marki IVECO z zabudowaną skrzynią ładunkową. Spółka podnosi, że samochód ten spełniał warunki do odliczenia podatku VAT od rat leasingowych w całości, zgodnie z art. 86 ust. 3 obowiązującej wówczas ustawy podatkowej. W opinii Wnioskującej, leasingowany samochód nadal spełnia wymogi art. 86 ust. 4, obowiązującej od 1 czerwca 2005 r. ustawy o VAT. Spółka podnosi, że spełnienie wymogów określonych w art. 86 ust. 4 dla pojazdów ciężarowych do 3.500 kg masy całkowitej, potwierdzone jest dodatkowym badaniem technicznym, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy.

Wątpliwości Spółki, budzi natomiast przepis art. 154 ustawy o VAT, który Jej zadaniem, wskazuje, że przepisu art. 86 ust. 7 ustawy o VAT, nie stosuje się do samochodów będących przedmiotem leasingu pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym. Wnioskująca oświadcza, że przedmiotowej umowy leasingowej nie zarejestrowała po 1 czerwca 2005 r.

Zdaniem Spółki, miała Ona prawo odliczenia całości VAT od rat leasingowych, stosownie do poprzednio obowiązujących przepisów ustawy podatkowej, jak również po zmianie tych przepisów z dniem 1 czerwca 2005 r., bowiem samochód będący przedmiotem umowy leasingu spełniał warunki, jakim musiały odpowiadać samochody ciężarowe. Według Spółki, nie miała Ona również obowiązku zarejestrowania umowy w urzędzie skarbowym, gdyż pomimo zmiany przepisów o podatku VAT, przedmiotowy samochód nadal pozostał samochodem ciężarowym.

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej odliczenia podatku VAT od leasingowanego samochodu ciężarowego.

W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:

- art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), stosownie do którego, w przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy, stanowi kwota podatku naliczonego, jaka wynikałaby z przepisów art. 86 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia ustawy w życie,

- art. 7 ust. 2 przywoływanej ustawy, zgodnie z którym, w przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umów, o których mowa w ust. 1, w stosunku do których kwotę podatku naliczonego stanowiła cała kwota podatku wykazanego na fakturze, przepis ust. 1 ma zastosowanie:

1) w odniesieniu do umów, bez uwzględnienia zmian tej umowy dokonywanych po wejściu w życie ustawy, oraz

2) pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do 15 czerwca 2005 r.,

- art. 9 ww. ustawy, zgodnie z którym, ustawa wchodzi w życie 1 czerwca 2005 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 20, pkt 22 lit. a oraz lit. b w zakresie dotyczącym ust. 3 a pkt 6, pkt 39 oraz art. 2, 4 i 5, które wchodzą w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia,

- art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stosownie do którego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124,

- art. 86 ust. 3 ww. ustawy (w stanie prawnym obowiązującym do 22.08.2005 r.), stosownie do którego, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg,

gdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy,

- kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł,

- art. 86 ust. 3 przywoływanej ustawy (w stanie prawnym obowiązującym od 22.08.2005 r.), zgodnie z którym, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł,

- art. 86 ust. 4 wskazywanej ustawy, stosownie do którego, przepis ust. 3 nie dotyczy:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskująca na podstawie zawartej umowy leasingowej użytkuje samochód ciężarowy - INVECO z zabudowaną skrzynią ładunkową, który spełniał warunki do pełnego odliczenia podatku VAT od rat leasingowych (według stanu prawnego obowiązującego do dnia 22.08.2005 r.). Spółka podnosi, że w związku ze zmianą przepisów przywoływanej ustawy, samochód nadal spełnia wymogi art. 86 ust. 4 ustawy do pełnego odliczenia rat leasingowych, co zostało potwierdzone dodatkowym badaniem technicznym. Ograniczenia wynikające z przywoływanego art. 86 ust. 3 ustawy, nie dotyczą zatem Spółki, skoro przedmiotem użytkowania nie jest pojazd wymieniony w tym przepisie. Zatem, należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy Wnioskująca używa na podstawie umowy leasingu samochód spełniający wymagania określone w art. 86 ust. 4 ww. ustawy podatkowej, to przysługuje Jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - w całości - od rat leasingowych.

Jednocześnie, mając na uwadze przywołane unormowania, należy wyjaśnić, że w przekonaniu organu podatkowego, intencją ustawodawcy było objąć rejestracją umów leasingowych w terminie do dnia 15 czerwca 2005 r., te umowy leasingu zawarte przed 1 czerwca 2005 r., których przedmiotem są samochody spełniające wymogi określone w art. 86 ust. 3 ustawy (w stanie prawnym obowiązującym do 22.08.2005 r.), lecz niespełniające warunków wynikających z art. 86 ust. 3 i 4 ustawy (w stanie prawnym obowiązującym od 22.08.2005 r.). Powyższe, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, nie dotyczy Wnioskującej. Jednocześnie, będący przedmiotem wątpliwości Spółki przepis art. 154 przywoływanej ustawy, stanowiący, że przepisu art. 86 ust. 7 nie stosuje się do samochodów będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, obowiązującymi przed dniem 1 maja 2004 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy, również nie znajduje w tym przypadku zastosowania.

W związku z powyższym, stanowisko wyrażone przez Podatnika należało uznać za prawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu