
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia:
Zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wyniku likwidacji działalności przez osobę fizyczną, a następnie ponowne rozpoczęcie ich wykonywania, bez względu na to, czy o tym samym profilu, czy innym, powoduje, iż mamy do czynienia z tym samym podatnikiem. Wznowienie działalności po przerwie spowodowanej likwidacją działalności nie ma wpływu na byt osoby fizycznej jako podatnika podatku od towarów i usług. Nie jest to więc podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności opodatkowanych, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ww. ustawy o podatku VAT.
Obowiązek ewidencjonowania obrotu i podatku należnego przy użyciu kas fiskalnych zgodnie z brzmieniem z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, którzy są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.) stanowiący, że do podatników, którzy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia utracili prawo do zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na podstawie dotychczasowych przepisów, stosuje się terminy i zakres ewidencjonowania określony w tych przepisach. Do ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, bez względu na osiągniętą wielkość obrotu, są obowiązani zatem również podatnicy kontynuujący działalność po dniu 1 stycznia 2003r. (uprzednio zawieszoną lub zlikwidowaną), jeżeli byli obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej przed tą datą. Wznowienie działalności, w przypadku tej grupy podatników, powoduje konieczność prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej od momentu dokonania pierwszej sprzedaży na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług nie jest Pan podatnikiem rozpoczynającym wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ww. ustawy.
Ponadto, zgodnie z art. 111 ust. 4 ww. ustawy - podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej niż 2.500zł.
Natomiast, przepisy § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, doprecyzowują, iż odliczenie wydatkowanych kwot następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika w urzędzie skarbowym, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania.
Wobec powyższego, ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej przysługuje podatnikowi jedynie w stosunku do tych kas, które zostały zgłoszone na dzień rozpoczęcia - powstania obowiązku -ewidencjonowania. Oznacza to, że w tej sytuacji nie przysługuje Panu jako podatnikowi już wcześniej zobowiązanemu do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących, ulga w postaci odliczeń od podatku VAT kwoty w wysokości 50% ceny zakupu kasy.
