
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia czy świadczone usługi w zakresie instalacji Systemów stanowią usługi związane z nieruchomościami. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest i (...) (dalej: System).
Spółka posiada siedzibę w Wielkiej Brytanii, gdzie jest zarejestrowana na cele podatku VAT.
W związku z ekspansją prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium Europy, Spółka rozpoczęła świadczenie usług m.in. w Polsce.
Usługi realizowane przez Wnioskodawcę w Polsce dotyczą nieruchomości zlokalizowanych na terytorium Polski i swoim zakresem obejmują:
- dostosowanie Systemu do nieruchomości;
- dostawę i instalację sprzętu oraz oprogramowania związanego z Systemem;
- instalację, uruchomienie oraz konfigurację Systemu;
- wsparcie posprzedażowe oraz usługi konserwacyjne.
W ramach prowadzonej w Polsce działalności, Spółka dokonuje również zakupu sprzętu lub usług instalacyjnych od polskich dostawców.
Wnioskodawca pełni rolę dostawcy usług, w związku z czym w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę zleceń instalowane są co do zasady identyczne systemy bezpieczeństwa, niezależnie od cech szczególnych, które posiada dana nieruchomość. Ewentualne działania adaptacyjne związane są z etapem dostosowania Systemu do nieruchomości, który ogranicza się do niezbędnych czynności mających na celu instalację Systemu, z uwzględnieniem potrzeb klienta w zakresie bezpieczeństwa oraz estetyki. Przykładowo, inne potrzeby mogą wystąpić w przypadku zakładu przemysłowego, a inne w przypadku budynku biurowego klasy A.
Dostosowanie Systemu do nieruchomości obejmuje przede wszystkim, ale nie wyłącznie, następujące działania:
-ocenę lokalizacji (wizję lokalną) – określenie, gdzie znajdują się kluczowe z punktu widzenia instalacji punkty, takie jak drzwi, ściany, punkty zasilania;
-dostosowanie rozmieszczenia sprzętu – np.:
Øwybór między zamkiem magnetycznym w futrynie drzwiowej a zamkiem motorowym wbudowanym w skrzydło drzwiowe;
Øwybór między czytnikiem kart zamontowanym na ścianie, a umieszczonym na metalowym słupku (rozwiązanie stosowane w przypadku oszklonej ściany);
Øinne warianty instalacyjne uzgodnione z klientem;
-integrację z infrastrukturą budynku – np. z systemem IT lub zasilaniem.
Po etapie dostosowania Systemu, technicy przystępują do instalacji sprzętu oraz oprogramowania związanego z Systemem, na który składają się:
-zamki elektroniczne,
-czytniki kart dostępu,
-urządzenia zabezpieczające (np. przyciski awaryjne, czujniki otwarcia drzwi),
-okablowanie – tj. wszystkie przewody łączące elementy systemu.
Ponadto, w centralnym punkcie budynku montowany jest panel sterujący wszystkimi elementami Systemu. Panel sterujący może stanowić zarówno samodzielny system, jak i może zostać zintegrowany z siecią informatyczną klienta, umożliwiając tym samym zarządzanie systemem zdalnie.
Instalacja Systemu nie ingeruje w strukturę budynku. Przedmiot instalacji nie jest montowany w budynku na stałe, a tym samym istnieje możliwość jego demontażu oraz przywrócenia budynku do stanu pierwotnego. Proces przywrócenia budynku do stanu pierwotnego może wymagać wykonania podstawowych prac wykończeniowych, np. szpachlowania, tynkowania lub malowania, a także – w razie konieczności – wymiany drobnych elementów wykończeniowych budynku, takich jak listwy lub panele. Wskazane prace powierzane są z reguły lokalnym wykonawcom z odpowiednimi kwalifikacjami.
Nieruchomości, w których Spółka instaluje Systemy, są w pełni funkcjonalne zarówno przed instalacją Systemu, jak i po jego ewentualnym demontażu. Instalacja Systemu realizowana jest wyłącznie na potrzebę klienta i wynika z jego indywidualnych potrzeb w zakresie organizacji przestrzeni oraz bezpieczeństwa nieruchomości. Celem instalacji Systemu jest najczęściej ograniczenie dostępu do wybranych obszarów nieruchomości lub oddzielenie stref ogólnodostępnych od stref o zastrzeżonym dostępie. Przykładowo, instalowany System może obejmować zabezpieczenie dostępu do:
-pomieszczeń, w których znajduje się infrastruktura informatyczna,
-stref zlokalizowanych w pobliżu maszyn lub materiałów niebezpiecznych,
-obszarów podlegających szczególnym regulacjom prawnym (np. w zakresie usług bankowych),
-miejsc przechowywania dokumentacji oraz
-innych obszarów wskazanych przez klienta.
Spółka nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT, w związku z czym nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT w Polsce. W rezultacie, Spółka rozlicza świadczone usługi zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT, tj. w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, zgodnie z którym obowiązek rozliczenia VAT spoczywa na nabywcy usługi.
Niemniej, w związku z zakupami dokonywanymi przez Wnioskodawcę na terytorium Polski – w tym w szczególności zakupem sprzętu oraz usług instalacyjnych od polskich dostawców – Spółka rozważa fakultatywną rejestrację jako podatnik VAT w Polsce. Rejestracja umożliwiłaby Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych lokalnie w drodze składania deklaracji VAT i tym samym uprościła rozliczenia VAT w Polsce po stronie Spółki.
W związku z planem rejestracji do celów VAT w Polsce, Spółka zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie, czy świadczone przez Spółkę usługi związane z instalacją Systemu nie stanowią usług związanych z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e Ustawy o VAT. Niniejsze potwierdzenie jest istotne z uwagi na fakt, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. a Ustawy o VAT, w przypadku usług związanych z nieruchomościami, mechanizm odwrotnego obciążenia może znaleźć zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy usługodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, zgodnie z art. 96 ust. 4 Ustawy o VAT.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że kontrahenci Spółki to podatnicy o których mowa w art. 28a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.).
Pytanie
Czy usługi związane z instalacją Systemu, świadczone w Polsce przez Spółkę, stanowią usługi związane z nieruchomościami w myśl art. 28e Ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy świadczone w Polsce usługi związane z instalacją Systemu nie stanowią usług związanych z nieruchomościami w myśl art. 28e Ustawy o VAT.
Zgodnie z zasadą ogólną, wyrażoną w art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Zgodnie natomiast z art. 28b ust. 2 Ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z przytoczonych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest co do zasady miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi świadczone są na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Jednocześnie, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają regulacje szczególne dotyczące miejsca świadczenia, wśród których wymienić można usługi związane z nieruchomościami.
Zgodnie z art. 28e Ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.
Art. 28e stanowi implementację art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L Nr 347 z późn. zm., dalej: „Dyrektywa 2006/112/WE”), zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.
Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Pojęcia te zostały jednakże zdefiniowane w Rozporządzeniu Wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 2011.77.1 z dnia 23 marca 2011 r. z późn. zm.; dalej: „Rozporządzenie”). Zgodnie z art. 13b Rozporządzenia, do celów stosowania Dyrektywy 2006/112/WE, za „nieruchomość” uznaje się:
a)każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
b)każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
c)każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
d)każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.
Zgodnie natomiast z art. 31a ust. 1 Rozporządzenia, usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością, tj:
a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.
W art. 31a ust. 2 Rozporządzenia wskazano przykładowe świadczenia, które w szczególności można uznać za posiadające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością, wśród których wymieniono m.in. instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość, a także utrzymanie i naprawę oraz kontrolę maszyn lub sprzętu, jak również nadzór nad maszynami lub sprzętem, jeżeli maszyny lub sprzęt są uznane za nieruchomość.
W art. 31a ust. 3 Rozporządzenia wymieniono natomiast przykładowe świadczenia, które uznaje się za nieposiadające wystarczająco bezpośredniego związku z nieruchomością, wśród których wskazano usługi instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości.
Zgodnie natomiast z art. 13b lit. c Rozporządzenia, sprzęt jest uznawany za nieruchomość, gdy stanowi integralną część budynku, bez której budynek jest niepełny bądź gdy jest zamontowany na stałe w budynku i nie może być przeniesiony bez zniszczenia lub zmiany budynku.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że budynki, w których następuje instalacja Systemu przez Wnioskodawcę, bez wątpienia stanowią nieruchomości w myśl przepisów Rozporządzenia. Niemniej jednak, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi nie wykazują wystarczająco bezpośredniego związku z nieruchomością.
Przede wszystkim, usługi związane z instalacją Systemu, świadczone w Polsce przez Wnioskodawcę, nie wywodzą się z nieruchomości. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegają zasadniczo na dopasowaniu stosowanych przez Spółkę uniwersalnych komponentów do konkretnego środowiska technicznego oraz preferencji klienta. W związku z powyższym, w ramach realizowanych zleceń instalowane są co do zasady identyczne systemy bezpieczeństwa, a etap dostosowania Systemu do nieruchomości nie wpływa na jego funkcjonalność i ogranicza się wyłącznie do niezbędnych czynności mających na celu instalację Systemu.
Należy również wskazać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z instalacją Systemu nie mają na celu zmiany stanu prawnego lub fizycznego nieruchomości. Instalacja Systemu realizowana jest wyłącznie na potrzebę klienta i wynika z jego indywidualnych potrzeb w zakresie organizacji przestrzeni oraz bezpieczeństwa nieruchomości. Zainstalowanie Systemu pozostaje w związku z powyższym bez wpływu na stan prawny lub fizyczny nieruchomości, które są w pełni funkcjonalne zarówno przed instalacją Systemu, jak i po jego ewentualnym demontażu.
Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy nie można uznać, że zainstalowany System staje się częścią nieruchomości. Jak wskazano wcześniej, zamontowany System nie stanowi integralnej części budynku, bez której budynek jest niepełny. System nie jest również montowany w budynku na stałe, w związku z czym istnieje możliwość jego demontażu. Demontaż może wiązać się z koniecznością przeprowadzenia podstawowych prac wykończeniowych, które pozwoliłyby przywrócić budynek do stanu pierwotnego, np. szpachlowania, tynkowania lub malowania, a także – w razie konieczności – wymiany drobnych elementów wykończeniowych budynku, takich jak listwy lub panele. Wskazać należy, że skoro przywrócenie budynku do stanu pierwotnego polega na realizacji podstawowych prac wykończeniowych, nie można uznać, że podczas demontażu budynek ulega zniszczeniu lub zmianie.
Reasumując, zainstalowany Sprzęt nie staje się częścią nieruchomości, zaś usługi związane z instalacją Systemu przez Wnioskodawcę w Polsce nie wykazują wystarczająco bezpośredniego związku z daną nieruchomością, aby uznać je za usługi związane z nieruchomościami. Fakt, że System jest montowany w obrębie nieruchomości nie jest tym samym wystarczający dla zastosowania art. 28e Ustawy o VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy pozostaje spójne z interpretacjami wydanymi przez Organ dotyczącymi usług instalacji lub modernizacji, a także serwisu gwarancyjnego systemów alarmowych/bezpieczeństwa:
-interpretacją z 20 czerwca 2023 r., sygn.: 0114-KDIP1-2.4012.162.2023.2.JO, w której Organ wskazał, że skoro przywrócenie budynku do stanu pierwotnego będzie polegało np. na szpachlowaniu otworów po instalacji, szpachlowaniu przebić, malowaniu elementów ścian/sufitów, wymianie uszkodzonych elementów budynku nie można uznać, że podczas demontażu budynek ulega zmianie lub zniszczeniu. Tym samym w analizowanym przypadku nie można uznać systemu bezpieczeństwa za nieruchomość. System bezpieczeństwa w budynku przemysłowym nie jest integralną częścią budynku, bez której budynek jest niepełny (…). W konsekwencji mając na uwadze art. 31a rozporządzenia 282/2011 nie można uznać, że świadczone przez Państwa Spółkę usługi stanowią usługi, o których mowa w art. 28e ustawy;
-interpretacją z 12 marca 2019 r., sygn.: 0114-KDIP1-2.4012.851.2018.2.MC, w której Organ uznał, że instalacje systemów alarmowych, kontroli dostępu, CCTV (system telewizji przemysłowej) i wewnętrznej sieci telekomunikacyjnej nie są integralną częścią budynku, bez której budynek jest niepełny. W konsekwencji, mając na uwadze art. 31a rozporządzenia 282/2011 nie można uznać, że usługi instalacyjne świadczone przez Wnioskodawcę (…) stanowią usługi, o których mowa w art. 28e ustawy;
-interpretacją z 7 stycznia 2019 r., sygn.: 0114-KDIP1-2.4012.643.2018.2.MC, w której Organ wskazał, że skoro przywrócenie budynku do stanu poprzedniego będzie polegało np. na wierceniu, wstrzeliwaniu kołków, gipsowaniu, szpachlowaniu, malowaniu, demontażu okablowania nie można uznać, że podczas demontażu budynek ulega zmianie lub zniszczeniu. Zatem w analizowanym przypadku nie można uznać systemu alarmowego za nieruchomość. System alarmowy w budynku placówki dyplomatycznej nie jest integralną częścią budynku, bez której budynek jest niepełny. Jednocześnie system alarmowy nie jest zainstalowany na stałe w budynku i może być przeniesiony bez zniszczenia lub zmiany budynku. W konsekwencji mając na uwadze art. 31a rozporządzenia 282/2011 nie można uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi, o których mowa w art. 28e ustawy.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy znajduje oparcie w przepisach prawa oraz interpretacjach podatkowych. Usługi związane z instalacją Systemu, świadczone w Polsce przez Wnioskodawcę, nie stanowią tym samym usług związanych z nieruchomościami.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Zgodnie z art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług
Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a) usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b) usługobiorcą jest:
- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
W myśl art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powołanych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady usługa świadczona na rzecz podatnika, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych m.in. z nieruchomościami.
I tak zgodnie z art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług:
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.
Wskazany przepis stanowi implementację przepisu art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1), zgodnie z którym:
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.
Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284 z 26.10.2013 r., s. 1) zmianę do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.
Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011:
Do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:
a) każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
b) każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
c) każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
d) każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.
W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011:
Usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:
a) gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
b) gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.
Jednocześnie w art. 31a ust. 2 rozporządzenia 282/2011 zawarto wykaz przykładowych usług, które należy uznać za związane z nieruchomościami, czyli usług objętych zakresem stosowania art. 47 dyrektywy 2006/112/WE. Co więcej w art. 31a ust. 3 rozporządzenia 282/2011 zawarto wykaz przykładowych usług, których nie należy traktować jako usług związanych z nieruchomościami, czyli usług nieobjętych zakresem stosowania art. 47 dyrektywy 2006/112/WE.
Jak stanowi art. 31a ust. 2 lit. m i n rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
m)instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość;
n)utrzymanie i naprawę oraz kontrolę maszyn lub sprzętu, jak również nadzór nad maszynami lub sprzętem, jeżeli maszyny lub sprzęt są uznane za nieruchomość;
W art. 31a ust. 3 lit. f Rozporządzenia wykonawczego 282/2011 zdefiniowano katalog przesłanek negatywnych tj. usług które nie są uznawane za związane z nieruchomościami:
f)instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości;
Rozwiązania wprowadzone powyższym rozporządzeniem mają na celu doprowadzić w całej Unii Europejskiej do wspólnej wykładni i spójnego stosowania przepisu szczególnego, jakim jest art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE Rady.
Z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wynika, że aby świadczenie usług mogło zostać uznane za związane z nieruchomością w rozumieniu tego przepisu, konieczne jest, by świadczenie to było związane z wyraźnie określoną nieruchomością i by sama nieruchomość stanowiła przedmiot owego świadczenia. Tak jest w szczególności wówczas, gdy wyraźnie określoną nieruchomość należy uznać za konstytutywny element świadczenia usług, jako że stanowi ona centralny i nieodzowny element tego świadczenia (zob. podobnie wyrok z dnia 27 czerwca 2013 r., RR Donnelley Global Turnkey Solutions Poland, C-155/12, EU:C:2013:434, pkt 34, 35).
Orzecznictwo to, jak wskazuje Trybunał w wyroku C-215/19, zostało zasadniczo skodyfikowane w art. 31a ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia 282/2011 wykonawczego, stanowiącym, że usługi związane z nieruchomością, o których mowa w art. 47 dyrektywy VAT, obejmują jedynie te usługi, które wykazują wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością, co ma miejsce, po pierwsze, w przypadku, gdy usługi te wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług, a po drugie, w przypadku, gdy usługi te są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka posiada siedzibę w Wielkiej Brytanii, gdzie jest zarejestrowana na cele podatku VAT. Jesteście Państwo integratorem systemów bezpieczeństwa, świadczącym usługi w zakresie instalacji, serwisu oraz konserwacji systemów kontroli dostępu, monitoringu wizyjnego (CCTV), systemów domofonowych, czujników alarmowych, systemów zarządzania kluczami oraz powiązanego sprzętu i akcesoriów (System). W związku z ekspansją prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium Europy, rozpoczęli Państwo świadczenie usług m.in. w Polsce. Kontrahenci Spółki to podatnicy o których mowa w art. 28a ustawy. Spółka nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT w Polsce.
Usługi realizowane przez Państwa w Polsce dotyczą nieruchomości zlokalizowanych na terytorium Polski i swoim zakresem obejmują dostosowanie Systemu do nieruchomości, dostawę i instalację sprzętu oraz oprogramowania związanego z Systemem, instalację, uruchomienie oraz konfigurację Systemu oraz wsparcie posprzedażowe oraz usługi konserwacyjne. W ramach prowadzonej w Polsce działalności, Spółka dokonuje również zakupu sprzętu lub usług instalacyjnych od polskich dostawców.
Państwa Spółka pełni rolę dostawcy usług, w związku z czym w ramach realizowanych przez Państwa zleceń instalowane są co do zasady identyczne systemy bezpieczeństwa, niezależnie od cech szczególnych, które posiada dana nieruchomość. Ewentualne działania adaptacyjne związane są z etapem dostosowania Systemu do nieruchomości, który ogranicza się do niezbędnych czynności mających na celu instalację Systemu, z uwzględnieniem potrzeb klienta w zakresie bezpieczeństwa oraz estetyki. Dostosowanie Systemu do nieruchomości obejmuje przede wszystkim ocenę lokalizacji (wizję lokalną) – określenie, gdzie znajdują się kluczowe z punktu widzenia instalacji punkty, takie jak drzwi, ściany, punkty zasilania, dostosowanie rozmieszczenia sprzętu (np.: wybór między zamkiem magnetycznym w futrynie drzwiowej a zamkiem motorowym wbudowanym w skrzydło drzwiowe, wybór między czytnikiem kart zamontowanym na ścianie, a umieszczonym na metalowym słupku, inne warianty instalacyjne uzgodnione z klientem), integrację z infrastrukturą budynku – np. z systemem IT lub zasilaniem.
Po etapie dostosowania Systemu, technicy przystępują do instalacji sprzętu oraz oprogramowania związanego z Systemem, na który składają się zamki elektroniczne, czytniki kart dostępu, urządzenia zabezpieczające (np. przyciski awaryjne, czujniki otwarcia drzwi), okablowanie – tj. wszystkie przewody łączące elementy systemu. Ponadto, w centralnym punkcie budynku montowany jest panel sterujący wszystkimi elementami Systemu. Panel sterujący może stanowić zarówno samodzielny system, jak i może zostać zintegrowany z siecią informatyczną klienta, umożliwiając tym samym zarządzanie systemem zdalnie.
Instalacja Systemu nie ingeruje w strukturę budynku. Przedmiot instalacji nie jest montowany w budynku na stałe i istnieje możliwość jego demontażu oraz przywrócenia budynku do stanu pierwotnego. Nieruchomości, w których Spółka instaluje Systemy, są w pełni funkcjonalne zarówno przed instalacją Systemu, jak i po jego ewentualnym demontażu. Spółka rozważa fakultatywną rejestrację jako podatnik VAT w Polsce.
Państwa wątpliwości dotyczą tego czy świadczone przez Spółkę usługi związane z instalacją Systemu stanowią usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e ustawy.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że szczególne miejsce świadczenia określone w art. 28e ustawy dotyczy wyłącznie usług, które ściśle odnoszą się do konkretnej określonej co do miejsca położenia nieruchomości. W konsekwencji usługą związaną z nieruchomością nie jest każda dowolna usługa wykazująca chociażby najmniejszy związek z daną nieruchomością, lecz jedynie usługa która wprost odnosi się do konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości będącej też centralnym punktem usługi bądź też, ma na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości.
W analizowanym przypadku Państwa Spółka planuje świadczyć usługi w zakresie instalacji, serwisu oraz konserwacji systemów kontroli dostępu, monitoringu wizyjnego (CCTV), systemów domofonowych, czujników alarmowych, systemów zarządzania kluczami oraz powiązanego sprzętu i akcesoriów (łącznie jako System). Jak Państwo wskazaliście instalacja Systemu nie ingeruje w strukturę budynku. Przedmiot instalacji nie jest montowany w budynku na stałe, a tym samym istnieje możliwość jego demontażu oraz przywrócenia budynku do stanu pierwotnego, które może jednak wymagać wykonania podstawowych prac wykończeniowych, np. szpachlowania, tynkowania lub malowania oraz wymiany drobnych elementów wykończeniowych budynku, takich jak listwy i panele. Nieruchomości, w których instalujecie Państwo Systemy są w pełni funkcjonalne zarówno przed instalacją systemu, jak i po jego ewentualnym demontażu.
Mając na uwadze wskazane przez Państwa informacje, należy zgodzić się z Państwem, że realizowanych przez Państwa usług nie można uznać za usługi związane z nieruchomością, o których mowa w art. 28e ustawy. Fakt, że usługi instalacji, serwisu i konserwacji Systemów są i będą wykonywane w obrębie (określonego co do położenia) budynku przemysłowego lub biurowego nie jest wystarczający dla zastosowania art. 28e ustawy. Z art. 31a rozporządzenia 282/2011 wynika, że instalacja lub montaż bądź utrzymanie i kontrola sprzętu stanowi usługę związaną z nieruchomością gdy sprzęt jest uznany za nieruchomość. Natomiast z art. 13b rozporządzenia 282/2011 wynika, że sprzęt jest uznany za nieruchomość gdy stanowi integralną część budynku, bez której budynek jest niepełny bądź gdy jest zainstalowany na stałe w budynku i nie może być przeniesiony bez zniszczenia lub zmiany budynku.
Wskazaliście Państwo, że instalacja Systemu wynika z indywidualnych potrzeb klienta w zakresie organizacji przestrzeni oraz bezpieczeństwa nieruchomości. Na system składają się zamki elektroniczne, czytniki kart dostępu, urządzenia zabezpieczające i okablowanie. Elementy te mogą zostać zdemontowane, a ich demontaż będzie się wiązał w wykonaniem podstawowych prac wykończeniowych. Zatem, skoro przywrócenie budynku do stanu pierwotnego będzie polegało na wykonaniu prac takich jak np. szpachlowanie, tynkowanie czy malowanie oraz wymiana uszkodzonych listew czy paneli, nie można uznać, że podczas demontażu budynek ulega zmianie lub zniszczeniu. Chociaż świadczone przez Państwa usługi są wykonywane na nieruchomościach (położonych na terytorium Polski), to jednak nie mają one na celu zmiany prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości. Tym samym w analizowanym przypadku nie można uznać Systemu za integralną część budynku, bez której budynek jest niepełny. W konsekwencji mając na uwadze art. 31a rozporządzenia 282/2011 nie można uznać, że świadczone przez Państwa Spółkę usługi stanowią usługi, o których mowa w art. 28e ustawy. Jednocześnie do świadczonych przez Państwa Spółkę usług instalacji, serwisu i konserwacji Systemu nie znajdują zastosowania inne szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy.
Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że miejscem świadczenia wykonywanych usług instalacji, serwisu i konserwacji Systemu w budynkach przemysłowych oraz biurowych zlokalizowanych na terytorium Polski jest miejsce siedziby lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, zgodnie z art. 28b ust. 1 i 2 ustawy. Jak ustalono powyżej usługi instalacji, serwisu i konserwacji Systemu bezpieczeństwa nie stanowią usług związanych z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy oraz nie mają do nich zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. Tym samym skoro usługobiorcy są/będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy, to miejscem świadczenia przedmiotowych usług, wykonywanych na ich rzecz, będzie miejsce ich siedziby lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej danego usługobiorcy.
Tym samym Państwa stanowisko, że świadczone w Polsce usługi związane z instalacją Systemu nie stanowią usług związanych z nieruchomościami w myśl art. 28e ustawy, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili oraz stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
