P o s t a n o w i e n i e - Interpretacja - P-3-443/35/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.08.2005, sygn. P-3-443/35/05, Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ stanowisko dotyczące zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 21.07.2005r. - u z n a j ę za prawidłowe.

Uzasadnienie.

Czy w przypadku użytkowania na podstawie umowy dzierżawy autobusów przysługuje obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego przy nabywaniu:

- paliw silnikowych, benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do ich napędu,

- opłat czynszu ponoszonych z tytułu umów dzierżawy samochodów,

- a także innych kosztów związanych z ich bieżącą eksploatacja?

Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła następujące elementy stanu faktycznego:

firma prowadzi działalnosć gospodarczą w zakresie przewozu osób,

do prowadzonej działalności wykorzystywane są samochody własne (wpisane do ewidencji środków trwałych) oraz samochody wykorzystywane na podstawie umowy dzierżawy, będące własnością innych osób: tj. osób fizyczych nie prowadzących działalości gospodarczej jak i osób fizycznych prowadzących działalnośc gospodarczą,

wszystkie w/w samochody posiadają dowody rejestracyjne pojazdu, w których to w części określającej rodzaj i przeznaczenie pojazdu dokonano wpisu autobus,

wszystkie w/w samochody posiadają dopuszczalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 tony.

2.Zdaniem strony, ma ona prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego przy nabywaniu: paliw silnikowych, benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu przedmiotowych samochodów, opłat czynszu ponoszonych z tytułu umów dzierżawy, a także innych kosztów związanych z ich bieżącą eksploatacją na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 9 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz. U. Z 2005r. Nr 90, poz. 756/ po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia tej ustawy.

Zdaniem organu podatkowego przedstawione przez Pana stanowisko jest zasadne. Zgodnie z art. 86 ust.7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U nr 54 poz.535 z późz. zm./ zmienionego ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz. U. Z 2005r. Nr 90, poz. 756/ "w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podabnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy udokumentowanych fakturą." Przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie. (art. 86 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług)

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że do prowadzonej działalności wykorzystuje Pan pojazdy samochodowe konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, dlatego też przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego przy nabywaniu paliw silnikowych, benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do napędu przedmiotowych samochodów, opłat czynszu ponoszonych z tytułu umów dzierżawy, a także innych kosztów związanych z ich bieżącą eksploatacją od 22 sierpnia 2005r. tj. po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. O zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:

a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,

b/ nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie